building.lv skaitļos

Lietotāji online13
Aktīvie uzņēmumi19829
Nozares ziņas33032
Informācija būvniekiem no LR Ekonomikas Ministrijas : building.lv - par būvniecību Latvijā

Informācija būvniekiem no LR Ekonomikas Ministrijas

Atbildot uz vēstuli, kas adresēta arī Valsts prezidentei, Ministru pre­zidentam, Ministru prezidenta biedram un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram jautājumā par Būvniecības depar­ta­menta un tā funkciju sagla­bā­ša­nu Vides aizsardzības un reģionā­lās attīstības ministrijā (VARAM), šo informē par sekojošo.

Atbildot uz vēstuli, kas adresēta arī Valsts prezidentei, Ministru pre­zidentam, Ministru prezidenta biedram un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram jautājumā par Būvniecības depar­ta­menta un tā funkciju sagla­bā­ša­nu Vides aizsardzības un reģionā­lās attīstības ministrijā (VARAM), šo informē par sekojošo:



Pildot Ministru prezidenta 11.12.2002. rezolūciju Nr.90/TA-2434, Ekonomikas ministrija iepa­zinās un izvērtēja īpašu uzdevumu mi­nistra reģionālās attīstības un pašvaldību lietās sagatavoto Minis­tru kabineta rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģio­nā­lās attīstības ministrijas struk­tūr­vienību un iestāžu nodošanu īpašu uzdevumu ministra reģio­nā­lās attīstības un pašvaldību lie­tās un Ekonomikas ministrijas pa­do­tībā", kā arī klāt pievienotos mi­nistriju atzinumus un nevalstisko organizāciju vēstules.

Kopumā par pamatotiem atzīs­tot vairāku nevalstisko organi­zā­ci­ju izteiktos pārmetumus par sa­bied­riskās apspriešanas principu neievērošanu iepriekšminētā tiesī­bu akta projekta izstrādes gadīju­mā, vienlaikus Ekonomikas minis­tri­ja 17.12.2002. vēstulē Nr.1-1337 neiebilda pret sagatavoto Ministru kabineta rīkojumu pēc tā būtības. At­tiecībā uz būvniecības nozares politikas īstenošanu Ekonomikas ministrija atbalstīja būvniecības nevalstisko organizāciju iebildu­mus pret būvniecības politikas struk­tūrvienību un pārraudzības un pakļautības iestāžu sadalīšanu dažādās ministrijās. Ministrija ie­rosināja Ministru kabinetam preci­zēt rīkojuma projektu, tajā pare­dzot visa Būvniecības departa­men­ta un attiecīgo pārraudzības un pakļautības institūciju nodošanu Ekonomikas ministrijas padotībā.

Pastāv vairāki argumenti, kādēļ būvniecības un mājokļu attīstības politikas funkcijas būtu nododa­mas Ekonomikas ministrijai:

Pirmām kārtām, būvniecība ir vērtējama kā nozīmīga tautsaim­nie­cības nozare (2001.gadā tās īpat­svars Latvijas iekšzemes kop­pro­duk­tā veidoja 6,2%), kuru raksturo dinamiskas izaugsmes tendences (lai­ka periodā no 1996.gada līdz 2001.gadam nozares ražošanas ap­joms vidēji gadā pieauga par 8,8%). Šai nozarei ir arī būtisks eksporta potenciāls, tomēr pēdējos gados re­gulāri būvniecības kopējā izlaidē imports būtiski pārsniedz ekspor­tu. Bez tam, 2002.gadā, salīdzinā­jumā ar iepriekšējo gadu, sama­zi­nā­jās ārpus Latvijas veikto būvdar­bu apjoms. 2002.gada deviņos mē­ne­šos tas bija tikai 1,5 milj. latu, ka­mēr iepriekšējā gadā šajā pašā pe­ri­odā ārpus Latvijas veikto būv­dar­bu darbu apjoms bija 5 milj. latu.

Uzskatām, ka būvniecības poli­ti­ka ir realizējama kopējā tautsaim­nie­cības attīstības kontekstā, tādēļ atbilstoši daudzu Eiropas Savie­nī­bas dalībvalstu un kandidātvalstu praksei arī Latvijas gadījumā būv­nie­cības politikas un ar to cieši sais­tī­tās mājokļu attīstības politikas funkcijas ir nododamas Ekono­mi­kas ministrijai. Jāatgādina, ka mi­nistrijas kompetencē jau ir tādu nozaru kā rūpniecība un ener­ģē­ti­ka politikas izstrādes un īsteno­ša­nas funkcija, bez tam horizontālā līmenī tiek izstrādātas un īstenotas arī tādas būvniecībai un mājokļu at­tīstībai būtiskas jomas kā mazo un vidējo uzņēmumu politika, ārē­jā tirdzniecības politika, kva­li­tātes veicināšanas politika.

