Intervija ar firmas "Aile" direktoru Leonu Klētnieku.
Intervija ar firmas "Aile" direktoru Leonu Klētnieku.
Pastāstiet par uzņēmumu, kuru vadāt!
Latvijas mērogam mēs esam jau samērā pieredzējis uzņēmums - mums šogad paliek astoņi gadi. Savas darbības sākumā tirgojām tikai krāsas, bet kopš 1993.gada pakāpeniski esam paplašinājušies, tirgojam apdares materiālus interjeram un nedaudz ārdarbiem.
Mums ir arī divas māsas firmas - viena celtniecības firma un viena logu ražotāja "Aile".
Uzskatām, ka viens no mūsu panākumu cēloņiem ir tas, ka savu darbību sākām šaurā specializācijā un tad pamazām attīstījāmies. Sfērā, kurā strādājam, gribam būt pirmajā vietā, un, ja ne gluži pašā pirmajā, tad pirmajā trijniekā gan! Latvijā, atšķirībā no kaimiņvalstīm, nav izteikta līdera būvmateriālu tirdzniecībā, pie mums tirgus ir sadalīts, tāpēc ir vajadzīgs stabils vairumtirgotājs, par kādu mūsu uzņēmums arī ir kļuvis. Lielākie mūsu klienti ir Latvijas būvmateriālu veikali, sākot ar Rīgu un beidzot ar Daugavpili un Ventspili. Lielāko klientu vidū varu minēt "Berģu namu", "Poliplastu" u.c.
Cik cilvēku strādā uzņēmumā?
Uzņēmumā strādā 70 cilvēku. Un, ja vēl runājam par skaitļiem, tad iepriekšējā gada apgrozījums bija 4,7 miljoni latu. Vai tas ir daudz vai maz - spriediet paši!
Kā Jūs firmas darbiniekus stimulējat darbam?
Tas ir noslēpums, ko negribētos atklāt. Varu vien pateikt to, ka mums ļoti reti mainās darbinieki - tas varētu būt labs rādītājs.
Kur var apskatīt celtnes, kas būvētas no jūsu uzņēmuma iegādātajiem materiāliem?
Gandrīz jebkuras celtnes būvēšanā ir izmantoti arī mūsu firmas materiāli, piemēram, "Reval Hotel Latvija", kurā ir mūsu piegādātie logi. Arī "Maritim" hotelis jeb bijušais "Tūrists", kur gandrīz visi iekšdarbi veikti ar mūsu izplatītajām "Sadolin" krāsām, kuras Latvijā kļuvušas tik ļoti populāras.
Vai apkalpojat tikai būvmateriālu pircējus Rīgā?
Nē, mēs kopš 1994.gada piegādājam būvmateriālus visā Latvijā bez maksas. Rīgā dažos veikalos preces pievedam pat 3 reizes dienā!
Ja būtu jāizceļ savs uzņēmums konkurentu vidū, ko Jūs akcentētu?
Tas būtu diezgan grūts uzdevums. Katrā ziņā konkurence neļauj mums atslābt. Latvijas būvmateriālu tirgotāju nelaime ir tā, ka uzņēmumi, kas tirgo materiālus, ir sadrumstaloti un nav īpaši lieli, savukārt mūsu priekšrocība ir tā, ka mēs šajā tirgū esam ieņēmuši stabilu vietu un izpelnījušies pircēju uzticību.
Vai sadarbojaties ar arhitektiem?
Jā, mēs strādājam arī ar arhitektiem. Jautājums tikai tas, vai tad, kad projekts nonāk līdz celtniekiem, ieplānotais netiek nobremzēts ar būvdarbu veicēju vēlmi ietaupīt.
Ieva Upeniece (uzņēmuma reklāmas un mārketinga vadītāja): Mēs piedāvājam arī interjeristu pakalpojumus, lai klientu vēlmes varētu izpildīt pilnībā, ne tikai celtniecības materiālu ziņā, bet arī piedāvāt oriģinālas idejas.
Kuru valstu, firmu ražotos būvmateriālus atzīstat par labākajiem?
Kvalitatīvākas ir Eiropas Savienības valstīs ražotās preces. Mums ir paveicies, ka Latvijā netiek ievestas Turcijas vai citu valstu apšaubāmas izcelsmes produkti. Mēs ar nolūku cenšamies nepirkt lētas un nekvalitatīvas preces, kaut arī pieprasījums pēc tādām ir.
Vai Latvijas būvmateriālu pircēji ir izvēlīgi?
Rīgā liela daļa pircēju ir sapratuši, ka ne vienmēr viss lētākais ir arī labākais - bieži vien pēc tam par preci ir jāmaksā dubulti, tomēr laukos joprojām pārāk lielu uzmanību pievērš cenai. Cilvēki, nopērkot lēti, patiesībā bieži vien samaksā dārgi, bet tāda ir bijusi viņu izvēle. Pēc savas pieredzes zinu vietas Rīgā, kur sienas tiek krāsotas ar ļoti lētām krāsām, kas neatbilst celtniecības kvalitātes prasībām.
Vai redzat lielu atšķirību starp to, kā būvniecība attīstās dažādās Latvijas vietās?
