Inženieru rītdienas izaicinājumi vides tehnikas jomā
Vides tehnikas jomas kļūs arvien svarīgākas. Zviedrijas inženieri tuvāk apskatījuši vēja, saules un viļņu spēku, kā arī elektrisko transportu, lai saprastu, kādi izaicinājumi tos sagaida nākotnē, vēstī žurnāls "Kapitāls".
Vides tehnikas jomas kļūs arvien svarīgākas. Zviedrijas inženieri tuvāk apskatījuši vēja, saules un viļņu spēku, kā arī elektrisko transportu, lai saprastu, kādi izaicinājumi tos sagaida nākotnē.
Vēja spēks
Vēja spēkstacijas kļūst arvien nozīmīgākas, un šodien ir visefektīvākais elektrības ražošanas veids. Augstākas elektrības cenas un lielāka vides izpratne klimata maiņas jautājumos padarījusi vēja spēku pievilcīgu, un visā Zviedrijā tiek realizēti vairāki lieli projekti. Modernas vēja spēkstacijas jauda ir starp 2 un 3 megavatiem, un tā var apgādāt ar elektrību 1000 savrupmāju. Nākotnes inženieriem jārada viegli, izturīgi materiāli, kas stacijas ļautu būvēt vēl lielākas un efektīvākas.
Viļņu spēks
Tā kā ūdens sver gandrīz 1000 reižu vairāk nekā gaiss, tad, izmantojot jūras svārstības, var iegūt daudz enerģijas. Viļņu spēka izmantošana gan vēl atrodas "autiņos", taču skaidrs, ka šo atjaunojamo resursu var izmantot par velti. Mūsdienās zināmas ir paisuma un bēguma spēkstacijas un turbīnas, ko darbina straumes. Pie Norvēģijas krastiem notiek izmēģinājumi, kuros enerģija tiek iegūta no zemūdens straumēm. Arī Zviedrijā nesen veikti līdzīgi izmēģinājumi. Viļņu spēks var kļūt par vienu no svarīgākajiem avotiem elektrības ieguvei Zviedrijā.
Saules spēks
Agrāk saules spēka efektivitāte bija problemātiska, bet šodienas saules baterijas dod pietiekami daudz enerģijas. Tās joprojām ir diezgan dārgas, tāpēc izaicinājums – samazināt izgatavošanas izmaksas, palielinot ražošanas apjomus. Kāpēc gan visas jaunuzceltās mājas nevarētu ietērpt saules bateriju paneļos? Tos arī varētu kombinēt ar saules ķērājiem, kas apsilda mājas un silda ūdeni. Vācija šajā jomā ir tālu priekšā, un tai ir attīstīta sistēma privātās saules elektrības ietecei elektriskajā tīklā.
Elmobilis
Elektromobilis kā atklājums ir tikpat vecs kā iekšdedzes motors, bet atstāts novārtā. Augstās benzīna cenas veicina uzmanības pievēršanu elmobilim. Lai vairāk cilvēku izmantotu elmobili, varbūt nepieciešams, lai inženieri radītu spēcīgākas baterijas, jo parasti tas ar vienu uzlādi spēj veikt tikai ap 100 km – pietiekami, braucot pa pilsētu, bet ne garākiem gabaliem.
Vēja spēks
Vēja spēkstacijas kļūst arvien nozīmīgākas, un šodien ir visefektīvākais elektrības ražošanas veids. Augstākas elektrības cenas un lielāka vides izpratne klimata maiņas jautājumos padarījusi vēja spēku pievilcīgu, un visā Zviedrijā tiek realizēti vairāki lieli projekti. Modernas vēja spēkstacijas jauda ir starp 2 un 3 megavatiem, un tā var apgādāt ar elektrību 1000 savrupmāju. Nākotnes inženieriem jārada viegli, izturīgi materiāli, kas stacijas ļautu būvēt vēl lielākas un efektīvākas.
Viļņu spēks
Tā kā ūdens sver gandrīz 1000 reižu vairāk nekā gaiss, tad, izmantojot jūras svārstības, var iegūt daudz enerģijas. Viļņu spēka izmantošana gan vēl atrodas "autiņos", taču skaidrs, ka šo atjaunojamo resursu var izmantot par velti. Mūsdienās zināmas ir paisuma un bēguma spēkstacijas un turbīnas, ko darbina straumes. Pie Norvēģijas krastiem notiek izmēģinājumi, kuros enerģija tiek iegūta no zemūdens straumēm. Arī Zviedrijā nesen veikti līdzīgi izmēģinājumi. Viļņu spēks var kļūt par vienu no svarīgākajiem avotiem elektrības ieguvei Zviedrijā.
Saules spēks
Agrāk saules spēka efektivitāte bija problemātiska, bet šodienas saules baterijas dod pietiekami daudz enerģijas. Tās joprojām ir diezgan dārgas, tāpēc izaicinājums – samazināt izgatavošanas izmaksas, palielinot ražošanas apjomus. Kāpēc gan visas jaunuzceltās mājas nevarētu ietērpt saules bateriju paneļos? Tos arī varētu kombinēt ar saules ķērājiem, kas apsilda mājas un silda ūdeni. Vācija šajā jomā ir tālu priekšā, un tai ir attīstīta sistēma privātās saules elektrības ietecei elektriskajā tīklā.
Elmobilis
Elektromobilis kā atklājums ir tikpat vecs kā iekšdedzes motors, bet atstāts novārtā. Augstās benzīna cenas veicina uzmanības pievēršanu elmobilim. Lai vairāk cilvēku izmantotu elmobili, varbūt nepieciešams, lai inženieri radītu spēcīgākas baterijas, jo parasti tas ar vienu uzlādi spēj veikt tikai ap 100 km – pietiekami, braucot pa pilsētu, bet ne garākiem gabaliem.