Apspriedīs energopatēriņa marķējuma shēmas paplašināšanu
Pirms 17 gadiem ieviestā A-G klašu energoefektivitātes marķēšanas sistēma veļas mašīnām, trauku mazgājamām mašīnām un ledusskapjiem ir izrādījusies ļoti noderīgs instruments, lai samazinātu ES kopējo enerģijas patēriņu un siltumnīcefekta gāzu izmešu daudzumu.
Foto: Apspriedīs energopatēriņa marķējuma shēmas paplašināšanu; autors: Apspriedīs energopatēriņa marķējuma shēmas paplašināšanuPirms 17 gadiem ieviestā A-G klašu energoefektivitātes marķēšanas sistēma veļas mašīnām, trauku mazgājamām mašīnām un ledusskapjiem ir izrādījusies ļoti noderīgs instruments, lai samazinātu ES kopējo enerģijas patēriņu un siltumnīcefekta gāzu izmešu daudzumu. Šodien Parlaments izskatīs priekšlikumu aktualizēt esošos noteikumu un iekļaut shēmā arī tirdzniecības un rūpniecības sektoru.
Ir aprēķināts, ka daudzkrāsainā etiķete, kas uzrāda ierīces energopatēriņa līmeni un ļauj Eiropas patērētājiem izdarīt informētu izvēli, ir devusi ikgadēju ieguldījumu enerģijas ietaupījumos aptuveni 3 miljonu tonnu naftas ekvivalenta apmērā. Tas atbilst ikgadējam CO2 emisiju samazinājumam 14 miljonu tonnu apjomā 1996.–2004. gada periodā.
Direktīvas darbības jomas paplašināšana, tajā ietverot visus ar enerģiju saistītos ražojumus, līdz 2020. gadam varētu radīt vēl 27 miljonu tonnu naftas ekvivalenta ietaupījumu, kas atbilst CO2 samazinājumam 80 miljonu tonnu apjomā.
Aktualizētajai direktīvai tādēļ būs plašāka darbības joma — tā attieksies ne tikai uz sadzīves tehniku, bet arī uz tirdzniecības un rūpniecības iekārtām un precēm. Turklāt ietverti tiks visi ražojumi, kas vai nu paši patērē enerģiju, vai ir iemesls enerģijas patēriņam (piemēram, logi).
Nodokļi un reklāma
Līdztekus Parlamenta Rūpniecības, pētniecības un enerģētikas aicina ieviest precīzus un skaidrus stimulus — nodokļu atvieglojumus gan patērētājiem, kas pērk visenergoefektīvākos ražojumus, gan to ražotājiem, kā arī pievienotās vērtības nodokļa samazināšanu vai atcelšanu materiāliem, kuri uzlabo ēku energoefektivitāti.
Tā kā publiskais sektors ir nozīmīgs enerģiju lietojošu un enerģiju taupošu preču pircējs, ir ārkārtīgi svarīgi, lai tas rādītu piemēru, radot rūpniecības nozarei un patērētājiem pārliecību par marķēšanas sistēmas priekšrocībām.
Komiteja arī prasa informēt par preču energopatēriņu reklāmās — reklāmai ir galvenā nozīme, galalietotājiem pieņemot lēmumu par konkrēta ražojuma iegādi un lietošanu.