Iznākusi grāmata par unikālu tehnikas pieminekli Liepājā
Tieši pirms Liepājai svarīgā notikuma – Karostas tilta atvēršanas satiksmei ir nākusi klajā grāmatua "Kalpaka tilts Liepājā". Grāmata iznākusi sērijā, kas veltīta Latvijas vērtīgākajiem vēstures un kultūras pieminekļiem.
Foto: Iznākusi grāmata par unikālu tehnikas pieminekli Liepājā; autors: Iznākusi grāmata par unikālu tehnikas pieminekli LiepājāIzdevniecība "Jumava" tieši pirms Liepājai svarīgā notikuma – Karostas tilta atvēršanas satiksmei, kas notiks 28. augustā, – ir laidusi klajā grāmatu "Kalpaka tilts Liepājā". Grāmata iznākusi sērijā, kas veltīta Latvijas vērtīgākajiem vēstures un kultūras pieminekļiem.
"Lai gan izgriežamais tilts pār Karostas kanālu šobrīd vēl nav atzīts par kultūras pieminekli, tas ir unikāls pilsētas simbols, ar kuru var lepoties ikviens liepājnieks un Latvijas iedzīvotājs. Tas ir kalpojis 100 gadus, bijis liecinieks daudziem vēstures notikumiem, joprojām ir nozīmīgs satiksmes mezgls, kas savieno divas Liepājas daļas – Jaunliepāju un Karostu. Tam ir vienreizējas tehniskās īpašības, kas uzlabotas nupat pabeigtās rekonstrukcijas gaitā. Uzrakstot šo grāmatu, es vēlējos vispirms mums pašiem, liepājniekiem, atklāt šīs vērtības un uzsvērt tilta nozīmi," tā par grāmatas ieceri saka tās autors Aigars Štāls.
Grāmatā ir daudz fotoattēlu un ilustrāciju, kas raksturo tilta piedzīvojumus dažādos 20. gadsimta vēstures posmos. Daudzi attēli, tai skaitā agrākā Liepājas cietokšņa plāns, publicēti pirmo reizi.
Grāmatas ievaddaļā sniegts skaidrojums, kāpēc tiltam ir dots Latvijas brīvības cīņu varoņa Oskara Kalpaka vārds. Izteiktas arī jaunas atziņas par šīs būves vietu un nozīmi Liepājas jūras cietoksnī un Karostas agrāko militāro funkciju nodrošināšanā.
Autors ar foto aparātu ir sekojis līdzi arī tilta atjaunošanas gaitai trīs gadu garumā. Tilta rekonstrukcija Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projekta ietvaros sākās pēc tam, kad tā ziemeļu pusi 2006. gada vasarā nopostīja zem Gruzijas karoga braucošais kuģis "Anna". Tāpēc grāmatā nav tikai seni skati, bet arī fotoattēli no dažādiem pēdējās atjaunošanas posmiem. Jāpiebilst, ka tilts savā mūžā ir piedzīvojis trīs apjomīgus remontus, no kuriem vērienīgākais un arī dārgākais bijis tieši pēdējais.
Grāmatā atsevišķa nodaļa ir veltīta tilta galveno konstrukciju aprakstam. Tieši šo sastāvdaļu īpašības kopsummā nodrošina unikālās būves efektīvu ikdienas darbību. Tilta atjaunošanas gaitā šis konstrukcijas ir saudzīgi uzlabotas un modernizētas, tilts ir nodrošināts pret atkārtotu avāriju draudiem, līdz ar to radīti visi priekšnoteikumi, lai būve liepājniekiem kalpotu nākamos 100 gadus.
Grāmata uzrakstīta vienkāršā valodā. Tekstam klāt ir tulkojums angļu valodā, līdz ar to grāmata noderēs arī kā ceļvedis ārvalstu tūristiem, kas Liepāju un Karostu gadu no gada apmeklē aizvien biežāk.
Autors ir sastādījis plašu literatūras un avotu sarakstu par Liepāju, Karostu un tilta celtniecību un remontu.Grāmata izdota ar tilta saimnieku Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas, ar remontētāju SIA "Rīgas tilti" un Liepājas pilsētas Domes atbalstu. Grāmata būs nopērkama Latvijas grāmatnīcās.
