Ventspils ogļu termināla būvniecības vietā nojauks vēsturiskās ēkas

Lai īstenotu projektu par moderna ogļu termināla būvniecību Ventspilī, ostas teritorijā paredzēts nojaukt vēsturiskās ēkas - bijušās ostas saldētavas, kā arī vairākas citas ēkas un būves.

Lai īstenotu projektu par moderna ogļu termināla būvniecību Ventspilī, ostas teritorijā paredzēts nojaukt vēsturiskās ēkas - bijušās ostas saldētavas, kā arī vairākas citas ēkas un būves.

Kā vakar ēku nojaukšanas sabiedriskajā apspriešanā norādīja Ventspils ostas pārvaldnieks Imants Sarmulis, nojaucamo ēku un būvju kompleksā ir arī 20.gadsimta sākumā celtā bijusī ostas saldētava, kurā kādreiz uzglabāja eksporta sviestu. Ēkai veikts arhitektoniskās un mākslinieciskās vērtības pētījums - tapis ēkas apraksts ar fotogrāfijām, plāniem un rasējumiem, kas palīdzēs saglabāt ēkas vēsturisko piemiņu.

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija bijušo ostas saldētavu nav iekļāvusi valsts aizsargājamo pieminekļu sarakstā, bet projektā kā vietējas nozīmes arhitektūras pieminekli.

Vēsturisko ēku kompleksa fiksācijas projekts nepieciešamības gadījumā ļauj pilnībā atjaunot ēkas repliku. Ēkas nojaukšana plānota ar parastām metodēm, neizmantojot spridzināšanu.

Nojaukšanai paredzētās ēkās Dzintaru ielā 47 ir Ventspils ostas pārvaldes īpašums, tās ir fiziski un morāli novecojušas un ir avārijas stāvoklī.

Kā skaidroja Sarmulis, atbrīvotajā teritorijā nākotnē plānots būvēt specializētu akmeņogļu terminālu ar kopējo jaudu līdz 5 miljoniem tonnu gadā.

Jaunā ogļu termināla būvniecībā izmantotas modernākās tehnoloģijas, kas paredz automatizēt termināla darbību un veidot to kā pilnībā noslēgtu objektu, skaidroja Sarmulis.

Ogļu termināla darbības principi būs analoģiski pašreizējam Ventspils kālija sāls termināla kompleksam, kurā visi procesi, sākot no piegādes, uzglabāšanas un beidzot ar iekraušanu ir automatizēts un pilnībā noslēgts.

Pasaulē līdzīgs ogļu termināls, raugoties no vides drošības un aizsardzības viedokļiem, ir tikai Roterdamas ostā. Saskaņā ar projekta īstenošanas plānu Ventspils ogļu terminālam darbs jāsāk 2004.gada nogalē.

Ventspils osta šajā projektā piedalās kā publiskās infrastruktūras izbūvētājs, tas ir, veco ēku nojaukšanā, komunikāciju izbūvēšanā un piestātnes rekonstrukcijā, padziļinot to no 15,5 līdz 17 metriem.

Izbūvējot jauno ogļu terminālu, tiks mainīts arī beramkravu terminālu vietas, līdz ar to pašreizējo ogļu terminālu vietā, iespējams, atradīsies cukura metāla termināli, skaidroja Sarmulis. Viņš piebilda, ka terminālu atrašanās vietas maiņa ļaus tuvumā dzīvojošajiem cilvēkiem vairs neuztraukties par ogļu putekļu nosēšanos uz ēkām un mazdārziņiem.

Jau ziņots, ka ogļu termināls Ventspils ostā paredzēts ogļu izkraušanai no dzelzceļa vagoniem, īslaicīgai kravu glabāšanai un iekraušanai kuģos. Plānotais ogļu apgrozījums ir 5 000 000 tonnu gadā.

Terminālā būs iespēja apstrādāt kuģus ar kravnesību līdz 120 tūkstošiem tonnu, garumu - 270 metru (m), platumu - 45 m, iegrimi 15,5 m. Terminālā paredzēta dalīta ogļu uzglabāšana (atkarība no markas). Ogļu piegāde ostā tiks veikta pa dzelzceļu pusvagonos.

Ogļu terminālā ietilpst vagonu izkraušanas stacija un dzelzceļa sliežu ceļi, divas mehanizētas noliktavas un citas. Ogļu termināla aprīkojums paredzēts sprādziendrošā izpildījumā.

Maksimālā vagonu apstrādes intensitāte - 20 vagoni stundā. Vagonu izkraušanas stacijas ventilācija aprīkota ar mehāniskiem putekļu uztvērējiem un putekļu savācējiem. Zem vagonu apgāzējiem uzstādīti padeves bunkuri ogļu vienmērīgai padošanai uz lentes konveijeru. Paredzēta kravas magnētiskā attīrīšana no metāla priekšmetiem.

Drupināšanas iekārtas ventilācija arī aprīkota ar mehāniskiem putekļu uztvērējiem un putekļu savācējiem.

Tehniski bojāto vagonu izkraušana paredzēta atsevišķā sliežu ceļu posmā, izmantojot celtni ar greiferu. Ogles izkraus no vagona pārvietojamā bunkurā, kas aizvadīs kravu uz lentes konveijeru.

Ziemas laikā iespējama sasalušas kravas ienākšana. Tādas kravas atkausēšanai paredzēta sildītava.

Krasta mehanizācija ietver divas kuģu iekraušanas mašīnas un krasta iekraušanas galeriju, kur izvietoti lentes konveijeri kravas padošanai uz kuģu iekraušanas mašīnām.

Pārbēršanas stacijā, kas atrodas pirms krasta galerijas, tiks uzstādītas divas aspirācijas iekārtas putekļu uztveršanai.

Termināla noliktavas paredzētas īslaicīgai ogļu uzglabāšanai. Noliktavu ventilācija aprīkota ar mehāniskiem putekļu uztvērējiem un putekļu savācējiem. Iespējama četru ogļu marku vienlaicīga uzglabāšana.

Noliktavu ietilpība 123 000 tonnu (t) un 224 000 t. Plānotais ogļu apgrozījums ir 5 000 000 t gadā.

Visu tehnoloģisko operāciju gaitā tiks ievērotas ugunsdrošības prasības. Noliktavās paredzēta ogļu temperatūras mērīšana, ogļu putēšanas novēršana, noliktavas ventilācija.

Paredzēta ugunsdzēšanas stacijas būvniecība. Pārbēršanas un piedziņas stacijas, vagonu izkraušanas stacija, sildītava un citi termināla objekti tiks aprīkoti ar iekšējo un ārējo ugunsdzēšanas sistēmām.

Beramo kravu pārkraušanas, uzglabāšanas un apstrādes laikā tiks veikti regulāri instrumentālie kaitīgo vielu koncentrāciju mērījumi visos emisijas avotos.

Nelabvēlīgos laika apstākļos tiks veikti arī kaitīgo vielu koncentrāciju zemlāpas mērījumi saskaņā ar apstiprinātiem plāniem.



Ervīns Melngalvis LETA
Copyright © LETA


Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.