building.lv skaitļos

Lietotāji online16
Aktīvie uzņēmumi19585
Nozares ziņas33011
Intervija ar firmas "EVA - Serviss" direktoru Normundu Grinbergu : building.lv - par būvniecību Latvijā

Intervija ar firmas "EVA - Serviss" direktoru Normundu Grinbergu

Intervija ar firmas "EVA - Serviss" direktoru Normundu Grinbergu

Agrāk vārds "santehniķis" visiem asociējās ar vīru, kuram ir zils deguns, no kura nelabi ož un kurš staigā netīrā apģērbā. Jau desmito gadu cenšos mainīt priekšstatu par šo profesiju.

autors: Intervija ar firmas "EVA - Serviss" direktoru Normundu Grinbergu
Foto: Intervija ar firmas "EVA - Serviss" direktoru Normundu Grinbergu; autors: Intervija ar firmas "EVA - Serviss" direktoru Normundu Grinbergu
Agrāk vārds "santehniķis" visiem asociējās ar vīru, kuram ir zils deguns, no kura nelabi ož un kurš staigā netīrā apģērbā. Jau desmito gadu cenšos mainīt priekšstatu par šo profesiju.


Firma "EVA - Serviss" Latvijas būvniecības tirgū strādā jau 10 gadus un piedāvā ūdens, apkures un kanalizācijas sistēmu projektēšanu, būvniecību un sistēmu apkalpošanu.


Kā jums izdodas nodrošināt tik plašu un daudzveidīgu piedāvājumu?
Projektēšana, būvniecība, serviss - it kā atšķirīgas, taču saistītas jomas. Būvniecību nevar uzsākt bez projekta un, kad sistēmas ir izbūvētas, nepieciešama to apkalpošana. Ja katrā objektā vēlamies maksimāli īstenot klienta intereses un jaunākās tehnoloģijas, no idejas līdz realizācijai visiem ražošanā iesaistītiem posmiem jādarbojas savstarpējā vienotībā. Protams, ka vislabāk to panākt viena uzņēmuma ietvaros. Tad esam ieguvēji gan mēs, jo uzlabojas darba koordinācija, plānošana un sagāde, gan klients, kurš rezultātā saņem kvalitatīvu un darbībā ekonomisku sistēmu. Gan klientam, gan mums pašiem ir izdevīgāk, ja varam veikt visus trīs etapus un līdz ar to dot ilgtermiņa garantijas savam darbam. Tas īpaši aktuāli tagad, kad būvniecības tempi ir tik strauji. Mēs nevaram atļauties strādāt pavirši, ar lētiem, nepārbaudītiem materiāliem, kaut arī cenas dēļ nākas zaudēt vienu, otru konkursu.

Ar kādu firmu materiāliem strādājat?
Šīs sistēmas ir ļoti daudzveidīgas un pielietojamo materiālu klāsts līdz ar to plašs. Parasti kontaktējamies ar klientu, izzinām viņa iespējas un vajadzības. Atbilstoši tām izvēlamies piemērotākos materiālus. Tā kā nepārstāvam nevienu no ražotājiem, neesam ieinteresēti kādas konkrētas firmas produkcijas pārdošanā, strādājam ar pārbaudītiem, kvalitatīviem materiāliem un koncentrējamies tikai uz nepieciešamā rezultāta nodrošināšanu.

Pastāstiet, kādos objektos strādājat!
Mūsu objektus var iedalīt trijās lielās grupās.
Pirmā - fiziskās personas, apjoma ziņā it kā mazākie klienti. Strādājam dzīvokļos, privātmājās. Mēs nešķirojam objektus, strādājam visur, kur mūs lūdz, kur varam realizēt savas zināšanas un pieredzi, atrisināt problēmas vai uzlabot sistēmu darbību, kur ir nepieciešama augsta kvalitāte.
Otrā - sabiedriska rakstura ēkas- ofisi, noliktavas, tirdzniecības centri u.tml. Pirmais lielākais šāda tipa objekts mums bija universālveikals "Centrs", nesen strādājām t/c "Mols" 2.kārtas rekonstrukcijas darbos. Taču šīs jomas lielākais un ievērojamākais objekts mums bija viesnīcas "Latvija" rekonstrukcija, kur no jauna izprojektējām un izbūvējām visas sanitārtehniskās sistēmas.
Trešā - rūpnieciskas nozīmes sistēmas- lielās katlu mājas, koģenerācijas stacijas u.tml.
Esam uzbūvējuši koģenerācijas staciju Bauskā, piedalījušies līdzīgos darbos Cēsīs un attīrīšanas stacijā "Daugavgrīva"

