Ierobežos sēra saturu kurināmajā
Ministru kabineta komiteja šodien atbalstīja noteikumu projektu "Par sēra satura ierobežošanu noteiktiem šķidrās degvielas veidiem", kas noteiks ierobežojumus sēra saturam noteikta veida šķidrajā degvielā, kā arī nosacījumus, kurus ievērojot, iespējams izmantot degvieleļļas ar sēra saturu vairāk par1%.
Ministru kabineta komiteja šodien atbalstīja noteikumu projektu "Par sēra satura ierobežošanu noteiktiem šķidrās degvielas veidiem", kas noteiks ierobežojumus sēra saturam noteikta veida šķidrajā degvielā, kā arī nosacījumus, kurus ievērojot, iespējams izmantot degvieleļļas ar sēra saturu vairāk par1%.
Noteikumiem var būt negatīvas sociālās sekas, jo to īstenošanas dēļ pieaugs apkures izmaksas, galvenokārt tajās pašvaldībās, kurās nav alternatīvas mazuta izmantošanai katlumājās, kur tarifu kāpums varētu veidot 20-30%, ja neizdosies laikus atteikties no mazuta izmantošanas, atzinusi Vides ministrija.
Kā iepriekš norādīja Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvji, vairākām pašvaldībām nepietiek līdzekļu, lai nodrošinātu paredzēto prasību izpildi. Kā apgalvo pašvaldību pārstāvji, noteikumu projektā paredzēto normu izpilde, piemēram, Ventspilij izmaksātu apmēram 37 miljonus latu.
Līdz ar to paredzēts, ka pašvaldību projektiem, kas tiek finansēti no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un kuru mērķis ir pāreja no degvieleļļas uz citu kurināmo vai energoefektivitātes uzlabošana sadedzināšanas iekārtām, noteiks valsts budžeta dotāciju 60% apmērā no nacionālā līdzfinansējuma no attiecināmajām izmaksām.
Kā norāda Vides ministrija, noteikumu projekta prasības paredzēts ieviest ar iespējami vēlāku termiņu, proti, 2004.gada 1.maiju, lai mīkstinātu negatīvās sociālās un ekonomiskās sekas un uzņēmumi varētu veikt nepieciešamās investīcijas šo prasību ieviešanai.
Atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai par sēra satura samazināšanu noteiktiem šķidrā kurināmā veidiem dalībvalstīm jānosaka ierobežojami sēra saturam vairākos šķidrās degvielas veidos, lai samazinātu sēra dioksīda emisiju un tā nodarīto kaitējumu apkārtējai videi.
Direktīva paredz maksimālo pieļaujamo sēra saturu degvieleļļā - mazutā, kā arī noteiktiem preču nomenklatūras kodiem atbilstošā dīzeļdegvielā - gāzeļļā. Direktīva ierobežo degvieleļļu ar sēra saturu vairāk par 1% izmantošanu.
Kā norāda Vides ministrija, no Krievijas Federācijas Latvijas uzņēmumi iepērk pamatā visu kurināmo mazutu, kurā sēra saturs ir 1,8-2,3%. Visaugstākais sēra saturs ir kurināmajā no Mažeiķu naftas rūpnīcas.
Degakmens eļļu, kuru ieved no Igaunijas, lielajās sadedzināšanas iekārtās izmanto nedaudz. Sēra saturs šajā kurināmajā nepārsniedz 1%. Tomēr eļļai ir nepatīkama smaka.
Kā uzskata Vides ministrija, direktīvas prasības var nodrošināt, izmantojot speciālas dūmgāzu vai kurināmā atsērošanas iekārtas, izmantojot kurināmo ar mazu sēra saturu - mazāk par 1% -, izmantojot citu kurināmā veidu, kurš nesatur sēru.
Katlumājas, kurās kā kurināmo izmanto mazutu, var iedalīt divās kategorijās: katlumājas, kurās izmanto mazutu un citu kurināmo, piemēram, TEC-2 un katlumājas, kurās lieto galvenokārt mazutu - Ventspils un Rēzeknes katlumājas.
