Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģiju
Mūsdienu lielpilsēta patērē ne tikai milzīgu daudzumu siltuma-, bet arī elektroenerģijas. Apmēram 40 % no kopējā elektroenerģijas izlietojuma tiek patērēti ielu, autoceļu un arhitektūras pieminekļu apgaismojumu. Strauji pieaugošās energoresursu cenas un citi faktori liek pievērsties jaunu – inovatīvu, efektīgu un ekonomisku, pilsētas publiskās telpas izgaismojuma risinājumu meklējumiem.
Mūsdienu lielpilsēta patērē ne tikai milzīgu daudzumu siltuma-, bet arī elektroenerģijas. Apmēram 40 % no kopējā elektroenerģijas izlietojuma tiek patērēti ielu, autoceļu un arhitektūras pieminekļu apgaismojumu. Strauji pieaugošās energoresursu cenas un citi faktori liek pievērsties jaunu – inovatīvu, efektīgu un ekonomisku, pilsētas publiskās telpas izgaismojuma risinājumu meklējumiem.
Šobrīd Eiropā un pasaulē arvien plašāk lieto enerģiju taupošās ielu apgaismes spuldzes, tomēr lielajās pilsētās, kuru apgaismošanā tiek izmantoti vairāki desmiti un pat simti tūkstoši ārējā apgaismojuma objektu, elektroenerģijas taupīšanas iespējas āra apgaismojumā līdz ar to nav izsmeltas.
Nākamais solis pilsētu āra apgaismojuma energoefektivitātes uzlabojumam ir pilsētas ārējās apgaismojuma objektu saslēgšana integrētās intelektuālās (automātiskās) ielu apgaismojuma vadības sistēmās (integrētās vadības kaskādēs).
To iespējams izdarīt izmantojot vadības sistēmas uz LonWorks tehnoloģijas bāzes. Šo tehnoloģiju izmantošanas gadījumā, apgaismojuma vadības tīkls ir kā atvērta sistēma ar paplašināšanās iespējām, kas nodrošina komunikāciju starp atsevišķām sistēmas daļām (tehniskām iekārtām), neatkarīgi no to ražotājiem.
Bez tam, pateicoties tādām tehnoloģijām ir iespējams atsevišķs monitorings un jau tagad vadība ar intelektuālo sistēmu ievērojami samazina tehniskās apkalpes izdevumus, kā arī saīsina laiku remonta darbu veikšanai – tas ir svarīgs faktors, jo nevainojams ielu apgaismojums palielina pilsētas iedzīvotāju un sabiedriskās telpas vispārējo drošību.
Sistēma var arī pārsūtīt iegūtos datus, piemēram, uz pilsētas operatīvo centru vai ģeoinformatīvo sistēmu. Serveri izpilda tīkla segmentu kontrolieru funkcijas. Tie apkopo datus no ielu apgaismojuma ķermeņiem un nodot tos pilsētas monitoringa centram, kas izmanto programmnodrošinājumu datu apkopošanai un reģistrācijai.
Piemēram, serveris i.LON SmartServer atšķiras ar ātru instalāciju, vienkāršu tīkla vadību un augstu ekspluatācijas drošību, ko nodrošina jauna elektropārvades līnijas pastiprināšanas funkcija (Power Line Repeating), pat zonās ar paaugstinātu traucējumu līmeni. Šādi serveri ir apgādāti ar astronomiskiem pulksteņiem, kas ļauj tiem noteikt saules vai mēness dabiskās gaismas pakāpi un attiecīgi regulēt gaismas ķermeņu apgaismojuma intensitāti. Tas palielina iekārtas ekspluatācijas ilgumu un pazemina izdevumus, kas saistīti ar enerģijas patēriņu.
Nedaudz samazinot naktī gaismas intensitāti ielās, kurās nav liela satiksme, ļauj ievērojami samazināt enerģijas patēriņu un līdz ar to izdevumus. Tas pilsētai dod iespēju ieekonomētos līdzekļus novirzīt uz citām programmām un pasākumiem, kas varētu uzlabot pilsoņu dzīves apstākļus un pilsētas izskatu.
Kvebekā gan intelektuālās ielu apgaismes vadības sistēmas pagaidām uzstādītas tikai pilsētas vēsturiskajā centrā (lai izpētītu šo sistēmu pielietošanas efektivitāti un lemtu par visaptveroša pilsētas tīkla izveidi).
Oslo intelektuālai ielu apgaismojuma vadības sistēmai pieslēgti 55 tūkstoši ielu apgaismes ķermeņu: visu sistēmas segmentu vadība un ielu gaismas ķermeņu regulēšana notiek ar intelektuālajiem serveriem.
