Ceļu būves firma "A.C.B." veic lielāko šīgada projektu ceļu būves nozarē
Jau mēnesi ilgst autoceļa A1 posma Rīga - Baltezers - Ādaži vērienīga rekonstrukcija, kuru veic ceļu būves firmas "A.C.B." un uzņēmuma "Tilts" konsorcijs, pēc rekonstrukcijas pabeigšanas ieguvēji būs gan autobraucēji, gan Baltezera un Ādažu apkārtnes iedzīvotāji.
Foto: Ceļu būves firma "A.C.B." veic lielāko šīgada projektu ceļu būves nozarē; autors: Ceļu būves firma "A.C.B." veic lielāko šīgada projektu ceļu būves nozarēJau mēnesi ilgst autoceļa A1 posma Rīga - Baltezers - Ādaži vērienīga rekonstrukcija, kuru veic ceļu būves firmas "A.C.B." un uzņēmuma "Tilts" konsorcijs, pēc rekonstrukcijas pabeigšanas ieguvēji būs gan autobraucēji, gan Baltezera un Ādažu apkārtnes iedzīvotāji.
Šā projekta īstenošanā ir iesaistīti 12 uzņēmumi: ģenerāluzņēmējs SIA "A.C.B.", galvenais partneris SIA "Tilts", kā arī uzņēmumi "Norma S", "M-2", "Arčers", "LEC", "Binders", "Šlokenbeka", "8. CBR", "Rīgas CBR 4", "Viadukts" un "Latvijas tilti".
Jāuzsver, ka projekta ietvaros notiek ne tikai autoceļa posma Baltezers - Ādaži rekonstrukcija, bet arī Rīgas - Tallinas šosejas pārvada pāri Pleskavas šosejai un pārvada pāri Rīgas - Siguldas dzelzceļa līnijai pārbūve kā arī jauna gājēju tilta būve pāri Pleskavas šosejai pie "Berģu nama". "VIA Baltica" rekonstrukcijas projekts tapis projektēšanas firmā "Pro via" un ilgs pusotru gadu.
Pēc rekonstrukcijas - Eiropas līmeņa autoceļš
Ja tagad šosejas braukšanas joslas platums vienā virzienā posmā Baltezers - Ādaži ir 4 metri, tad pēc rekonstrukcijas vienas joslas platums būs 5,75 metri plus vēl katrā pusē asfaltēta nomale 1,5 metru platumā. Tas būs tieši tāds pats autoceļš, kāds tagad ir "VIA Baltica" posmā no Gaujas tilta līdz Lilastei. Arī šo posmu rekonstruēja firma "A.C.B.", kas patlaban ir lielākais ceļu būves uzņēmums Latvijā. Ceļš no Baltezera līdz Ādažiem un no Baltezera līdz Rīgas - Siguldas šosejas pārvadam tiks gan taisnots, gan līdzināts - uz jaunā ceļa vairs nebūs ieplaku, kas ir bīstamas no drošības viedokļa, jo samazina pārskatāmo ceļa posmu. Pilnībā tiks nofrēzēts vecā asfalta segums un demontēts vecais šķembu segums. Tiks arī norakta ceļa pamatne 0,5 m biezumā. Pēc tam atbilstoši visām prasībām tiks izbūvēta jauna ceļa pamatne norakto 0,5 metru vietā, tad ar īpašu tehnoloģiju, automātikai kontrolējot procesu, tiks uzklāts šķembu segums un tad arī asfaltbetona segums trijās kārtās.
Visā rekonstruētajā posmā uzstādīs jaunas ceļa zīmes, bet Baltezerā ierīkos arī ceļa apgaismojums. Īpaši jāuzsver faktu, ka jau drīz gājējiem atkritīs nepieciešamība šķērsot Siguldas šoseju, kas, neskatoties uz gājēju pārejām ir visai bīstams pasākums: katrā virzienā trīs braukšanas joslas un liels braukšanas ātrums, jo iepretī "Berģu namam" tiks uzbūvēts gājēju tilts. Gājēju ērtībām pie Baltezera zem autoceļa būs izbūvēti divi jauni gājēju tuneļi, viens uzreiz aiz nobrauktuves no Pleskavas šosejas pārvada, tur, kur līdz šim tirgoja arbūzus, otrs - pie paša Baltezera.
Kopumā šā projekta īstenošanā strādās aptuveni 300 ceļu būves, tiltu būves un citu speciālistu. Projekta īstenošanā tiks izmantota mūsdienīga ceļu būves tehnika, piemēram, SIA "A.C.B." strādās ar 2001. gadā ražotiem asfaltbetona klājējiem, kā arī pirms dažiem gadiem ražotiem asfaltbetona veltņiem un citu mūsdienīgu tehniku.
Foto: Ceļu būves firma "A.C.B." veic lielāko šīgada projektu ceļu būves nozarē; autors: Ceļu būves firma "A.C.B." veic lielāko šīgada projektu ceļu būves nozarē |
Skats no A.C.B remontētā šosejas A1 |
Baltezera - Ādažu autoceļa posma rekonstrukcija ilgs pusotru gadu. Protams, rekonstrukcijas darbi radīs problēmas gan pa Tallinas un Siguldas šosejām braucošajiem autovadītājiem, gan Baltezera, Ādažu un citu apkārtnes apdzīvoto vietu iedzīvotājiem. Taču mums visiem ir jāsaprot, ka rezultātā ieguvēji būs autovadītāji, kas varēs braukt pa augstajiem Eiropas Savienības standartiem atbilstošu un drošu autoceļu.
