building.lv skaitļos

Lietotāji online54
Aktīvie uzņēmumi21264
Nozares ziņas33112
Informācija būvniekiem no LR Ekonomikas Ministrijas : building.lv - par būvniecību Latvijā

Informācija būvniekiem no LR Ekonomikas Ministrijas

Atbildot uz vēstuli, kas adresēta arī Valsts prezidentei, Ministru pre­zidentam, Ministru prezidenta biedram un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram jautājumā par Būvniecības depar­ta­menta un tā funkciju sagla­bā­ša­nu Vides aizsardzības un reģionā­lās attīstības ministrijā (VARAM), šo informē par sekojošo.

Atbildot uz vēstuli, kas adresēta arī Valsts prezidentei, Ministru pre­zidentam, Ministru prezidenta biedram un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram jautājumā par Būvniecības depar­ta­menta un tā funkciju sagla­bā­ša­nu Vides aizsardzības un reģionā­lās attīstības ministrijā (VARAM), šo informē par sekojošo:



Pildot Ministru prezidenta 11.12.2002. rezolūciju Nr.90/TA-2434, Ekonomikas ministrija iepa­zinās un izvērtēja īpašu uzdevumu mi­nistra reģionālās attīstības un pašvaldību lietās sagatavoto Minis­tru kabineta rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģio­nā­lās attīstības ministrijas struk­tūr­vienību un iestāžu nodošanu īpašu uzdevumu ministra reģio­nā­lās attīstības un pašvaldību lie­tās un Ekonomikas ministrijas pa­do­tībā", kā arī klāt pievienotos mi­nistriju atzinumus un nevalstisko organizāciju vēstules.

Kopumā par pamatotiem atzīs­tot vairāku nevalstisko organi­zā­ci­ju izteiktos pārmetumus par sa­bied­riskās apspriešanas principu neievērošanu iepriekšminētā tiesī­bu akta projekta izstrādes gadīju­mā, vienlaikus Ekonomikas minis­tri­ja 17.12.2002. vēstulē Nr.1-1337 neiebilda pret sagatavoto Ministru kabineta rīkojumu pēc tā būtības. At­tiecībā uz būvniecības nozares politikas īstenošanu Ekonomikas ministrija atbalstīja būvniecības nevalstisko organizāciju iebildu­mus pret būvniecības politikas struk­tūrvienību un pārraudzības un pakļautības iestāžu sadalīšanu dažādās ministrijās. Ministrija ie­rosināja Ministru kabinetam preci­zēt rīkojuma projektu, tajā pare­dzot visa Būvniecības departa­men­ta un attiecīgo pārraudzības un pakļautības institūciju nodošanu Ekonomikas ministrijas padotībā.

Pastāv vairāki argumenti, kādēļ būvniecības un mājokļu attīstības politikas funkcijas būtu nododa­mas Ekonomikas ministrijai:

Pirmām kārtām, būvniecība ir vērtējama kā nozīmīga tautsaim­nie­cības nozare (2001.gadā tās īpat­svars Latvijas iekšzemes kop­pro­duk­tā veidoja 6,2%), kuru raksturo dinamiskas izaugsmes tendences (lai­ka periodā no 1996.gada līdz 2001.gadam nozares ražošanas ap­joms vidēji gadā pieauga par 8,8%). Šai nozarei ir arī būtisks eksporta potenciāls, tomēr pēdējos gados re­gulāri būvniecības kopējā izlaidē imports būtiski pārsniedz ekspor­tu. Bez tam, 2002.gadā, salīdzinā­jumā ar iepriekšējo gadu, sama­zi­nā­jās ārpus Latvijas veikto būvdar­bu apjoms. 2002.gada deviņos mē­ne­šos tas bija tikai 1,5 milj. latu, ka­mēr iepriekšējā gadā šajā pašā pe­ri­odā ārpus Latvijas veikto būv­dar­bu darbu apjoms bija 5 milj. latu.

Uzskatām, ka būvniecības poli­ti­ka ir realizējama kopējā tautsaim­nie­cības attīstības kontekstā, tādēļ atbilstoši daudzu Eiropas Savie­nī­bas dalībvalstu un kandidātvalstu praksei arī Latvijas gadījumā būv­nie­cības politikas un ar to cieši sais­tī­tās mājokļu attīstības politikas funkcijas ir nododamas Ekono­mi­kas ministrijai. Jāatgādina, ka mi­nistrijas kompetencē jau ir tādu nozaru kā rūpniecība un ener­ģē­ti­ka politikas izstrādes un īsteno­ša­nas funkcija, bez tam horizontālā līmenī tiek izstrādātas un īstenotas arī tādas būvniecībai un mājokļu at­tīstībai būtiskas jomas kā mazo un vidējo uzņēmumu politika, ārē­jā tirdzniecības politika, kva­li­tātes veicināšanas politika.