Jūsu piedāvātie pakalpojumi ir tehnoloģiski sarežģīti. Kā nodrošināt kvalitatīvu strādnieku darbu?
Mūsu uzņēmumā ir izveidota strādnieku kvalifikācijas novērtēšanas sistēma. Katram darbiniekam ir piešķirta viņa zināšanām, pieredzei un prasmei atbilstoša kategorija. Regulāri rīkojam apmācības, dodam iespēju apgūt teorētiskās un praktiskās iemaņas un rezultātā paši viņus novērtējam.

Vai tas nozīmē, ka Jūs neapmierina zināšanas, ko var iedot dažādas mācību iestādes mūsu valstī?
Uzskatu, ka šobrīd Latvijā nav skolas vai tehnikuma, kurā darbiniekus apmācītu tā, kā vēlamies un kā nepieciešams mūsu darbā. Prasības ir augstas, tās diktē tirgus. Profesionālam montierim mūsu pārstāvētajā nozarē ir jābūt vismaz ar piecu gadu praktisko pieredzi, vidējo tehnisko izglītību šajā specialitātē un augstu darba kultūru. Šādus speciālistus neviena skola pašreiz negatavo. Desmit gados esam paši tādus izveidojuši un ne vienu vien.

Pateicoties kam Jums izdodas nodrošināt šo kvalitāti?
Lai nodrošinātu augstu kvalitāti, ko var apliecināt ikviens mūsu klients, esam darījuši ļoti daudz. Uzņēmumā jebkura līmeņa darbiniekam jāsaprot, ka no viņa attieksmes, atkarīgs gala rezultāts, tāpēc rūpējamies par darbinieku kvalifikāciju. Nepārtraukta informācijas apmaiņa starp projektētājiem, montieriem, sagādi un servisa dienestu - lieliska iespēja atklāt kļūdas pašos pirmsākumos un turpmāk paredzēt "vājās vietas".
Viens no uzņēmuma veiksmīgas darbības rādītājiem ir Kvalitātes vadības sistēma ISO 9001, kas mums sertificēta no pagājušā gada marta. Tirgus nemitīgi mainās un attīstās un arī uzņēmumam ir jābūt elastīgam un jāmāk mainīties līdzi laikam.


Cik bieži, startējot konkursos uzņēmumam bijis jāizmanto šis ISO? Vai tiešām šis sertifikāts ir reāli noderīgs vai varbūt tikai veids, kā kādam nopelnīt?
Ir dažādi viedokļi. Vienam, otram izveidojies aplams priekšstats, ka lielās firmas šos sertifikātus vienkārši nopērk. Protams, ir iespējams noalgot cilvēku, kas sagatavo visu nepieciešamo dokumentāciju, noinstruēt darbiniekus, lai zinātu, ko teikt sertifikācijas auditoriem un formāli pierādīt, ka KVS ir ieviesta. Šādai sistēmai nav nekādas vērtības, pat otrādāk - uzturēšanai nepieciešami absolūti nelietderīgi izdevumi. Mums bija citādi. Uzņēmums strauji attīstījās, vajadzēja kādu sistēmu, ar kuras palīdzību visu sakārtot. Saskatījām, ka ISO 9001 ir standarts, uz kura prasībām var balstīt organizācijas darbības pamatprincipus. Uzskatu, ka nav tik svarīgi, kāda sistēma ir uzņēmumā, galvenais, lai tā vispār būtu un katrs tās darbinieks saprastu ko un kā darīt. Mūsu uzņēmums sāka no nekā. Redzējām, ka šī niša tirgū ir tukša un sākām strādāt. Vārds santehniķis visiem tolaik asociējās ar vīru, kuram ir zils deguns, no kura nelabi ož un kurš staigā netīrā apģērbā. Tāpēc man ir gandarījums, ka izdodas pamazām mainīt priekšstatu par šo profesiju.
Attiecībā uz Kvalitātes vadības sistēmu - domājām, ka tā vienkārši viss atrisināsies. Bet patiesībā sistēma bija jāizveido pašiem, tur bija noteikti tikai virzieni. Tas prasīja lielu darbu un iedziļināšanos. Mums sertifikātu nevajag, lai liktu pie sienas un visiem paziņotu, ka mums tas ir. To saņēmām , jo radās iekšēja nepieciešamība , nevis tikai kā mārketinga ieroci. Protams, ārzemju firmas, meklējot sadarbības partnerus, izskatot vairākus līdzīgus piedāvājumus, var dot priekšroku firmai, kurai ir Kvalitātes vadības sistēma, taču tas nav objektīvs vērtēšanas kritērijs.

