Energonesēji neapšaubāmi paliks arvien dārgāki, siltumenerģija būs jāmēģina iespējami saglabāt un taupīt
Intervija ar "Rockwool" A/S (Dānija) pārstāvniecības vadītāju Māri Želvi.
Foto: Energonesēji neapšaubāmi paliks arvien dārgāki, siltumenerģija būs jāmēģina iespējami saglabāt un taupīt; autors: Energonesēji neapšaubāmi paliks arvien dārgāki, siltumenerģija būs jāmēģina iespējami saglabāt un taupītIntervija ar "Rockwool" A/S (Dānija) pārstāvniecības vadītāju Māri Želvi.
Fakts, ka ar firmu "Rockwool" iepazīstinām tieši septembra sākumā, nav nejauša sakritība. Šis ir nozīmīgs laiks uzņēmumā, kad notiek lielās pārmaiņas. Līdz šim A/S "Rockwool" Latvijā darbojās kā Dāņu siltumizolācijas materiālu ražotāja pārstāvniecība. "Rockwool" ir akmens vates ražotāji, kuriem ir 27 rūpnīcas dažādās pasaules valstīs un ap 7200 strādājošie kopumā, kas nodrošināja 1,8 miljardu eiro lielu apgrozījumu pagājušajā gadā. Pārstāvniecība Latvijā darbojās kopš 2000. gada janvāra, taču produkts te pazīstams jau krietni agrāk. Sākot ar 1. septembri pārstāvniecība pārtop par patstāvīgu uzņēmumu, par SIA. "Rockwool" Latvijas pārstāvniecības darba organizētājs Māris Želvis pastāstīja par plāniem un līdz šim jau sasniegto.
Ko jūsu uzņēmuma pārtapšana par patstāvīgu uzņēmumu pamainīs attiecībās ar klientiem, kā klienti to izjutīs?
Klientiem noteikti būs vairāk priekšrocību servisa ziņā. Tagad spēsim būt tuvāk un vairāk palīdzēt. Līdz šim visas darbības notika ar mūsu kolēģiem ražotājiem, visi maksājumi bija jāpārskaita uz ārzemēm. Daudzas problēmas nevarēja atrisināt ātri, jo viss bija jāsaskaņo ar ražotājiem. Pēc 1. septembra daudz ko varēs atrisināt uz vietas. Mums pašiem droši vien būs grūtāk, jo visi jautājumi, iebildumi, problēmas nāks tieši pār mums un pašiem būs jārisina. Šogad noteikti vērosim, kā mainās pārdošanas apjomi. Ja apgrozījums pieaugs, 2005. gadā plānojam atvērt noliktavu Latvijā, lai spētu pasūtītājus ātrāk nodrošināt ar nepieciešamajiem materiālu apjomiem.
Kādi tieši produkti ir jūsu sortimentā?
Lielākoties celtniecības siltumizolācija būvniecībai- materiāli iekštelpu, fasāžu, jumtu siltināšanai.
Kas šobrīd ir lielākie dīleri, sadarbības partneri, pie kuriem nopērkami jūsu materiāli?
Trīs lielākie dīleri uz šo brīdi ir "Tapeks", "Nagleks" un "Kurši". Ir arī partneri ārpus Rīgas: Vidzemes pusē "SCO centrs", Tukumā "Vejmars". Šogad mēģināsim pievērsties nopietnāk arī tehniskajai izolācijai, līdz ar to par mūsu klientiem iespējams taps arī dažādi apkures uzņēmumi.
Siltumizolāciju Latvijā piedāvā vairāki ražotāji. Ar ko piedāvātie produkti atšķiras viens no otra?
Latvijā plaši pazīstami ir trīs lielākie tirgus dalībnieki- "Isover", "Paroc" un "Rockwool". "Isover" lielākoties Latvijas tirgum piegādā stikla vati, "Paroc" un "Rockwool"- akmens vati. Būtībā visu šo firmu piedāvātie materiāli veic savas funkcijas, atbilst Latvijas būvniecības normām. Vienīgais, ar ko konkurēt, ir cenas, serviss, piegādes. Ja salīdzinām "Paroc" un "Rockwool"- ražošana notiek no ļoti līdzīgiem materiāliem, produktiem. Atšķirtība ir preču sortimentā. Katram ir sava tirgus niša, klientiem ir iespējas izvēlēties sev piemērotāko un tīkamāko piegādātāju. Celtnieki ir galvenais mūsu darba kvalitātes vērtētājs.
Pastāstiet vienkāršā valodā, kā notiek akmens vates ražošana? Kāds ir šīs vates tapšanas process?
Protams, ražošanā ir daudzi noslēpumi, gan mums, gan mūsu konkurentiem. Bet pamatā vati ražo, kausējot akmeņus, ar gaisa palīdzību veidojot vati. Ikviens droši vien ir redzējis, kā veidojas cukura vate, šeit process ir ļoti līdzīgs. Pēc tam uz konveijera notiek formēšana atkarībā no izgatavojamā materiāla tipa- cietākos materiālus labāk sapresē, pievieno vairāk saistvielu. Vēlāk visu sadala izmēros, iepako un nogādā tirgū.
