Finanšu ministrs situāciju saistībā ar robežkontroles punkta izbūvi Rīgas ostā uzskata par kritisku
Situācija ar veterinārās robežkontroles punkta izbūvi Rīgas ostā ir tuvu kritiskai, tā šodien pēc Rīgas ostas apmeklējuma atzinis jaunais finanšu ministrs Oskars Spurdziņš (TP), aģentūru LETA informēja Finanšu ministrijas (FM) preses sekretāre Baiba Melnace.
Situācija ar veterinārās robežkontroles punkta izbūvi Rīgas ostā ir tuvu kritiskai, tā šodien pēc Rīgas ostas apmeklējuma atzinis jaunais finanšu ministrs Oskars Spurdziņš (TP), aģentūru LETA informēja Finanšu ministrijas (FM) preses sekretāre Baiba Melnace.
Ministrs ir sašutis, ka pašlaik, tikai nedaudz vairāk kā sešas nedēļas pirms Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES), robežkontroles punkta vietā plešas tikai smilšu laukums un strādā traktori, tādēļ ir skaidrs, ka no 1.maija caur Rīgas ostu vairs nedrīkstēs transportēt kravas, kas ir pakļautas veterinārajai kontrolei.
Tas nozīmē zaudējumus uzņēmējiem un zaudējumus valsts budžetam, tas nozīmē arī kravu plūsmas aizvirzīšanos no Latvijas uz citu valstu ostām - Tallinu, Helsinkiem, Klaipēdu.
Spurdziņu šāda situācija kategoriski neapmierina, un viņš ir pieprasījis no Valsts ieņēmumu dienesta detalizētu pārskatu par projekta realizācijas gaitu un termiņiem, par turpmāk plānotajiem darbiem un nepieciešamo finansējumu.
"Ir skaidri redzams, ka šis darbs ir pamatīgi iekavējies, tādēļ turpmāk personīgi kontrolēšu darbu gaitu. Plānoju pieprasīt no Valsts ieņēmumu dienesta reizi divās nedēļās atskaiti par projekta ieviešanas norisi," norādījis ministrs.
Tā kā problēma un iespējamās negatīvās sekas ir pārāk lielas, Spurdziņš uzskata, ka Zemkopības ministrijai kā atbildīgajai par kravu veterināro kontroli ir jāmeklē pagaidu risinājumi, piemēram, atrodot piemērotu saldētavu un laboratoriju un akreditējot tās atbilstoši ES prasībām.
Pēc ministram sniegtās informācijas, tiek plānots, ka robežkontroles punkts Rīgas ostā būs uzbūvēts 4.augustā, taču tam vēl nepieciešama Eiropas Komisijas akreditācija un iekļaušana oficiālajos sarakstos kā ES ārējās robežas punktam, caur kuru drīkst vest veterinārajai kontrolei pakļautas kravas. Paredzams, ka šīs procedūras varētu ilgt vairākus mēnešus un reāli robežkontroles punkts sāktu darboties tikai gada beigās.
Turklāt Rīgas robežkontroles punkts ir tikai viens no pieciem muitas punktiem, kuros nepieciešama jauna kompleksa izbūve, lai varētu tikt veikta kravu veterinārā pārbaude un attiecīgi vispār varētu tikt transportētas šādas kravas.
Pārējie četri punkti, kuros nepieciešamas jaunas būves, ir Ventspils brīvosta, Grebņevas RKP, Rēzeknes dzelzceļa stacija un Daugavpils dzelzceļa stacija. Finanšu ministrs līdztekus dokumentu izpētei ir iecerējis tuvāko nedēļu laikā apmeklēt šos objektus un iepazīties ar jauno robežkontroles punktu būvniecības stadiju.
Ministrs ir sašutis, ka pašlaik, tikai nedaudz vairāk kā sešas nedēļas pirms Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES), robežkontroles punkta vietā plešas tikai smilšu laukums un strādā traktori, tādēļ ir skaidrs, ka no 1.maija caur Rīgas ostu vairs nedrīkstēs transportēt kravas, kas ir pakļautas veterinārajai kontrolei.
Tas nozīmē zaudējumus uzņēmējiem un zaudējumus valsts budžetam, tas nozīmē arī kravu plūsmas aizvirzīšanos no Latvijas uz citu valstu ostām - Tallinu, Helsinkiem, Klaipēdu.
Spurdziņu šāda situācija kategoriski neapmierina, un viņš ir pieprasījis no Valsts ieņēmumu dienesta detalizētu pārskatu par projekta realizācijas gaitu un termiņiem, par turpmāk plānotajiem darbiem un nepieciešamo finansējumu.
"Ir skaidri redzams, ka šis darbs ir pamatīgi iekavējies, tādēļ turpmāk personīgi kontrolēšu darbu gaitu. Plānoju pieprasīt no Valsts ieņēmumu dienesta reizi divās nedēļās atskaiti par projekta ieviešanas norisi," norādījis ministrs.
Tā kā problēma un iespējamās negatīvās sekas ir pārāk lielas, Spurdziņš uzskata, ka Zemkopības ministrijai kā atbildīgajai par kravu veterināro kontroli ir jāmeklē pagaidu risinājumi, piemēram, atrodot piemērotu saldētavu un laboratoriju un akreditējot tās atbilstoši ES prasībām.
Pēc ministram sniegtās informācijas, tiek plānots, ka robežkontroles punkts Rīgas ostā būs uzbūvēts 4.augustā, taču tam vēl nepieciešama Eiropas Komisijas akreditācija un iekļaušana oficiālajos sarakstos kā ES ārējās robežas punktam, caur kuru drīkst vest veterinārajai kontrolei pakļautas kravas. Paredzams, ka šīs procedūras varētu ilgt vairākus mēnešus un reāli robežkontroles punkts sāktu darboties tikai gada beigās.
Turklāt Rīgas robežkontroles punkts ir tikai viens no pieciem muitas punktiem, kuros nepieciešama jauna kompleksa izbūve, lai varētu tikt veikta kravu veterinārā pārbaude un attiecīgi vispār varētu tikt transportētas šādas kravas.
Pārējie četri punkti, kuros nepieciešamas jaunas būves, ir Ventspils brīvosta, Grebņevas RKP, Rēzeknes dzelzceļa stacija un Daugavpils dzelzceļa stacija. Finanšu ministrs līdztekus dokumentu izpētei ir iecerējis tuvāko nedēļu laikā apmeklēt šos objektus un iepazīties ar jauno robežkontroles punktu būvniecības stadiju.