Apaļā galda diskusija – Kā ieiet Skandināvijas būvniecības tirgū?Praktiskā pieredze (1.daļa)
Labu praksi nozīmīgu jautājumu izskatīšanai demonstrēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, janvāra beigās organizējot brokastis – diskusiju par iespējām Latvijas būvniekiem ieiet Skandināvijas tirgū, orientējoties tieši uz dalīšanos ar praktisko pieredzi, nevis oficiālu un bieži nederīgu skaitļu un faktu virknēm.
Foto: Apaļā galda diskusija – Kā ieiet Skandināvijas būvniecības tirgū?Praktiskā pieredze (1.daļa); autors: Apaļā galda diskusija – Kā ieiet Skandināvijas būvniecības tirgū?Praktiskā pieredze (1.daļa)Labu praksi nozīmīgu jautājumu izskatīšanai demonstrēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, janvāra beigās organizējot brokastis – diskusiju par iespējām Latvijas būvniekiem ieiet Skandināvijas tirgū, orientējoties tieši uz dalīšanos ar praktisko pieredzi, nevis oficiālu un bieži nederīgu skaitļu un faktu virknēm.
Diskusijā tika aicināti piedalīties būvniecības nozares eksporta praktiķus no uzņēmumiem, kuri jau labu laiku strādā kādā no Skandināvijas valstīm vai arī veikuši būvniecības un būvmateriālu tirgus izpēti un ir "soļa" attālumā, lai uzsāktu savu darbību šajā reģionā, savukārt, SEB bankas pārstāvjus aicināja izteikties par iespēju uzņēmumiem saņemt atbalstu eksporta aktivitāšu veicināšanā.
Īss rezumē:
- Gatavojoties startēt tirgos ārpus Latvijas, ir jāsagatavo pievilcīga uzņēmuma mājas lapa un reklāmas materiāli pēc iespējas vairākās valodās – latviešu, krievu, angļu, noteikti tās valsts valodā, kur plānots strādāt;
- Jāapkopo pēc iespējas detalizēta informācija par vietējām prasībām attiecībā par darba drošību un darba vides iekārtojumu;
- Jāsagatavo personāls – darba ražīgums Latvijā un Skandināvijā ir atšķirīgs, tur pieņemts darba laikā izdarīt vairāk kā Latvijā;
- Skandināvijā nozīmīgs spēks ir arodbiedrības – vēlams ar tām vienoties diplomātiskā ceļā!!!
- Skandināvijā šobrīd ļoti aktuāli ir energo un eko jautājumi, tāpēc jārēķinās, ka būvniecības process būs jāpieskaņo dažādām specifiskām prasībām,
Skandināvijā ir spēcīgi instrumenti iekšējā tirgus aizsardzībai:
*Sertifikācija; (bez CE marēķējuma nepieciešama arī vietējā produktu un pakalpojumu sertifikācija)
*Valsts pasūtījumi (priekšroka vietējiem uzņēmējiem)
*Finanšu ieguldījumi (darbu uzsākšana par būvniecības firmas līdzekļiem, avansa neesamība)
- Vienmēr nepieciešams pārliecināties, kas ietilpst cenā ( garantija, apkope, serviss. Latvijas pieredze būtiski atšķiras no Skandināvu izpratnes)
- Lai Latvijas uzņēmumi sekmīgi spētu ieiet Skandināvijas tirgos ir būtiski runāt par sadarbības iespējām ar pašu uzņēmumiem!!!! Sadarbojoties un piedāvājot aizvien plašāku produkcijas/pakalpojumu klāstu ir vieglāk konkurēt ar Skandināvu vietējiem uzņēmumiem. Ēku būvniecības no nulles līdz atslēgai ar Latvijas produktiem un pakalpojumiem!
Turpinājums sekos – dažādu uzņēmumu praktiskā pieredze.