Daudzi cilvēki nesaprot vai varbūt negrib saprast, ka lielākoties visa tehnika ir vienāda- atsķiras tikai krāsas, formas un piedāvātā servisa kvalitāte
Intervija ar SIA "Lauktehnika" ģenerāldirektoru Andri Tamani.
Foto: Daudzi cilvēki nesaprot vai varbūt negrib saprast, ka lielākoties visa tehnika ir vienāda- atsķiras tikai krāsas, formas un piedāvātā servisa kvalitāte; autors: Daudzi cilvēki nesaprot vai varbūt negrib saprast, ka lielākoties visa tehnika ir vienāda- atsķiras tikai krāsas, formas un piedāvātā servisa kvalitāteIntervija ar SIA "Lauktehnika" ģenerāldirektoru Andri Tamani.
Intervijā ar Andri Tamani jūtama liela pašpārliecinātība. Un ne jau bez pamata. Ilgā pieredze savā jomā ļauj uzņēmumam piedāvāt klientiem kvalitatīvu apkalpošanu, pieredzējuši un daudzpusīgi darbinieki ir uzņēmuma liela priekšrocība. Lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju ir pazīstama SIA "Lauktehnika", un speciāla reklāma vairs pat nav nepieciešama. Tāpēc šoreiz intervijā runājām vairāk par tirgus problēmām un SIA "Lauktehnika" vietu citu uzņēmumu starpā.
"Lauktehnika" ir uzņēmums, kas Latvijā darbojas jau ļoti sen. Tomēr pieļauju, ka liela daļa jaunākās paaudzes par to nav dzirdējuši. Kas ir "Lauktehnika", ko piedāvājat?
SIA "Lauktehnika" dibināta 1991. gadā. Līdz 1991. gadam tas bija valsts uzņēmums, līdz ar to kopējā vēsture ir vairāk kā 50 gadu gara. Piedāvājam visa veida lauksaimniecības, celtniecības tehniku, dārzkopības un celtniecības materiālus, automobīļu piegādi, servisu, nodrošinām rezerves daļas. Mūsu produktu klāstā ir gan universālas lietas, kas noder praktiski visiem tehnikas izmantotājiem (siksnas, filtri, akumulatori u.tt.), gan arī speciālas detaļas, kuras nepieciešamas tikai retos gadījumos. Mums ir 90% piegādes no Eiropas Savienības valstīm, pārējie 10% no Krievijas, Baltkrievijas, Ukrainas. Eksportējam uz Vāciju- ~400 000 eiro gadā. Visi runā, ka no maija valstī sāksies jauna kārtība, jo iestāsimies Eiropas Savienībā. Mūsu uzņēmumā maijā nemainīsies praktiski nekas, jo visu laiku strādājam starptautiskos mērogos.
Vai apkalpojat tikai Rīgas klientus?
Protams, nē. Mūsu tirdzniecības un servisa vietas atrodas arī Grobiņā, Kuldīgā, Talsos, Valmierā un Jekabpilī. Uz līgumiem strādājam praktiski pa visu Latviju. Daudzas mūsu preces pie klientiem nonāk caur vairumtirzniecību- 70% produkcijas pārdodam vairumtirdzniecībā. Uzņēmumā kopumā strādā aptuveni 60 cilvēki un apgrozījums ir vairāk kā 2,5 miljoni gadā.
Kas ir "Lauktehnikas" lielākie plusi, ar ko cenšaties piesaistīt klientus?
Es pats bieži vien īgns aizeju prom no kāda veikala, kurā nevaru iegūt nepieciešamo informāciju, lai kaut ko iegādātos. Piemēram, nesen iegāju elektrotehnikas veikalā, jautāju, vai viņiem ir divlīniju telefoni, un pārdevējs bija izbrīnīts, nesaprata, par ko runāju. Nesaprotu, kāpēc viņš tērē savu laiku. Kāpēc man, ieejot veikalā, ir jārunā ar daudziem cilvēkiem, lai beigu beigās uzzinātu nepieciešamo? Mēs uzņēmumā darbu organizējam, lai ikviens darbinieks aptuveni pārzinātu visu, un klients visu informāciju iegūtu pie viena cilvēka. Mūsdienu straujajā dzīves tempā tas ir svarīgi. "Lauktehnika" piedāvā ne tikai pašus produktus un pakalpojumus, bet arī visas nepieciešamās konsultācijas. Pie mums strādā cilvēki ar atbilstošu izglītību un prasmi pārdot. Šo cilvēku vērtība ir neizmērojama. Liela daļa mūsu uzņēmuma pieredzes veidojusies jau kopš padomju laikiem.
Vai tas, ka savulaik "Lauktehnika" tika izveidota uz iepriekšējā uzņēmuma bāzes deva kādas priekšrocības un attīstība notika vienkāršāk?
Visgrūtākais mums bija laiks, kad tika likvidēts valsts uzņēmums. Uzskatu, ka bija muļķīgi uzņēmumus apgāzt, lai pēc tam tas atkal sāktu attīstīties. Padomju laikā bijām savā nozarē lielākie. Kad uzņēmums kļuva par privātīpašumu, sākums bija ļoti smags- strādājam, bet telpās nebija pat galdu un krēslu. Bijam daži cilvēki. Līdz ar to no iepriekšējās "Lauktehnikas" saglabājusies tikai garīgā bāze, visu pārējo esam izveidojuši pilnīgi no jauna. Pēc tam pamazām visu laiku attīstāmies. Vislabākais bija 1999. gads, tagad katru gadu ir apmēram 20% apgrozījuma pieaugums. Tas skaidrojums ar celtniecības apjomu palielināšanos.