Šo serveru komunikācijai ierīkoja plašu bezvadu tīklu, kura kontroles stacija atrodas pilsētas centrālajā rajonā. Serveri protokolē enerģijas patēriņu, nosaka gaismas ķermeņu kalpošanas laiku un ziņo par to sistēmai. To uzdevums ir arī datu arhivēšana, kas ienāk no informācijas devējiem par kustības intensitāti ielās un laika apstākļiem.
Pēc serveru iegūto datu novērtēšanas notiek ielu atsevišķu gaismas ķermeņu vai visas apgaismojuma sistēmas kopumā automātiska gaismas intensitātes regulēšana. Tāda apgaismojuma intensitātes regulēšana ne tikai ievērojami samazina izlietotās enerģijas patēriņu, bet arī paildzina gaismas ķermeņu kalpošanas ilgumu un samazina remonta izdevumus.
Kontroles programmatūras izmantošana ļauj veikt katra atsevišķa gaismas ķermeņa kontroli un regulēšanu (caur kontroles staciju), kā arī apgaismojuma režīma analīzi un ātru bojāto gaismas ķermeņu dislokācijas precīzu noteikšanu.
Ielu apgaismojuma intelektuālā sistēma uz tādas tehnoloģijas bāzes apgaismo arī Kvebekas (Kanāda) vēsturiskā centra ielas.
Pateicoties iebūvētam raiduztvērējam (Power Line Transceiver) sistēmu var vadīt elektrotīkla sistēmā. Raiduztvērēji savienoti ar Interneta serveriem, kas, savukārt, kā tīkla segmentu kontrolleri savienojas ar centrālā datora servisa centru, kur tiek reģistrēti visi dati pat enerģijas izlietojumu un katra atsevišķa gaismas ķermeņa stāvokli, kā arī visas atslēgšanās un bojājumi.
Sākotnējā Kvebekas intelektuālās ielu apgaismojuma vadības sistēmas efektivitātes analīze rāda, ka, pēc sistēmas ekspluatācijas uzsākšanas, izdevies ieekonomēt 30 % elektroenerģijas. Bez tam, apgaismošanas intelektuālā sistēma ļāvusi izcelt pilsētas vēsturiskā kvartāla veclaicīgo ēku arhitektūras īpatnības. Pateicoties tam kvartāls iegūst vēl lielāku šarmu un pievilcību kā tūristu, tā arī vietējo iedzīvotāju acīs, sevišķi ziemas mēnešos.
2007. gada jūnijā Miltonkeinsā (Anglija) pieņēma lēmumu ielu apgaismojuma sistēmu tālvadībai un to kontrolei ierīkot sistēmu uz LonWorks tehnoloģijas bāzes. Kā pirmo izmēģinājumu iedarbināja sistēmai pievienotus 400 ielu gaismas ķermeņus. Katrs gaismas ķermenis ir apgādāts ar integrētu PLC raiduztvērējs. Raiduztvērējs ir savienots ar Interneta serveriem, kas, savukārt, pārvalda sistēmas atsevišķus sektorus un ir saistīti ar kontroles centru, kas apkopo datus par katra atsevišķa gaismas ķermeņa izlietoto enerģijas daudzumu, atrašanās vietu un ziņo par bojājumiem. Ar Interneta portāla palīdzību var vadīt gaismas ķermeņu darbību no attāluma, bojājumi un enerģijas patēriņš parādās automātiski.
Jau tagad jaunā sistēma ir ļāvusi enerģijas patēriņu samazināt par 40%. Ievērojami paaugstinājusies sabiedrības drošība un samazinājušies izdevumi tehniskai apkalpei.
Sistēmas segmentu kontrolei tik izmantoti vairāk kā 1 500 kontrolpunkti apgādāti ar intelektuālajiem raiduztvērējiem. Interneta serveris caur Internetu un IP ļaus paplašināt lokālo tīklu: atsevišķa kontrole un vadība iespējama no parasta kontroles punkta bez papildus personāla piesaistīšanas.
Šobrīd Eiropā un pasaulē arvien plašāk lieto enerģiju taupošās ielu apgaismes spuldzes, tomēr lielajās pilsētās, kuru apgaismošanā tiek izmantoti vairāki desmiti un pat simti tūkstoši ārējā apgaismojuma objektu, elektroenerģijas taupīšanas iespējas āra apgaismojumā līdz ar to nav izsmeltas.
Nākamais solis pilsētu āra apgaismojuma energoefektivitātes uzlabojumam ir pilsētas ārējās apgaismojuma objektu saslēgšana integrētās intelektuālās (automātiskās) ielu apgaismojuma vadības sistēmās (integrētās vadības kaskādēs).