Protams, ka ļoti daudz uzlabojumu un ērtību iegūs arī Baltezera iedzīvotāji, jo projekta ietvaros tiks izbūvētas arī vietējās Baltezera ielas ar izbrauktuvēm uz šoseju, būs jaunas gājēju ietves, izbūvēti jauni žogi autoceļam piegulošajām mājām, pie šosejas esošajām ēkām ielikti jauni, troksni slāpējoši logi, izbūvēts riteņbraucēju ceļš, ierīkotas jaunas lietus ūdeņu noteces un kanalizācija, uzstādītas drošības barjeras.
Cita starpā, Tallinas šosejas autoceļa pārvads pāri Pleskavas šosejai un pārvads pār Rīgas - Siguldas dzelzceļa līniju bija avārijas stāvoklī, tāpēc, pat ja rekonstrukcija tagad nenotiktu, satiksme pār abiem pārvadiem drošības apsvērumu dēļ būtu jāslēdz jau pēc pāris gadiem.
Lai rekonstrukcijas radītās neērtības autovadītājiem būtu pēc iespējas mazāk traucējošas, ir izstrādātas būvdarbu apbraukšanas shēmas, pārplānojot satiksmi tā, lai rekonstruējamie posmi būtu maksimāli ērti apbraucami. Par iespējamajiem sastrēgumiem autovadītājiem ziņos arī vairākas radiostacijas, ar kurām panākta vienošanās par informācijas nodošanu ēterā.
Īpašas prasības kvalitātei
Saskaņā ar starptautiskajiem noteikumiem, kas regulē darbības attiecīgajā nozarē, līgumā par "VIA Baltica" ceļa posmu Baltezers - Ādaži rekonstrukciju paredzēts, ka visus paveiktos rekonstrukcijas darbus kā arī izmantojamos materiālus un tehniku kontrolēs neatkarīgs uzņēmums. Šie noteikumi arī paredz, ka rekonstrukcijā tiks izmantoti tikai Eiropas Savienības dalībvalstīs vai kandidātvalstīs ražotie materiāli.
Šis līgums neparedz soda sankcijas par nekvalitatīvi paveiktiem darbiem, jo gala rezultātā nekvalitatīvi paveikts darbs nemaz nedrīkst būt! Viss ir jāpaveic atbilstoši kvalitātes prasībām. Tomēr, ja kaut kas būs paveikts nepietiekamā kvalitātē, piemēram, kāds ceļa posms, tad tas tiks pilnībā demontēts un izbūvēts no jauna, turklāt par attiecīgos darbus veicošā uzņēmuma līdzekļiem. Līdz ar to visa atbildība par kvalitāti gulstas uz ceļu būves uzņēmumiem un tos kontrolējošo uzņēmumu.
Interesanti, ka pirms jebkura autoceļa rekonstrukcijā veicamā darba sākuma īstenos izmēģinājuma posmu - citā vietā, ne uz rekonstruējamās šosejas, ar attiecīgajām tehnoloģijām tiks izbūvēts identisks ceļa posma paraugs 10 - 20 metru garumā, uz kura tiks veiktas speciālas pārbaudes.
"VIA Baltica" nākotnē
Jau šogad tiks veikta vēl divu krustojumu rekonstrukcija, proti, Carnikavas pagrieziena krustojums un Ādažu pagrieziena krustojums. Daudzi autobraucēji jau būs pārliecinājušies, cik tagad lieliska braukšana pa Tallinas šoseju "VIA Baltica" posmā no Gaujas tilta līdz Lilastei, kura rekonstrukcija un uzlabošana notika 2001. gada vasarā. Arī šī posma rekostrukcijā piedalījās SIA "A.C.B.". Tie, kas pa šo šosejas posmu braukuši, jau tagad var droši zināt, ka pēc pusotra gada tieši tik pat labs ceļš būs arī posmā Baltezers - Ādaži.
Līdz šim ceļu būves uzņēmums veicis daudzus nozīmīgus pasūtījumus: ostas terminālu pievadceļu un teritoriju izbūvi, lidostas "Rīga" skrejceļa jaunā seguma izbūvi, klājuma atjaunošanu uz Rīgas un citu pilsētu maģistrālajām ielām, valsts nozīmes autoceļu melnā seguma atjaunošanu uz Rīgas - Jelgavas, Rīgas - Bauskas, Rīgas - Ventspils, Rīgas - Veclaicenes, Rīgas - Daugavpils, Rīgas - Ainažu šosejām.
Turpmākajos gados plānots turpināt "VIA Baltica" autoceļa sakārtošanu, rekonstruējot Tallinas šoseju posmā no Ādažiem līdz Gaujas tiltam. Un, protams, tiks sākta jauna "VIA Baltica" autoceļa posma izbūve - Saulkrastu apvedceļš.