Komentējot būvniecības neval­stis­ko organizāciju atzinīgo vērtē­ju­mu VARAM līdzšinējam ieguldī­ju­mam būvniecības un mājokļu at­tīstības politikas izstrādē un īsteno­ša­nā un organizāciju atbalstu funk­ciju turpmākai saglabāšanai minē­tās ministrijas pārziņā, vēlamies in­formēt par sekojošo:

Mūsuprāt, ne visās jomās būv­nie­cības politika ir risināta pietie­ka­mi efektīvi un mērķtiecīgi. Pie­mē­ram, VARAM līdz šim nosacīti maz ir sasniegusi būvmateriālu at­bils­tības novērtēšanas un kvali­tātes normatīvu jomā. Tā, kopš 2001.ga­da 30.aprīļa, kad pieņemti Ministru kabineta noteikumi par būvma­te­ri­ālu atbilstības novērtēšanu, šie no­teikumi joprojām nedarbojas, jo nav noteikta neviena pilnvarota at­bilstības novērtēšanas institūcija, kas varētu novērtēt būvmateriālus. Bez tam, likumdošanā nav pre­ci­zē­tas atbilstības novērtēšanas me­to­dikas būvmateriālu novērtēšanai - tikai vienam būvizstrādājumam - cementam ir norāde uz šādu pro­ce­dūru. No tā varētu secināt, ka pā­rējie būvizstrādājumi (piemēram, pārsegumi, balsti, sijas utt.) nav pieskaitāmi pie paaugstināta riska produktiem. Tas neliecina par to, ka Latvijas tirgus būtu aizsargāts no bīstamiem būvizstrādājumiem.

Nav pamatotas bažas, ka nodo­dot būvniecības politikas izstrādes un īstenošanas funkcijas Ekonomi­kas ministrijai, uz laiku būtu pare­dzams zināms pārrāvums šo funk­ciju tālākā efektīvā īstenošanā. Vēla­mies atgādināt, ka arī līdz šim Eko­no­mikas ministrija ir bijusi aktīvi iesaistīta būvniecības politikas iz­strā­des un īstenošanas pasākumos, gan piedaloties Būvniecības pado­mes darbā (piemēram, ministrijas pārraudzības institūcija- Latvijas Attīstības aģentūra ir aktīvi iestā­ju­sies būvniecības nozares admi­nis­tratīvo šķēršļu jautājumu risinā­ša­nā), gan izstrādājot Būvniecības valsts nacionālo programmu un ci­tus stratēģiskās plānošanas doku­mentus. Būvmateriālu tirgus uz­rau­dzība jau tagad ir Ekonomikas ministrijas kompetencē (Patērētāju tiesību aizsardzības centrs), tādēļ, nododot Valsts būvinspekciju Eko­nomikas ministrijai, tikai pa­lielināsies būvniecības nozares uzraudzības efektivitāte.

Protams, svarīgi ir izsvērt, kādi būs būvniecības nozares iegu­vu­mi, šīs nozares politikas izstrādes un īstenošanas funkciju nododot citas, respektīvi, Ekonomikas mi­nistrijas kompetencē. Atbalstāms ir nevalstisko organizāciju viedoklis, ka līdz ar reorganizāciju ir jāseko arī valsts finansiālam atbalstam no­zares straujākai attīstībai. Kā zi­nāms, ministrija šobrīd turpina dar­bu pie Nacionālās inovāciju prog­rammas un Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu attīstības prog­ram­mas izstrādes. Ministrijas pār­ziņā ir arī nacionālā programma ar būvniecības nozares attīstību lie­lā mērā saistītajā kvalitātes uzlabo­ša­nas jomā. Ne visas iepriekš defi­nētās prioritārās jomas saņem adek­vātu budžeta finansējumu, tomēr ministrija aktīvi piedalās prioritāšu un tām pakārtoto pasā­kumu definēšanā Attīstības plāna izstrādes kontekstā un saistībā ar plā­noto ES Strukturālo fondu līdz­fi­nansējumu. Paralēli tiek risināti jautājumi saistībā ar ministrijas pār­raudzībā esošo uzņēmēj­darbī­bas valsts atbalsta institūciju darbī­bas pilnveidošanu (piemēram, Lat­vijas Garantiju aģentūras gadīju­mā). Uzskatām, arī būvniecība tikai iegūs, pilnveidojot kopējo valsts atbalsta sistēmu uzņēmējdarbības attīstībai.