To iespējams izdarīt izmantojot vadības sistēmas uz LonWorks tehnoloģijas bāzes. Šo tehnoloģiju izmantošanas gadījumā, apgaismojuma vadības tīkls ir kā atvērta sistēma ar paplašināšanās iespējām, kas nodrošina komunikāciju starp atsevišķām sistēmas daļām (tehniskām iekārtām), neatkarīgi no to ražotājiem.
Bez tam, pateicoties tādām tehnoloģijām ir iespējams atsevišķs monitorings un jau tagad vadība ar intelektuālo sistēmu ievērojami samazina tehniskās apkalpes izdevumus, kā arī saīsina laiku remonta darbu veikšanai – tas ir svarīgs faktors, jo nevainojams ielu apgaismojums palielina pilsētas iedzīvotāju un sabiedriskās telpas vispārējo drošību.

Foto: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģiju; autors: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģijuPielietojot programmnodrošinājumu, piemēram, StreetLight.Vision un efektīvu tīkla aprīkojumu (piemēram, jauno intelektuālo serveri i.LON SmartServer) vēl vairāk paplašinās intelektuālās ielu apgaismošanas sistēmas iespējas: speciāli apgādāta programma ļauj apkopot un apstrādāt miljonus informācijas vienību, kuri pienāk no ielu gaismas ķermeņiem un citām iekārtām, un piedāvā galvenajam lietotājam plašu Interneta programmas servisa paketi dažādu ielas apgaismojuma funkciju izpildīšanai, ieskaitot enerģijas izlietojuma analīzi, automātisku kļūdu atpazīšanu, profilakses pasākumus aparatūras uzturēšanai labā stāvoklī, kā arī ielu gaismas ķermeņu diagnostiku un kontroli no attāluma.
Sistēma var arī pārsūtīt iegūtos datus, piemēram, uz pilsētas operatīvo centru vai ģeoinformatīvo sistēmu. Serveri izpilda tīkla segmentu kontrolieru funkcijas. Tie apkopo datus no ielu apgaismojuma ķermeņiem un nodot tos pilsētas monitoringa centram, kas izmanto programmnodrošinājumu datu apkopošanai un reģistrācijai.
Piemēram, serveris i.LON SmartServer atšķiras ar ātru instalāciju, vienkāršu tīkla vadību un augstu ekspluatācijas drošību, ko nodrošina jauna elektropārvades līnijas pastiprināšanas funkcija (Power Line Repeating), pat zonās ar paaugstinātu traucējumu līmeni. Šādi serveri ir apgādāti ar astronomiskiem pulksteņiem, kas ļauj tiem noteikt saules vai mēness dabiskās gaismas pakāpi un attiecīgi regulēt gaismas ķermeņu apgaismojuma intensitāti. Tas palielina iekārtas ekspluatācijas ilgumu un pazemina izdevumus, kas saistīti ar enerģijas patēriņu.
Nedaudz samazinot naktī gaismas intensitāti ielās, kurās nav liela satiksme, ļauj ievērojami samazināt enerģijas patēriņu un līdz ar to izdevumus. Tas pilsētai dod iespēju ieekonomētos līdzekļus novirzīt uz citām programmām un pasākumiem, kas varētu uzlabot pilsoņu dzīves apstākļus un pilsētas izskatu.

Foto: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģiju; autors: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģijuVairākās Z-Amerikas kontinenta un Eiropas pilsētās jau vairākus gadus tiek veiksmīgi izmantotas intelektuālās ielu apgaismojuma vadības sistēmas – kā piemēru var minēt Norvēģijas galvaspilsētu Oslo un Kvebekas pilsētu Kanādā, Miltonkeinsu, Anglijā.
Kvebekā gan intelektuālās ielu apgaismes vadības sistēmas pagaidām uzstādītas tikai pilsētas vēsturiskajā centrā (lai izpētītu šo sistēmu pielietošanas efektivitāti un lemtu par visaptveroša pilsētas tīkla izveidi).
Oslo intelektuālai ielu apgaismojuma vadības sistēmai pieslēgti 55 tūkstoši ielu apgaismes ķermeņu: visu sistēmas segmentu vadība un ielu gaismas ķermeņu regulēšana notiek ar intelektuālajiem serveriem.
Šo serveru komunikācijai ierīkoja plašu bezvadu tīklu, kura kontroles stacija atrodas pilsētas centrālajā rajonā. Serveri protokolē enerģijas patēriņu, nosaka gaismas ķermeņu kalpošanas laiku un ziņo par to sistēmai. To uzdevums ir arī datu arhivēšana, kas ienāk no informācijas devējiem par kustības intensitāti ielās un laika apstākļiem.
