building.lv skaitļos

Lietotāji online14
Aktīvie uzņēmumi20557
Nozares ziņas33097
2009.gada deflācija ir nedaudz uzlabojusi Latvijas konkurētspēju : building.lv - par būvniecību Latvijā

2009.gada deflācija ir nedaudz uzlabojusi Latvijas konkurētspēju

2009.gada deflācija ir nedaudz uzlabojusi Latvijas konkurētspēju

Saskaņā ar Centrālās statikas pārvaldes datiem, 2009.gadā patēriņa cenas Latvijā samazinājās par 1,2%, t.sk. precēm par 1,2%, bet pakalpojumiem par 1,0%. Pēc Ekonomikas ministrijas analītiķu vērtējuma, patēriņa cenu deflācijas galvenais iemesls ir spējš iekšējā pieprasījuma samazinājums.

autors: 2009.gada deflācija ir nedaudz uzlabojusi Latvijas konkurētspēju
Foto: 2009.gada deflācija ir nedaudz uzlabojusi Latvijas konkurētspēju; autors: 2009.gada deflācija ir nedaudz uzlabojusi Latvijas konkurētspēju
Saskaņā ar Centrālās statikas pārvaldes datiem, 2009.gadā patēriņa cenas Latvijā samazinājās par 1,2%, t.sk. precēm par 1,2%, bet pakalpojumiem par 1,0%. Pēc Ekonomikas ministrijas analītiķu vērtējuma, patēriņa cenu deflācijas galvenais iemesls ir spējš iekšējā pieprasījuma samazinājums.


Kopumā jāatzīmē, ka 2009.gada deflācija ir nedaudz uzlabojusi Latvijas konkurētspēju – ir samazinājies lata reālais efektīvais valūtas kurss. Piemēram, Latvijas patēriņa cenu izmaiņas samazināja Latvijas relatīvās cenas salīdzinājumā ar galvenajām tirdzniecības partnervalstīm 2009.gada 10 mēnešos par 1,6%.

2009.gadā, saistībā ar ekonomisko aktivitāšu samazināšanos, visā ES bija vērojams inflācijas tempu kritums un 5 valstīs bija deflācija (Īrijā, Igaunijā, Latvijā, Portugālē un Maltā). Vislielākā deflācija bija Īrijā un Igaunijā (pēc datiem līdz novembrim). Lietuvai līdz šim ir izdevies izvairīties no deflācijas.

Kopumā 2009.gadā (11 mēnešos) Igaunijā cenu samazinājums bija straujāks nekā Latvijā. Pie tam deflācija Igaunijā bija vērojama jau gada sākumā, bet Latvijā gada pirmajos trīs mēnešos, kā jau atzīmēts, cenas vēl palielinājās. Atšķirīga ir arī atsevišķu preču un pakalpojumu patēriņa cenu grupu dinamika.Igaunijā straujāk kā Latvijā samazinājās pārtikas produktu cenas, kas daļēji skaidrojams ar PVN likmes palielinājumu Latvijā gada sākumā. Turpmākajos mēnešos pārtikas cenas Latvijā samazinājās līdzīgos tempos kā Igaunijā. Izteikti atšķirīga ir arī enerģētikas cenu dinamika. Gada sākumā Igaunijā enerģētikas cenas būtiski samazinājās, bet Latvijā otrādi – tās pieauga un samazināties sāka tikai maijā, kad Igaunijā tās sāka pieaugt. Gada beigās enerģētikas cenu kopējās izmaiņas abās valstīs līdzsvarojās.

Cenu samazinājums Latvijā aizsākās jau 2008.gada novembrī, kad tās samazinājās par 0,7% (salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi) un decembrī vēl par 0,5%.

Savukārt 2009.gada pirmajos trijos mēnešos patēriņa cenas atkal sāka pieaugt. To noteica piedāvājuma puses faktori, kas ir saistīti ar administratīvi regulējamo cenu (transporta pakalpojumiem un dažādiem komunāliem pakalpojumiem) kāpumu un likmju palielinājumu pievienotās vērtības nodoklim un akcīzei. Kopš 2009.gada aprīļa katru mēnesi ir vērojams patēriņa cenu kritums.

Pirmās uz iekšējā pieprasījuma samazinājumu reaģēja preču cenas, kas sāka samazināties jau 2008.gada otrajā pusē, bet pakalpojumiem pārsvarā, sākot tikai ar 2009.gada martu.

Saglabājoties vājam iekšējam pieprasījumam, arī 2010.gadā cenas turpinās samazināties. Vienlaikus jāatzīmē, ka tādās nozīmīgās preču grupās kā pārtika un enerģija cenas var arī palielināties.

Evita Urpena, EM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja, 67013193

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "heise marketing" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "heise marketing" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.