Komentējot būvniecības neval­stis­ko organizāciju atzinīgo vērtē­ju­mu VARAM līdzšinējam ieguldī­ju­mam būvniecības un mājokļu at­tīstības politikas izstrādē un īsteno­ša­nā un organizāciju atbalstu funk­ciju turpmākai saglabāšanai minē­tās ministrijas pārziņā, vēlamies in­formēt par sekojošo:

Mūsuprāt, ne visās jomās būv­nie­cības politika ir risināta pietie­ka­mi efektīvi un mērķtiecīgi. Pie­mē­ram, VARAM līdz šim nosacīti maz ir sasniegusi būvmateriālu at­bils­tības novērtēšanas un kvali­tātes normatīvu jomā. Tā, kopš 2001.ga­da 30.aprīļa, kad pieņemti Ministru kabineta noteikumi par būvma­te­ri­ālu atbilstības novērtēšanu, šie no­teikumi joprojām nedarbojas, jo nav noteikta neviena pilnvarota at­bilstības novērtēšanas institūcija, kas varētu novērtēt būvmateriālus. Bez tam, likumdošanā nav pre­ci­zē­tas atbilstības novērtēšanas me­to­dikas būvmateriālu novērtēšanai - tikai vienam būvizstrādājumam - cementam ir norāde uz šādu pro­ce­dūru. No tā varētu secināt, ka pā­rējie būvizstrādājumi (piemēram, pārsegumi, balsti, sijas utt.) nav pieskaitāmi pie paaugstināta riska produktiem. Tas neliecina par to, ka Latvijas tirgus būtu aizsargāts no bīstamiem būvizstrādājumiem.

Nav pamatotas bažas, ka nodo­dot būvniecības politikas izstrādes un īstenošanas funkcijas Ekonomi­kas ministrijai, uz laiku būtu pare­dzams zināms pārrāvums šo funk­ciju tālākā efektīvā īstenošanā. Vēla­mies atgādināt, ka arī līdz šim Eko­no­mikas ministrija ir bijusi aktīvi iesaistīta būvniecības politikas iz­strā­des un īstenošanas pasākumos, gan piedaloties Būvniecības pado­mes darbā (piemēram, ministrijas pārraudzības institūcija- Latvijas Attīstības aģentūra ir aktīvi iestā­ju­sies būvniecības nozares admi­nis­tratīvo šķēršļu jautājumu risinā­ša­nā), gan izstrādājot Būvniecības valsts nacionālo programmu un ci­tus stratēģiskās plānošanas doku­mentus. Būvmateriālu tirgus uz­rau­dzība jau tagad ir Ekonomikas ministrijas kompetencē (Patērētāju tiesību aizsardzības centrs), tādēļ, nododot Valsts būvinspekciju Eko­nomikas ministrijai, tikai pa­lielināsies būvniecības nozares uzraudzības efektivitāte.

Protams, svarīgi ir izsvērt, kādi būs būvniecības nozares iegu­vu­mi, šīs nozares politikas izstrādes un īstenošanas funkciju nododot citas, respektīvi, Ekonomikas mi­nistrijas kompetencē. Atbalstāms ir nevalstisko organizāciju viedoklis, ka līdz ar reorganizāciju ir jāseko arī valsts finansiālam atbalstam no­zares straujākai attīstībai. Kā zi­nāms, ministrija šobrīd turpina dar­bu pie Nacionālās inovāciju prog­rammas un Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu attīstības prog­ram­mas izstrādes. Ministrijas pār­ziņā ir arī nacionālā programma ar būvniecības nozares attīstību lie­lā mērā saistītajā kvalitātes uzlabo­ša­nas jomā. Ne visas iepriekš defi­nētās prioritārās jomas saņem adek­vātu budžeta finansējumu, tomēr ministrija aktīvi piedalās prioritāšu un tām pakārtoto pasā­kumu definēšanā Attīstības plāna izstrādes kontekstā un saistībā ar plā­noto ES Strukturālo fondu līdz­fi­nansējumu. Paralēli tiek risināti jautājumi saistībā ar ministrijas pār­raudzībā esošo uzņēmēj­darbī­bas valsts atbalsta institūciju darbī­bas pilnveidošanu (piemēram, Lat­vijas Garantiju aģentūras gadīju­mā). Uzskatām, arī būvniecība tikai iegūs, pilnveidojot kopējo valsts atbalsta sistēmu uzņēmējdarbības attīstībai.