Pēc serveru iegūto datu novērtēšanas notiek ielu atsevišķu gaismas ķermeņu vai visas apgaismojuma sistēmas kopumā automātiska gaismas intensitātes regulēšana. Tāda apgaismojuma intensitātes regulēšana ne tikai ievērojami samazina izlietotās enerģijas patēriņu, bet arī paildzina gaismas ķermeņu kalpošanas ilgumu un samazina remonta izdevumus.
Kontroles programmatūras izmantošana ļauj veikt katra atsevišķa gaismas ķermeņa kontroli un regulēšanu (caur kontroles staciju), kā arī apgaismojuma režīma analīzi un ātru bojāto gaismas ķermeņu dislokācijas precīzu noteikšanu.

Foto: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģiju; autors: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģijuIntelektuālās ielu apgaismojuma vadības sistēmas ieviešana Oslo samazinājusi enerģijas patēriņu par 62 %, un pilsētas iedzīvotāji pamazām pierod pie pilsētas rajonu dažādā apgaismojuma līmeņa. Gaidāms, ka gaismas intensitātes līmeņa variēšana ļaus pilsētai ieekonomēt vēl papildus 10-15 % enerģijas.
Ielu apgaismojuma intelektuālā sistēma uz tādas tehnoloģijas bāzes apgaismo arī Kvebekas (Kanāda) vēsturiskā centra ielas.
Pateicoties iebūvētam raiduztvērējam (Power Line Transceiver) sistēmu var vadīt elektrotīkla sistēmā. Raiduztvērēji savienoti ar Interneta serveriem, kas, savukārt, kā tīkla segmentu kontrolleri savienojas ar centrālā datora servisa centru, kur tiek reģistrēti visi dati pat enerģijas izlietojumu un katra atsevišķa gaismas ķermeņa stāvokli, kā arī visas atslēgšanās un bojājumi.
Sākotnējā Kvebekas intelektuālās ielu apgaismojuma vadības sistēmas efektivitātes analīze rāda, ka, pēc sistēmas ekspluatācijas uzsākšanas, izdevies ieekonomēt 30 % elektroenerģijas. Bez tam, apgaismošanas intelektuālā sistēma ļāvusi izcelt pilsētas vēsturiskā kvartāla veclaicīgo ēku arhitektūras īpatnības. Pateicoties tam kvartāls iegūst vēl lielāku šarmu un pievilcību kā tūristu, tā arī vietējo iedzīvotāju acīs, sevišķi ziemas mēnešos.
2007. gada jūnijā Miltonkeinsā (Anglija) pieņēma lēmumu ielu apgaismojuma sistēmu tālvadībai un to kontrolei ierīkot sistēmu uz LonWorks tehnoloģijas bāzes. Kā pirmo izmēģinājumu iedarbināja sistēmai pievienotus 400 ielu gaismas ķermeņus. Katrs gaismas ķermenis ir apgādāts ar integrētu PLC raiduztvērējs. Raiduztvērējs ir savienots ar Interneta serveriem, kas, savukārt, pārvalda sistēmas atsevišķus sektorus un ir saistīti ar kontroles centru, kas apkopo datus par katra atsevišķa gaismas ķermeņa izlietoto enerģijas daudzumu, atrašanās vietu un ziņo par bojājumiem. Ar Interneta portāla palīdzību var vadīt gaismas ķermeņu darbību no attāluma, bojājumi un enerģijas patēriņš parādās automātiski.
Jau tagad jaunā sistēma ir ļāvusi enerģijas patēriņu samazināt par 40%. Ievērojami paaugstinājusies sabiedrības drošība un samazinājušies izdevumi tehniskai apkalpei.

Foto: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģiju; autors: Automātiskās ielu apgaismojuma vadības sistēmas palīdz taupīt elektroenerģijuĶīnā, savukārt, dažu nozīmīgu transporta maģistrāļu un tiltu apgaismošanas vadības sistēmas ir plānots uzstādīt nevis pilsētās, bet Jandzi upes deltas rajonā. Tas būs pirmās atvērtās apgaismojuma objektu vadības intelektuālās sistēmas uz IP bāzes, kas izmantotas apgaismojuma infrastruktūras automātiskai vadībai uz automaģistrālēm un tiltiem.
Sistēmas segmentu kontrolei tik izmantoti vairāk kā 1 500 kontrolpunkti apgādāti ar intelektuālajiem raiduztvērējiem. Interneta serveris caur Internetu un IP ļaus paplašināt lokālo tīklu: atsevišķa kontrole un vadība iespējama no parasta kontroles punkta bez papildus personāla piesaistīšanas.