Gulbene
Gulbene
- pilsēta, kurai ir pašai savs bānītis un šaursliežu dzelzceļš
Šo vietu uzskata par Gulbenes
vēsturisko centru. Pēc izpostīšanas 16.gs. pilsētiņa vairs neatjaunojās
un līdz pat 20.gs. te bija tikai Vecgulbenes muiža.
1903.gadā netālu no muižas uzbūvēja šaursliežu dzelzceļu Pļaviņas - Vecgulbene - Alūksne - Valka un 1916./1917.g. platsliežu dzelzceļa līniju Ieriķi - Vecgulbene un tālāk līdz Pitalovai. 1920.gadā Vecgulbenei piešķīra miesta tiesības. Miests auga ap diviem centriem - ap muižu un dzelzceļa staciju. Gulbeniešiem izdevās uzbūvēt gan dzelzceļa ierēdņu dzīvojamo namu koloniju, gan Latvijas Republikas lauku lielāko un skaistāko dzelzceļa staciju, gan Gulbenes komerc- un arodskolu. 1928.gadā miestam piešķīra pilsētas tiesības līdz ar tā seno vēsturisko nosaukumu - Gulbene.
Šodien Gulbene ir tipiska Latvijas pilsēta ar 1-2 stāvu apbūvi, ar padomju tipveida dzīvojamo māju kvartāliem un pilsētas centru. Gulbenē vēljoprojām darbojas Baltijā vienīgais pasažieru šaursliežu dzelzceļš - bānītis Gulbene - Alūksne. Šobrīd notiek gatavošanās mazbānīša 100 gadu jubilejai. Visa gada garumā notiek dažādas aktivitātes, kas kulmināciju sasniegs 2003.gada 6. un 7. septembrī.
Ar jaunumiem būvniecībā Gulbenes pilsētā iepazīstināja Gulbenes pilsētas domes galvenā arhitekte un būvvaldes vadītāja Daila Putniņa, būvinspektors Jānis Ziemelis un teritoriālplānotājs Normunds Gaigals.
Ēkas rekonstrukcija Gulbenē, Rīgas ielā 47 |
Gulbenes pirmsākumi meklējami Krustalīces upes ielokā, kur kādreiz atradās latgaļu pilskalns. 14.-16. gadsimtā šajā vietā bija Rīgas virsbīskapa mūra pils. Šo pili Livonijas kara laikā sagrāva Krievijas cara Ivana Bargā karaspēks. 1843.gadā šajā pašā vietā uzcēla un iesvētīja Gulbenes luterāņu baznīcu, tās priekšā uzstādīja pieminekli Mārtiņam Luteram. |
1903.gadā netālu no muižas uzbūvēja šaursliežu dzelzceļu Pļaviņas - Vecgulbene - Alūksne - Valka un 1916./1917.g. platsliežu dzelzceļa līniju Ieriķi - Vecgulbene un tālāk līdz Pitalovai. 1920.gadā Vecgulbenei piešķīra miesta tiesības. Miests auga ap diviem centriem - ap muižu un dzelzceļa staciju. Gulbeniešiem izdevās uzbūvēt gan dzelzceļa ierēdņu dzīvojamo namu koloniju, gan Latvijas Republikas lauku lielāko un skaistāko dzelzceļa staciju, gan Gulbenes komerc- un arodskolu. 1928.gadā miestam piešķīra pilsētas tiesības līdz ar tā seno vēsturisko nosaukumu - Gulbene.
Šodien Gulbene ir tipiska Latvijas pilsēta ar 1-2 stāvu apbūvi, ar padomju tipveida dzīvojamo māju kvartāliem un pilsētas centru. Gulbenē vēljoprojām darbojas Baltijā vienīgais pasažieru šaursliežu dzelzceļš - bānītis Gulbene - Alūksne. Šobrīd notiek gatavošanās mazbānīša 100 gadu jubilejai. Visa gada garumā notiek dažādas aktivitātes, kas kulmināciju sasniegs 2003.gada 6. un 7. septembrī.
Ar jaunumiem būvniecībā Gulbenes pilsētā iepazīstināja Gulbenes pilsētas domes galvenā arhitekte un būvvaldes vadītāja Daila Putniņa, būvinspektors Jānis Ziemelis un teritoriālplānotājs Normunds Gaigals.