Protams, atšķirība ir milzīga! Rīgā ļoti intensīvi tiek investēts būvniecībā, turpretī laukos cilvēki paši sūri un grūti pelna naudu būvniecībai.
Un kā ir ar Eiropas pieredzes pārņemšanu?
Būvniecība Latvijā ir tikai sākuma stadijā - daudzviet būvē Eiropas stilā, tomēr cituviet skaita naudu un mēģina ieekonomēt. Iespējams to var atļauties niansēs, bet pamatlietās ekonomēt nedrīkst, jo tas ietekmē vēlamo rezultātu. Taču kopumā tendence ir pozitīva. Gan jau ar laiku mēs ar laiku to Eiropas līmeni sasniegsim. Jebkuram ārzemniekam, kurš atbrauc uz Latviju, es rādu mūsu graustus un saku: "Redziet, kāda mums te darba fronte paveras! Jums tikai jāpielabo vecās kļūdas, bet mums viss jābūvē no jauna."
Kā vērtējat situāciju Latvijas būvniecībā šobrīd?
Būvniecība attīstās, bet bieži tas notiek pēc ziepju burbuļa principa - cilvēki uzsāk celt, bet ne jau par saviem līdzekļiem - aizņemas un pēc tam nespēj norēķināties. Kādubrīd ziepju burbulis var sprāgt, un tas vairs nav labi!
Ar kurām celtnēm Latvija var lepoties Eiropai?
Pirms diviem gadiem uzbūvētais "Lido" komplekss Krasta ielā, - tas patiešām ir unikāls un tikai Latvijā ieraugāms, ar kuru varam palepoties ārzemniekiem, kuri ir ļoti pārsteigti. Viesnīca "Reval Hotel Latvija" moderni atjaunota, taču, raugoties no Eiropas viedokļa, tā ir celtne, ar kuru neatšķiramies no citām valstīm. Daudziem ārzemniekiem unikālas liekas vecās baznīcas un citas senas latviešu celtnes.
Vai iespējams pateikt, kas tagad ir modē būvniecībā?
Tendences, protams, mainās līdz ar laiku, daudzas lietas vairs nav aktuālas, daudzas nāk klāt. Piemēram, pirms gadiem trim cilvēkiem nepatika krāsoti griesti un sienas, tagad tas ir moderni.
Ar Interneta starpniecību Jūsu uzņēmuma mājas lapā ir iespējams pasūtīt dažādas preces. Vai šis pakalpojums ir guvis lielu atsaucību?
Patiesībā tā bija liela avantūra - ievietot pilnu preču katalogu Internetā. Gribējām palīdzēt mūsu klientiem, taču sakari Latvijā, it īpaši lauku rajonos, vēl ir ļoti slikti, tas kavē darbību. Gribējām, lai jebkurš un jebkurā vietā Latvijā var apskatīt preci, cenu un vietu, kur to iegādāties.
Vai bijuši daudzi pasūtījumi ar Interneta starpniecību?
Jā, pastāvīgie klienti pasūta. Viņi ir sapratuši, ka tas ir ērti un izdevīgi.
Ieva Upeniece: Tā ir perspektīva lieta. Esam solīti priekšā saviem klientiem un konkurentiem, jo Latvijā pagaidām pilnu preču katalogu vēl nepiedāvā neviena cita būvmateriālu firma.
Apzināmies, ka konkurenti mums tūlīt sekos un mēģinās apsteigt, bet tas mums būs stimuls censties izdarīt vēl labāk - tāds ir mūsu moto.
Cik ilgi Jūs jau esat uzņēmuma vadītājs?
Kopš dibināšanas 1993.gadā. Esmu dibinātājs un īpašnieks. "Aile" patiesībā nozīmē: Aivars un Leons - divi pirmie dibinātāju vārdu burti, tā nav logu vai durvju aile, kā varētu izklausīties.
Kādam, jūsuprāt, jābūt labam vadītājam?
Vadītāja īpašībām ir jāmainās, ir jāprot sekot līdzi laikam, vecākajai paaudzei tā ir problēma.
Jūs vadāt lielu uzņēmumu...
70 cilvēku - tas jau nav liels! Liels ir 700! Patiesībā mums ir laba sadarbība ar biroja ēkas saimniekiem un tagad gatavojamies vēl paplašināt telpas, lai darba apstākļi kļūtu labāki.
Kādi ir jūsu nākotnes plāni uzņēmuma sakarā?
Turpināt iesākto virzību būvmateriālu tirgū, nesadalīties, sniegt iespējami lielāku atbalstu saviem klientiem, jo tikai saglabājot savus klientus un apmierinot viņu vēlmes mēs varam augt!
Kā vērtējat būvniecības portālu www.building.lv ?
Pēdējā laikā portāls ir ļoti strauji attīstījies. Labi, ka tur ir pieejami informatīvie dokumenti, varbūt to varētu būt vēl vairāk. Laba ir arī aktualitāšu sadaļa, atverot pirmo lapu uzreiz var redzēt, kas jauns būvniecībā, patīkami, ka portālu var izmantot ikdienas dzīvē.
Ieva Upeniece: Tas gan ir vienīgais tāda veida portāls Latvijā, bet man tas šķiet dinamisks un iespējām bagāts. Tajā var atrast visu nepieciešamo informāciju.
Linda Tunte
www.building.lv