Pēc Ministru kabineta 17.12. 2002. sēdē notikušajām diskusijām minētajā jautājumā, kā arī izvēr­tē­jot īpašu uzdevumu ministra re­ģio­nālās attīstības un pašvaldību lietās I.Gatera sagatavotajā infor­ma­tīvajā ziņojumā par Vides aiz­sar­dzības un reģionālās attīstības ministrijas uzdevumu pārdali mi­nētos iespējamos zaudējumus un ieguvumus attiecībā uz dažādu po­­litiku atrašanos tās vai citas mi­nistrijas pārraudzībā, Ekonomikas ministrija ir precizējusi savu vie­dok­li attiecībā uz Būvniecības poli­ti­kas departamentu funkciju pār­ņem­šanu:

Vides aizsardzības un reģio­nā­lās attīstības Būvniecības depar­ta­menta struktūrā viena no 4 noda­ļām ir Apdzīvoto vietu plāno­ša­nas no­daļa, kas veic sekojošas funk­ci­jas:

? izstrādā vietējo pašvaldību te­ri­­torijas plānošanas politikas (prog­rammatiskos) dokumentus;

? izstrādā normatīvo aktu pro­jek­tus vietējo pašvaldību teritorijas plānošanas jomā;

? koordinē vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu izvērtēšanu attiecībā uz to atbilstību normatīvo aktu prasībām;

? nodrošina valsts mērķdotāciju pašvaldību teritorijas attīstības plā­no­šanai piešķiršanas komisijas darbu;

? organizē teritorijas attīstības plānošanas informācijas un moni­to­ringa sistēmas izstrādāšanu un ie­viešanu, teritorijas plānojumu teh­niskā arhīva uzturēšanu;

? sniedz pašvaldībām meto­dis­ku palīdzību teritorijas plānošanas jautājumos;

? organizē demonstrācijas pro­jek­tu izstrādāšanu pašvaldību te­ri­torijas plānošanas jomā;

? sadarbojas ar valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldībām un ne­vals­tiskajām organizācijām pilsēt­vides un apdzīvoto vietu attīstības jomā.

Pēc savas būtības minētās noda­ļas funkcijas ir maz atbilstošas ko­pē­jai Būvniecības departamenta dar­bības specifikai, bet gan ir vie­tē­jo pašvaldību teritoriju plāno­ša­nas politikas funkcijas, kā tas arī ir klasificēts sagatavotajā informa­tī­va­jā ziņojumā. Pamatojoties uz šo secinājumu, Ekonomikas minis­tri­ja precizē savu iepriekš pausto no­stā­ju Būvniecības departamenta ne­dalāmības jautājumā: mūsuprāt, Apdzīvoto vietu plānošanas noda­ļa pēc savas darbības specifikas vistiešākajā veidā atbilst jaun­vei­dojamās Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas dar­bī­bas profilam, tādēļ minētā struk­tūr­vienība būtu nododama jaun­vei­dojamās ministrijas pārrau­dzī­bā, kamēr pārējās trīs Būvniecības departamenta nodaļas ir nodo­da­mas Ekonomikas ministrijai.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Eko­nomikas ministrija atbalsta īpašu uzdevumu ministra reģionā­lās attīstības un pašvaldību lietās sagatavoto Ministru kabineta pro­to­kollēmuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīs­tības ministrijas uzdevumu pār­da­li", nosakot, ka:

1) Ekonomikas ministrijai tiek nodots:

a) būvniecības politikas izstrā­des un īstenošanas uzdevums;

b) mājokļu attīstības politikas iz­strādes un īstenošanas uzdevums,

kamēr:

2) Reģionālās attīstības un paš­valdību lietu ministrijai tiek no­dots vietējo pašvaldību teritoriju plā­nošanas politikas izstrādes un īstenošanas uzdevums.

Nobeidzot, vēlamies atgādināt Ministru kabineta 2002.gada 17.de­cembra sēdē nolemto: ņemot vērā dis­kusijā izteiktos atšķirīgos vie­dok­ļus, īpašu uzdevumu minis­tram reģionālās attīstības un paš­val­dību lietās tika uzdots kopīgi ar ekonomikas ministru, vides aiz­sardzības un reģionālās attīstības ministru un Ministru prezidenta biedru, pieaicinot arī nevalstisko organizāciju pārstāvjus, sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālu jautājumu par tūrisma un būvniecības no­za­res, kā arī teritorijas plānošanas un mājokļa attīstības jautājumu turp­māko pārraudzību (detalizēts vari­antu izklāsts, norādot arī katra vari­anta ieguvumus un zaudējumus utml.). Ministrija 2002.gada 20.de­cembrī ir sniegusi savu atzinumu īpašu uzdevumu ministram reģio­nālās attīstības un pašvaldību lietās par sagatavoto informatīvo ziņo­ju­mu par Vides aizsardzības un re­ģionālās attīstības ministrijas uz­devumu pārdali, kā arī par Mi­nis­tru kabineta protokollēmuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas uzdevumu pārdali".

Ministrs J.Lujāns



PIEBILDE:

Turpmāk būvniecības un tū­ris­ma valsts institūcijas būs Ekono­mikas ministrijas pārziņā, tā 14. jan­vārī nolēma valdības sēdē.

Akceptētā VARAM uzdevumu pār­dale paredz, ka būvniecības un tū­risma politikas izstrāde un īs­te­nošana tiek nodota Ekonomikas mi­nistrijai, bet Mājokļa attīstības politikas izstrādes un īstenošanas funkcijas - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu komisijai.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.