Pēc Ministru kabineta 17.12. 2002. sēdē notikušajām diskusijām minētajā jautājumā, kā arī izvēr­tē­jot īpašu uzdevumu ministra re­ģio­nālās attīstības un pašvaldību lietās I.Gatera sagatavotajā infor­ma­tīvajā ziņojumā par Vides aiz­sar­dzības un reģionālās attīstības ministrijas uzdevumu pārdali mi­nētos iespējamos zaudējumus un ieguvumus attiecībā uz dažādu po­­litiku atrašanos tās vai citas mi­nistrijas pārraudzībā, Ekonomikas ministrija ir precizējusi savu vie­dok­li attiecībā uz Būvniecības poli­ti­kas departamentu funkciju pār­ņem­šanu:

Vides aizsardzības un reģio­nā­lās attīstības Būvniecības depar­ta­menta struktūrā viena no 4 noda­ļām ir Apdzīvoto vietu plāno­ša­nas no­daļa, kas veic sekojošas funk­ci­jas:

? izstrādā vietējo pašvaldību te­ri­­torijas plānošanas politikas (prog­rammatiskos) dokumentus;

? izstrādā normatīvo aktu pro­jek­tus vietējo pašvaldību teritorijas plānošanas jomā;

? koordinē vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu izvērtēšanu attiecībā uz to atbilstību normatīvo aktu prasībām;

? nodrošina valsts mērķdotāciju pašvaldību teritorijas attīstības plā­no­šanai piešķiršanas komisijas darbu;

? organizē teritorijas attīstības plānošanas informācijas un moni­to­ringa sistēmas izstrādāšanu un ie­viešanu, teritorijas plānojumu teh­niskā arhīva uzturēšanu;

? sniedz pašvaldībām meto­dis­ku palīdzību teritorijas plānošanas jautājumos;

? organizē demonstrācijas pro­jek­tu izstrādāšanu pašvaldību te­ri­torijas plānošanas jomā;

? sadarbojas ar valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldībām un ne­vals­tiskajām organizācijām pilsēt­vides un apdzīvoto vietu attīstības jomā.

Pēc savas būtības minētās noda­ļas funkcijas ir maz atbilstošas ko­pē­jai Būvniecības departamenta dar­bības specifikai, bet gan ir vie­tē­jo pašvaldību teritoriju plāno­ša­nas politikas funkcijas, kā tas arī ir klasificēts sagatavotajā informa­tī­va­jā ziņojumā. Pamatojoties uz šo secinājumu, Ekonomikas minis­tri­ja precizē savu iepriekš pausto no­stā­ju Būvniecības departamenta ne­dalāmības jautājumā: mūsuprāt, Apdzīvoto vietu plānošanas noda­ļa pēc savas darbības specifikas vistiešākajā veidā atbilst jaun­vei­dojamās Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas dar­bī­bas profilam, tādēļ minētā struk­tūr­vienība būtu nododama jaun­vei­dojamās ministrijas pārrau­dzī­bā, kamēr pārējās trīs Būvniecības departamenta nodaļas ir nodo­da­mas Ekonomikas ministrijai.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Eko­nomikas ministrija atbalsta īpašu uzdevumu ministra reģionā­lās attīstības un pašvaldību lietās sagatavoto Ministru kabineta pro­to­kollēmuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīs­tības ministrijas uzdevumu pār­da­li", nosakot, ka:

1) Ekonomikas ministrijai tiek nodots:

a) būvniecības politikas izstrā­des un īstenošanas uzdevums;

b) mājokļu attīstības politikas iz­strādes un īstenošanas uzdevums,

kamēr:

2) Reģionālās attīstības un paš­valdību lietu ministrijai tiek no­dots vietējo pašvaldību teritoriju plā­nošanas politikas izstrādes un īstenošanas uzdevums.

Nobeidzot, vēlamies atgādināt Ministru kabineta 2002.gada 17.de­cembra sēdē nolemto: ņemot vērā dis­kusijā izteiktos atšķirīgos vie­dok­ļus, īpašu uzdevumu minis­tram reģionālās attīstības un paš­val­dību lietās tika uzdots kopīgi ar ekonomikas ministru, vides aiz­sardzības un reģionālās attīstības ministru un Ministru prezidenta biedru, pieaicinot arī nevalstisko organizāciju pārstāvjus, sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālu jautājumu par tūrisma un būvniecības no­za­res, kā arī teritorijas plānošanas un mājokļa attīstības jautājumu turp­māko pārraudzību (detalizēts vari­antu izklāsts, norādot arī katra vari­anta ieguvumus un zaudējumus utml.). Ministrija 2002.gada 20.de­cembrī ir sniegusi savu atzinumu īpašu uzdevumu ministram reģio­nālās attīstības un pašvaldību lietās par sagatavoto informatīvo ziņo­ju­mu par Vides aizsardzības un re­ģionālās attīstības ministrijas uz­devumu pārdali, kā arī par Mi­nis­tru kabineta protokollēmuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas uzdevumu pārdali".

Ministrs J.Lujāns



PIEBILDE:

Turpmāk būvniecības un tū­ris­ma valsts institūcijas būs Ekono­mikas ministrijas pārziņā, tā 14. jan­vārī nolēma valdības sēdē.

Akceptētā VARAM uzdevumu pār­dale paredz, ka būvniecības un tū­risma politikas izstrāde un īs­te­nošana tiek nodota Ekonomikas mi­nistrijai, bet Mājokļa attīstības politikas izstrādes un īstenošanas funkcijas - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu komisijai.

Dalies ar šo rakstu