Būvniecības garantijas
Uzsākot mājas būvniecību, ļoti reti ir gadījumi, kad sākotnējā iecere tiek realizēta bez izmaiņām
Foto: Būvniecības garantijas; autors: Būvniecības garantijasUzsākot mājas būvniecību, ļoti reti ir gadījumi, kad sākotnējā iecere tiek realizēta bez izmaiņām. Izmaiņas - tā ir viena no mūsu laikmeta būvniecības procesa iezīmēm. Lielākās izmaiņas attiecas uz konstrukciju daļu un plānojumu – nereti nākas pārbūvēt jau uzcelto. Bieži vien mājas celtniecības procesa laikā klienti maina viedokli par nepieciešamajiem apdares materiāliem un iebūvējamiem risinājumiem.
Kad ēka ir nodota ekspluatācijā, būvniekiem sākas nākamais etaps darbā ar klientiem. Nav vēl uzbūvēta tāda māja, kurai aptuveni gada laikā pēc tās nodošanas ekspluatācijā neatklātos kāds trūkums. Piemēram, nosēžas mājas pamati, kļūst redzamas ēkas apdarē žūšanas plaisas ēkas utml. Šie procesi ir objektīvi. Nopietnas kompānijas klientiem sniedz aptuveni 1-2 gadu ilgu garantijas laiku. Garantijas tiek dotas ne tikai pašai ēkai, bet arī uzstādītajam aprīkojumam Procedūra ir vienkārša – atklājoties defektiem, klients vēršas pie būvnieka un tie tiek novērsti savstarpēji vienojoties noteiktā laika periodā. I.Krievkalns, Kolonna Būve direktors: "Gadās arī tā, ka klienti pēc gada konstatē defektus, bet to novēršanu lūdz veikt tikai pēc 6 mēnešiem vai pat vēl vēlāk".
Svarīgi ir tas, lai klientam būtu šī iespēja runāt ar mājas būvniekiem arī pēc mājas nodošanas ekspluatācijā. Svarīga ir šī drošība, ka viņi, saskaroties ar problēmām pēcbūvniecības procesā, netiek atstāti vieni un ir garantija, ka būvnieks novērsīs trūkumus. Tas rada lielāku uzticēšanos, savstarpēju izpratni un veicina būvorganizācijas prestiža nostiprināšanos pasūtītāja acīs. Šāda komunikācija ir izdevīgas no viena puses gan būvniekam, jo sekmē labu reputāciju, no otras puses – klientam – jo tiek atrisinātas viņam svarīgas problēmas.
Labs un nopietns būvnieks no klienta nešķiras ilgi, ar klientu "pavadot" kopā pat 4 un vairāk gadus, jo nereti pēc garantijas laika beigām, klienti vienojas arī par pēcgarantijas remontdarbiem. Piemēram, būvniekam nākas veikt arī lielāka apjoma darbus, ja pēkšņi klientam nepatīk sienas krāsojums, vai nepatīk kāds mezgla risinājums. Kāpēc tik sīki par šīm lietām? Lai uzsvērtu arī cilvēciskā faktora nozīmi darbu izpildē, jo ne jau visu šai pasaulē nosaka un garantē līgumi vai likumi.
Ints Krievkalns: "Pēdējā laikā visas nopietnās būvniecības firmas veic garantijas remontus. Pirms 6 gadiem, kad sākām piedāvāt šo pakalpojumu, bijām vieni no pirmajiem, kas saprata šī etapa nozīmīgumu. Protams, klients vienmēr vēlas vairāk un labāk. Klientam vienmēr ir taisnība. Tas, ka trūkumi tiek konstatēti, ir normāli. Svarīgākais, manuprāt, ir tas, kā šie jautājumi tālāk tiek risināti.
Lielākas problēmas ar garantijām rodas gadījumos, ja ēku būvē divi dažādi uzņēmumi, piemēram, viens no tiem uzbūvē ēkas pamata konstrukciju, nesošās sienas, bet cits uzņēmums tiek salīgts apdares darbu veikšanai. Kur sākas un kur beidzas viena vai otra uzņēmēja atbildība? Atbildībai par garantijām būtu jāpāriet uz pēdējo darbu izpildītāju, kuram pretenzijas un iebildumi jāizsaka pirms objekta pieņemšanas. Ne vienmēr klienti izseko līdzi šim procesam un ne vienmēr pareizi izprot to, kā risināt jautājumus šādos gadījumos. Būvniecība, kas sadalīta etapos, vienā ziņā pat ir labāka, jo klientam ir laiks pārdomāt un saprast ko un kā viņš būvē. Arī māja labāk nosēžas un pēc nodošanas ekspluatācijā laika gaitā veidojas mazāk sēšanās plaisas. Ir būtiski, lai veiktie darbi būvniecības pauzēs tiktu iekonservēti un lai topošais īpašnieks tam atvēlētu pietiekami daudz finansu līdzekļus.
Ints Krievkalns: "Klienti bieži vien nepamatoti spriež – gan jau nekas nenotiks. Tomēr laika posmā, kamēr māja stāv bez logiem, durvīm, pastiprināti rodas mitrums, kas vēlāk var negatīvi atsaukties uz ēkas kvalitāti ekspluatācijas procesā."
Tēma tapusi sadarbībā ar Kolonna Būve direktoru Intu Krievkalnu