Noteikumu izstrādātāji atzīst: ja noteikumu īstenošanas dēļ tiks izmantots pēc ekspertu atzinuma par 30-50% dārgāks mazuts, noteikumi veicinās inflācijas pieaugumu. Tomēr prognozējams, ka noteikumu pieņemšanas gadījumā notiks pilnīga atteikšanās no mazuta un pāreja uz citiem kurināmā veidiem. Arī dūmgāzu atsērošanas iekārtas, kas nodrošinātu iespēju lietot mazutu ar paaugstinātu sēra saturu, ir ļoti dārgas, un to uzstādīšana var atmaksāties vienīgi lielām iekārtām.
Noteikumiem var būt negatīvas sociālās sekas, jo to īstenošanas dēļ pieaugs apkures izmaksas, galvenokārt tajās pašvaldībās, kurās nav alternatīvas mazuta izmantošanai katlumājās, kur tarifu kāpums varētu veidot 20-30%, ja neizdosies laikus atteikties no mazuta izmantošanas, atzinusi Vides ministrija.
Kā iepriekš norādīja Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvji, vairākām pašvaldībām nepietiek līdzekļu, lai nodrošinātu paredzēto prasību izpildi. Kā apgalvo pašvaldību pārstāvji, noteikumu projektā paredzēto normu izpilde, piemēram, Ventspilij izmaksātu apmēram 37 miljonus latu.
Līdz ar to paredzēts, ka pašvaldību projektiem, kas tiek finansēti no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un kuru mērķis ir pāreja no degvieleļļas uz citu kurināmo vai energoefektivitātes uzlabošana sadedzināšanas iekārtām, noteiks valsts budžeta dotāciju 60% apmērā no nacionālā līdzfinansējuma no attiecināmajām izmaksām.
Kā norāda Vides ministrija, noteikumu projekta prasības paredzēts ieviest ar iespējami vēlāku termiņu, proti, 2004.gada 1.maiju, lai mīkstinātu negatīvās sociālās un ekonomiskās sekas un uzņēmumi varētu veikt nepieciešamās investīcijas šo prasību ieviešanai.
Atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai par sēra satura samazināšanu noteiktiem šķidrā kurināmā veidiem dalībvalstīm jānosaka ierobežojami sēra saturam vairākos šķidrās degvielas veidos, lai samazinātu sēra dioksīda emisiju un tā nodarīto kaitējumu apkārtējai videi.
Direktīva paredz maksimālo pieļaujamo sēra saturu degvieleļļā - mazutā, kā arī noteiktiem preču nomenklatūras kodiem atbilstošā dīzeļdegvielā - gāzeļļā. Direktīva ierobežo degvieleļļu ar sēra saturu vairāk par 1% izmantošanu.
Kā norāda Vides ministrija, no Krievijas Federācijas Latvijas uzņēmumi iepērk pamatā visu kurināmo mazutu, kurā sēra saturs ir 1,8-2,3%. Visaugstākais sēra saturs ir kurināmajā no Mažeiķu naftas rūpnīcas.
Degakmens eļļu, kuru ieved no Igaunijas, lielajās sadedzināšanas iekārtās izmanto nedaudz. Sēra saturs šajā kurināmajā nepārsniedz 1%. Tomēr eļļai ir nepatīkama smaka.
Kā uzskata Vides ministrija, direktīvas prasības var nodrošināt, izmantojot speciālas dūmgāzu vai kurināmā atsērošanas iekārtas, izmantojot kurināmo ar mazu sēra saturu - mazāk par 1% -, izmantojot citu kurināmā veidu, kurš nesatur sēru.
Katlumājas, kurās kā kurināmo izmanto mazutu, var iedalīt divās kategorijās: katlumājas, kurās izmanto mazutu un citu kurināmo, piemēram, TEC-2 un katlumājas, kurās lieto galvenokārt mazutu - Ventspils un Rēzeknes katlumājas.
Noteikumu izstrādātāji atzīst: ja noteikumu īstenošanas dēļ tiks izmantots pēc ekspertu atzinuma par 30-50% dārgāks mazuts, noteikumi veicinās inflācijas pieaugumu. Tomēr prognozējams, ka noteikumu pieņemšanas gadījumā notiks pilnīga atteikšanās no mazuta un pāreja uz citiem kurināmā veidiem. Arī dūmgāzu atsērošanas iekārtas, kas nodrošinātu iespēju lietot mazutu ar paaugstinātu sēra saturu, ir ļoti dārgas, un to uzstādīšana var atmaksāties vienīgi lielām iekārtām.