Ekonomikas ministrija aicina izvērtēt un sniegt atzinumus par EK jaunajām prasībām energomarķējumam
Foto: Ekonomikas ministrija aicina izvērtēt un sniegt atzinumus par EK jaunajām prasībām energomarķējumam
Ekonomikas ministrija aicina uzņēmējus un citas ieinteresētās puses iepazīties ar Eiropas Komisijas Regulas projektu, kurā noteiktas jaunas prasības energomarķējumam un norādāmai papildinformācijai tiešsaistē pārdodamiem produktiem (online energy labelling).
Visas iesaistītās puses aicinātas iesniegt savus priekšlikumus, ierosinājumus un komentārus par Regulas projektu līdz šī gada 17.augustam, sazinoties ar Ekonomikas ministrijas Iekšējā tirgus departamenta vecāko referentu Reini Bērziņu, tālr.: 67013197, e-pasts: reinis.berzins@em.gov.lv.
Ņemot vērā informācijas nozīmīgo lomu tirgū ir nepieciešams ieviest vienveidīgu un saskaņotu marķējumu visiem viena veida produktiem, lai pircējiem nodrošinātu vienotu informāciju par šo produktu enerģijas un citu nozīmīgu resursu patēriņu, ir pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2010/30/ES (turpmāk - Direktīva) par enerģijas un citu resursu patēriņa norādīšanu ražojumiem, kas saistīti ar energopatēriņu, izmantojot etiķetes un standarta informāciju par precēm.
Pamatojoties uz Direktīvā noteikto, Eiropas Komisija ir izstrādājusi Regulas projektu, paredzot piemērojamās prasības energomarķējumam un norādāmai papildinformācijai tiešsaistē pārdodamiem produktiem (online energy labelling). Regulas projekts attiecas uz visiem enerģiju patērējošiem produktiem, kuri atrunāti Direktīvā 2010/30/ES un ar to saistītajos tiesību aktos. Taču ir svarīgi ievērot, ka Regulas projekts neattiecas uz izsoļu mājas lapām un lietoto preču (second-hand) mājas lapām, kā, piemēram, Ebay.
Regulas projektā papildus ir noteiktas definīcijas tiem terminiem, kuru skaidrojumi nav iekļauti Direktīvā, kā, piemēram: izsoļu mājas lapa, e-komercija, enerģijas marķējums, tiešsaistes vide u.c.
Regulas projekts paredz ražotāju pienākumu, elektroniskā veidā nodrošināt enerģijas marķējumu un speciālās zīmes tiem produktiem, kuri tiek laisti tirgū un kurus aptver Direktīvas deleģētie akti, kā arī jebkurā tiešsaistes reklāmā, kurā iekļauta informācija par cenu vai enerģiju, būs jābūt pievienotai arī enerģijas klasei. Lai nodrošinātu enerģijas marķējuma pieejamību, ražotājiem būs jānodrošina, ka to mājas lapā tirgotāji varēs lejupielādēt marķējumu.
Tāpat Regulas projektā ir noteikti tirgotāju pienākumi, paredzot, ka jebkuram produktam, ko aptver Direktīvas deleģētie tiesību akti un kurš ir pieejams tiešsaistē, būs pievienots enerģijas marķējums, kas ir skaidri saprotams un salasāms. Tāpat Regulas projekts paredz, ka, piemēram, tiešsaistē marķējumam jāparādās vizuāli tuvu cenas norādei un tā uzrakstam jābūt vienādā izmērā ar cenu. Tāpat tirgotāji varēs ieviest dažādus līdzekļus, kā, piemēram, produktu meklēšanas rīkus, kuros būtu iespējams aplūkot rezultātus pēc enerģijas marķējumā iekļautās informācijas.
Regulas projektā ir noteikta informāciju, kā jāizskatās enerģijas klases simbolam uz ekrāna - gan standarta, gan skārienjūtīgajiem ekrāniem.
Ar Regulas projektu var iepazīties Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē internetā.