Tehnikas izvēle ir atbildīgs un svarīgs notikums. Kādi ir jūsu ieteikumi, kādus kritērijus ņemt vērā, iegādājoties tehniku, kādu firmu ražojumiem vairāk uzticēties?
Daudzi cilvēki nesaprot vai varbūt negrib saprast, ka lielākoties visa tehnika ir vienāda- atsķiras tikai krāsas, formas un piedāvātā servisa kvalitāte. Katrs pārdevējs slavē kādu citu ražotāju, bet patiesībā jau atšķirību nav, pircējus ietekmē pārdevēju runas dotības. 75% komplektējošo detaļu der visa veida, visu ražotāju tehnikai. Apkārt esošie skārda gabali un izvēlētās krāsas taču kvalitāti nemaina. Vai darba tehnikai ir vērts maksāt par skaistu dizainu? Piemēram, filtri. Bieži vien vienā un tajā pašā rūpnīcā ražotiem filtriem ir dažādas cenas, jo dažiem filtriem virsū ir pazīstams brends.
Kā klientus pārliecināt, ka jums ir taisnība?
Argumentēti izskaidrojot un nosaucot lielās cenu starpības. Klientiem jāapzinās, ka tirgotāju vidū konkurence ir liela, un katrs slavē to, ko pārdod. Es kā inženieris neatļautos izplatīt informāciju, nepamatojot kāpēc, neizkaidrojot, kādas tehnoloģijas pielietotas ražošanā. Vairāki uzzņēmēji atļaujas savus prātojumus publicēt arī medijos.
Atvainojiet, bet arī Jūs taču šobrīd slavējat savu uzņēmumu un šobrīd ikvienam uzņēmuma ir svarīgi pārliecināt pircējus par savu taisnību.
Jā, bet tas ir jādara godīgi. Cilvēki šobrīd pārāk ļoti uzticas zināmiem brendiem. Piemērs- pie mums ir nopērkami divu veidu iekrāvēji- vieni ražoti Japānā, otri- Spānijā, abi ir firmas "Nissan" un atšķiras viens no otra tikai ar to, ka Japānā ražotie ir ievērojami lētāki. Man neizprotama ir arī jēdziena "oficiālais pārstāvis" būtība. Parasti tas tiek ļoti akcentēts, bet patiesībā klientam tas nemaz nav izdevīgi. Oficiālie pārstāvji strādā tikai ar viena ražotāja produktiem. Labākie pārdevēji spēj piedāvāt dažādu firmu produktus, izskaidrojot to atšķirības un nianses. Pārdevēji, kas nav ieciklējušies tikai uz vienas firmas produkcijas izplatīšanu ir kompetentāki.
Jā. Iespējams daudzi pircēji par to vienkārši neaizdomājas.
Jā. Tāpēc ir par to jārunā. Daudzas lietas tirgū un reklāmās ir absurdas. Piemērs, kas gan nav saistīts ar būvniecību- "Rimi" veikali apvienojušies, lai iekarotu 25 % tirgus, ne mazāk intensīvi darbojas lietuviešu "VP market", kuriem arī ir lieli plāni, daudzi vēl tikai plāno veidot lielveikalus Latvijā, lai ieņemtu šejienes tirgu. Uz tā rēķina arī vietējie tirgotāji būšot spiesti apvienoties. Es pat nesaprotu, ko viņi visi te gatavojas ieņemt. Kur ir tas milzīgais tirgus, ko viņi visi ieņems? Mūsdienās dzīvo tie, kam ir bagātīgas reklāmas kampaņās, tā tam nevajadzētu būt.
Vai pastāv vēl kāds veids bez jau minētās reklāmas, kā uzņēmumam kļūt pamanītam?
Nu kā var nepamanīt? Mēs piemēram liekam reklāmu pat avīžu pirmajās lapās, bet daži tāpat sūdzās, ka nav pamanījuši. Es saprotu, ka mājsaimniecēm nav mūsu uzņēmums jāzina, bet tiem, kas ikdienā izmanto tehniku būtu jāpārzina visi lielākie tirgus dalībnieki arī bez reklāmas starpniecības.
Skatos, ka pašlaik Jūsu uzņēmumā (Krustpils ielā 157a) norit telpu remontdarbi. Kas šeit top?
Top plašākas biroja telpas, kā arī tiek paplašināta mazumtirdzniecības zāle.
Kāds, Jūsuprāt būs šis 2004. gads, ko esat iecerējuši šogad paveikt?
Domāju, ka gadam jābūt labākam par iepriekšējo. Gribam atrast vel vairak sadarbība spartneru, lai piedāvātu klientiem vēl lielākas iespējas izvēlēties piemērotāko. Tai pat laikā apzināmies, ka iedzīvotaju skaits Latvijā nepieaug un līdz ar to arī tehnikas lietotāju vairāk nekļūst. Uzskatu, ka uzņēmumam, kurš spēj piedāvāt, piemēram, visu iespējamo razotāju filtrus ir daudz lielākas iespējas attīstīties nekā kādam oficiālajam pārstāvim.
Pēc Jūsu teikta noprotu, ka esat pieredzējis un labi pārzināt visu, ko darāt. Cik ilgi strādājat šajā nozarē? Cik ilgi "Lauktehnikā"?
Esmu šeit jau ļoti sen. Sāku te strādāt 1971. gadā un joprojām esmu te. Savulaik šeit saskatīju lielas perspektīvas attīstīties. Pie tam visas šīs lietas arī man personīgi ir interesantas.
Linda Tunte,
www.building.lv