Cik plašs ir tirgus, kurā strādājat?
Strādājam Latvijas robežās. Profesionalitātes jomā mēs nebaidāmies piedalīties konkursos arī ārpus Latvijas. Mūsu darbu atzinīgi novērtējuši daudzi Eiropas būvniecības nozares eksperti. Ārzemēs nestrādājam pārsvarā tāpēc, ka mūsu darbs ir ļoti cieši saistīts ar celtniecību. Mūsu montieri nemitīgi kontaktējas ar būvniekiem, būtībā strādā kopā. Iespējams, ka būtu vieglāk strādāt ārzemēs kopā ar Latvijas būvfirmām.

Kā notika Jūsu personiskā pilnveidošanās? Kā kļuvāt par firmas vadītāju?
1993.gadā nodibinājām uzņēmumu, kuru vadu no pirmās dienas. Manās rokās bija tā attīstība. Es sapratu, ka tas nebūs vienkārši. Pirms tam biju strādājis sabiedriskās ēdināšanas sfērā, kur ieguvu pirmo pieredzi darbā ar cilvēkiem.
Sākot strādāt šeit sapratu, ka vadīt varēšu tikai tad, ja pats izpratīšu praktisko darba pusi. Pirmais gads arī tika tam veltīts.
Nākamais solis bija zināšanu iegūšana - piedalījos dažādos kursos un semināros, pārsvarā braucot uz dažādām Vācijas siltumtehnikas izgatavotājrūpnīcām.
Augot apjomiem, bija vajadzīgi izglītoti speciālisti, kurus atlasījām konkursa veidā un devām iespēju izaugsmei. Uzskatu, ka profesionālā izaugsme mūsu uzņēmumā nav apstājusies ne vienu brīdi. Arī pašlaik daudzi mūsu darbinieki paralēli darbam mācās. To daru arī es, studējot neklātienē uzņēmējdarbības vadību biznesa augstskolā "Turība".

Kā Jūsu vadībā ir attīstījies uzņēmums?
Man pašlaik uz galda stāv 2002.gada dati. Te redzams, ka 2002.gadā pēc veikto darbu apjoma būvniecībā esam 71.vietā, bet pēc pašu spēkiem veikto darbu ziņā 53.vietā. Tas ir ļoti labs rezultāts, ņemot vērā, ka attiecībā pret pārējām būvfirmām mums ir salīdzinoši šaura specializācija.

Tas noteikti ir viens no gandarījuma brīžiem darbā.
Jā, finansu rezultāti, neapšaubāmi ir ļoti nozīmīgi, jo no tiem tiešā veidā atkarīga attīstība, taču vislielāko gandarījumu dod klienta vērtējums. Ir patīkami dzirdēt, kā klients novērtē mūsu labi paveikto darbu. Mēdz teikt, ka mūsu darbs palielina klienta īpašuma vērtību, ja īpašums nefunkcionē, tam nav vērtības. Ēka ir kā cilvēka organisms. Arī cilvēka organismā ir dažādas sistēmas, viena no tām - asinsrite. Ja asinsritē ir problēmas, cilvēks jūtas slikti. Tāpat arī ēkā - ja kaut kas nedarbojas, tajā nav nepieciešamā komforta.

Linda Tunte,
www.building.lv


Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.