Augulis: nākamā ES plānošanas perioda ceļu darbi jāuzsāk jau 2014. gadā
Lai neveidotos situācija, kad ES nauda ir jāapgūst pārāk strauji, kas rada pieprasījuma un cenu lēcienus, nākamā ES fondu plānošanas perioda aktivitātes ir jāuzsāk savlaicīgi.
Tāpēc jau tagad ir jābūt skaidrai vīzijai par to, kas ir mūsu valsts prioritātes transporta jomā un jāieņem stingra pozīcija to aizstāvēšanai, trešdien, 12. oktobrī, notiekošajā Ceļu padomes sēdē uzsvēra satiksmes ministrs Uldis Augulis.
Sevišķi būtiski tas ir, jo šobrīd Eiropas Komisijā nākamā plānošanas perioda kontekstā tiek runāts par pilnīgi jaunu finanšu instrumentu transporta nozarei – Connecting Europe Facility (CEF), kas varētu aizstāt līdzšinējo TransEuropean Network jeb TEN tīklu.
Patlaban Satiksmes ministrija (SM) ir uzsākusi darbu pie Transporta attīstības pamatnostādņu 2014. – 2020. gadam izstrādes. Šīs pamatnostādnes būs pamats ES fondu naudas piesaistei nākošajā plānošanas periodā.
SM ir sagatavojusi un valdībā iesniegusi informatīvo ziņojumu "Par valsts autoceļu finansēšanas modeli", ar kuru rosina valsts budžeta ieņēmumus no autovadītāju veiktajiem maksājumiem novirzīt autoceļiem. Lai arī SM rosināja šo ziņojumu izvērtēt iespējami ātrāk, valdība ir piekritusi Finanšu ministrijas viedoklim to virzīt kopā ar valsts 2012. gada budžetu. Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) apņēmās šo jautājumu aktualizēt, drīzumā tiekoties ar Valsts prezidentu Andri Bērziņu.
Ceļu padomes sēdē piedalījās arī Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Transportbūvju institūta direktors, profesors Ainārs Paeglītis, ar kuru tika pārrunātas jauno speciālistu sagatavošanas aktualitātes un turpmākā sadarbība. Kā uzsvēra sēdes dalībnieki, ir būtiski nodrošināt, lai jaunie speciālisti augstskolā iegūtās zināšanas varētu likt lietā praksē, tostarp, rakstot bakalaura un maģistra darbus, kā arī veicot pētījumus par ceļu nozarē būtiskām tēmām, piemēram, Latvijā iegūstamo izrakteņu izmantošanu ceļu darbos. Padomes biedri tika aicināti uzrunāt būvuzņēmējus, lai viņi aktīvāk palīdzētu studentu prakšu nodrošināšanā, kā arī būtu ieinteresēti šos speciālistus pēc augstskolas beigšanas pieņemt darbā. "Liela daļa transporta nozares studentu mācās par valsts līdzekļiem. Tāpēc mums ir jāsekmē viņu palikšana šajā nozarē Latvijā arī turpmāk, lai neveidotos situācija, kad augsti kvalificēti speciālisti pēc augstskolas beigšanas aizplūst uz ārzemēm," uzsvēra Augulis. Lai nodrošinātu SM un RTU sadarbības ilgtspēju, turpmāk tās koordināciju ceļu jomā nolēma uzticēt VAS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC).
Pārrunātas tika arī publiskās un privātās partnerības (PPP) projektu īstenošanas iespējas – lai arī Latvijai pagaidām šādas pieredzes ceļu jomā nav, Publiskās Privātās partnerības asociācijas valdes locekle Anna Ozola pastāstīja, ka Eiropā šāda sadarbība tiek īstenota arvien biežāk, aptverot arvien lielākus projektus. Kā veiksmīgu piemēru PPP modeļa izmantošanā autoceļu jomā viņa minēja Somiju. Situācijā, kad paredzams ES fondu naudas samazinājums autoceļu nozarei, šis varētu būt viens no risinājumiem, pie kā jāstrādā.
LVC valdes priekšsēdētājs Ivars Pāže Ceļu padomi iepazīstināja ar šogad paveiktajiem ceļu rekonstrukcijas darbiem, bet uzņēmuma "Latvijas autoceļu uzturētājs" valdes priekšsēdētājs Aivars Siliņš apliecināja gatavību ziemas sezonai - ceļu jomā tā sākas 1. novembrī.
Ministrs izteica cerību, ka Ceļu padomes sēdes tiks rīkotas arī turpmāk, uzsverot, ka šis ir veids, kā demokrātiskā gaisotnē savlaicīgi iezīmēt nozares problēmas un kopīgi rast tām risinājumu. Šim priekšlikumam tika pausts viennozīmīgs klātesošo atbalsts.
Ceļu padomē darbojas VAS "Latvijas Valsts ceļi", AS "Latvijas autoceļu uzturētājs", biedrības "Latvijas ceļu būvētājs", LPS, Rīgas plānošanas reģiona un SM pārstāvji. Tās izveides iniciators ir satiksmes ministrs Uldis Augulis.