Parasti pārstāvniecību viena no galvenajām funkcijām ir apmācību rīkošana speciālistiem. Vai arī jūs to darāt?
Jā, vairākas reizes gadā rīkojam apmācību seminārus būvniekiem un projektētājiem. Šogad vairāk kooperējamies ar citiem būvmateriālu ražotājiem. Pavasarī, piemēram, bija seminārs RTU, sadarbībā ar sienu bloku, ķieģeļu un sauso apmetumu maisījumu ražotājiem. Skaidrojām procesus, sniedzām padomus cilvēkiem, kas darbojas ar šiem materiāliem. Pa šiem gadiem kopumā firmas vārds jau ir pazīstams, un iespaids par produktu jau ir izveidojies. Tagad tikai varam konkrētāk skaidrot dažādas specifiskas lietas mērķauditorijai. Ja nepieciešams, braucam arī uz uzņēmumiem, izskaidrojam materiālu īpašības, atbildam uz aktuāliem jautājumiem.
Kā paši apguvāt šīs zināšanas?
Sākumā bija grūti, bet ar laiku veidojās pieredze. Mēs mācāmies viens no otra- ražotāji, dīleri, sadarbības partneri, celtnieki. Tā ir daudzpusēja informācijas apmaiņa, kas notiek nemitīgi. Lielu daļu informācijas esam saņēmuši no ražotājiem, kas materiālu pārzina vislabāk. Tā pamazām veidojusies mūsu pieredze.
Vai ir lietas, ko būvnieki atkārtoti vaicā par siltumizolāciju, kas viņiem nav zināmas?
Būvnieki ir zinoši, materiālu pazīst samērā labi, jautājumi ir pārsvarā par ļoti konkrētiem gadījumiem, specifiskām lietām. Regulāri palīdzam veikt siltumtehniskos aprēķinus, ņemot vērā mūsu būvniecības normas. Nosakām, kāda biezuma un izmēra materiālus pielietot katrā konkrētajā gadījumā. Tas palīdz ieekonomēt līdzekļus. Principā būvnieki un arhitekti materiālu pārzina, zina, ko grib un ko vajag.
Kādas ir aptuvenās kvadrātmetra izmaksas, izmantojot "Rockwool" siltumizolāciju?
Latvijas tirgus nosaka izmaksas, tās visiem konkurentiem ir apmēram līdzīgas. Konkrētu ciparu tomēr nevēlos nosaukt, jo mēs paši produktu netirgojam. Ir atsevišķi materiāli, kas kādam ir lētāki vai dārgāki, bet kopumā visiem ir līdzīgi.
Vai jums ir informācija par objektiem, kuros izmantoti jūsu materiāli?
Mūsu tiešais pienākums ir strādāt ar konkrētiem projektiem, ātri reaģēt uz tirgus situāciju. Pēdējais lielākais projekts bija Policijas sporta centrs- tur tika izlietots liels daudzums jumta siltumizolācijas. Tas bija viens no mūsu nopietnākajiem projektiem, ko kopā ar dīleriem izcīnījām. Lielu darbu procesā ieguldīja arī mūsu sadarbības partneri, šajā gadījumā t/n "Kurši". Laba sadarbība bija arī ar tiešo darba veicēju SIA "Vesnas".
Kādi ir jūsu vērojumi, kā mainās pieprasījums pēc siltumizolācijas materiāliem? Vai apjomi turpina pieaugt?
Celtniecība ir kāpinājusi savus tempus, kāpinājusi ražošanu. Ne tikai mums, bet arī konkurentiem, pārdošanas apjomi ir auguši. Būtībā visu nosaka tirgus. Es ceru, ka arī turpmāk tirgus attīstīsies un visiem pietiks darba. Nākotnē skatos optimistiski. Ceru, ka vairāk sāks būvēt arī ražošanas ēkas, vairāk dzīvojamās mājas; tur siltumizolācijas materiālus vajadzēs daudz. Energonesēji neapšaubāmi paliks arvien dārgāki, siltumenerģija būs jāmēģina saglabāt un taupīt. Siltumenerģijas taupīšana ir atkarīga no daudziem faktoriem, ne tikai siltumizolācijas materiāliem vien- būtiska ir arī, piemēram, logu, durvju nomaiņa. Tas ir komplekss pasākums, tikai tā var panākt ievērojamu enerģijas ietaupījumu.
Vai Jūs pats kopā ar "Rockwool" esat jau kopš tā sākumiem Latvijā?
Jā, savulaik "Rockwool" izsludināja konkursu, kurā es tiku izvēlēts un sāku strādāt. Esmu šeit kopš pirmās dienas. Pirmos gadus uzņēmumā nostrādāju viens pats. Protams, ļoti daudz palīdzēja Dānijas un Lietuvas kolēģi. Tagad sasniegtais ir veiksmīgas mūsu sadarbības rezultāts. Šobrīd uzņēmumā esam vairāki darbinieki, tomēr joprojām esam neliels uzņēmums. Uzskatu, ka darbs mazā uzņēmumā dod ļoti vērtīgu darba pieredzi, jo katram no mums ir jāprot darīt dažādas lietas.
Linda Tunte,
www.building.lv