Līga Ratniece-Kadeģe,
Liepājas SEZ Sabiedrisko attiecību speciāliste,
info@lsez.lv
Valerija Liepas foto
UZZIŅAI
Kalpaka tilta Liepājā vēstures svarīgākie dati
(Kalpaka tilta CV)
1890. gada 15. janvārī cars Aleksandrs III paraksta armijas un flotes ģenerāļu ziņojumu par kara ostas būvniecības uzsākšanu Liepājā.
1893.gada 12. augustā notiek svinīga ostas celtniecības darbu atklāšana. Tobrīd celtniecības darbu pirmā kārta jau ir pabeigta.
1900. gada 29. decembra numurā vācu Libausche Zeitung raksta par tilta projektēšanas uzsākšanu.
1903. gadā notiek tilta skiču projektu un izmaksu aprēķinu konkurss. Gada beigās atbildīgā būviestāde izšķiras par St.Pēterburgas Metalfabrikas sabiedrības projektu.
1904. gada pavasarī uzsākti būvdarbi. Tiltu būvē St.Pēterburgas Metalfabrikas sabiedrība, konstrukcijas izgatavo Brjanskas metālapstrādes rūpnīcās, griešanas mehānismus un elektromotoru – Beļģijā.
1906. gada 19. augustā tiltu iesvēta un nodod satiksmei.
1915. gada 17. aprīlī Krievijas impērijas Baltijas kara flotes komandieris izdod pavēli uzspridzināt ziemeļu pusi.
20. gadsimta 20. gadi – līdz ar Latvijas armijas izvietošanos Karostā tiltu sāk saukt par Kalpaka tiltu.
1926. gada novembrī ziemeļu pusē, kas atrodas remontā, iebrauc norvēģu tvaikonis "Narne"
1928. gada oktobrī pār tiltu atjaunota satiksme.
1932. gadā pilnībā novērsti Pirmā pasaules kara un kuģa "Narne" nodarītie postījumi.
1941. – 1945. gads – ostas komunikācijām un tiltam postījumus nodara vācu un padomju lidmašīnu uzlidojumi.
1945. gads – padomju okupācijas iestādes nosaka stingrus ierobežojumus tilta šķērsošanai.
1946. gads – birojs ,,DOROŽNII gušosdor" veic vairākas tilta pārbaudes – iesaka pastiprināt un nomainīt atsevišķus konstrukcijas elementus. Darbi netiek veikti.
1962. gads – projektēšanas institūts ,,Projektstaļkonstrukcija" veic ziemeļu puses tērauda konstrukciju apsekošanu un izdod konstrukciju pastiprināšanas projektu. Darbi netiek veikti.
1966. un 1967. gads – notiek Kalpaka (toreiz – Gaisa) tilta otrais kapitālais remonts. Darbus veic trests Mostostroj-5.
1967. gads – Rīgas Politehniskā institūta Ceļu, tiltu un lidlauku būves katedra veic tilta konstrukciju pārbaudi ar slodzi.
1974. gads – projektēšanas institūts ,,Ļengiprotransmost" veic tilta mehānismu un elektrotehniskās daļas apsekošanu.
1975. gads – ,,Ļengiprotransmost" izsniedz tehnisko darbu projektu mehānismu un elektrotehniskās daļas remontam. Darbi netiek veikti.
1995. gads – ZTF ,,Inženierbūve" veic konstrukciju apsekošanu un tā pārbaudi ar slodzi.
1997. gads – notiek ziemeļu puses kanāla balsta mezgla remonts. Darbus veic a/s "Starts – Rīga".
2001. gads – pēc SEZ pārvaldes pasūtījuma a/s Ceļuprojekts" izstrādā renovācijas Tehnisko projektu; darbi kavējas finanšu trūkuma dēļ.
2005. gads – Tehniskais projekts no jauna saskaņots; remonta uzsākšana plānota nākamajā gadā.
2006. gada 12. jūlijs – zem Gruzijas karoga peldošais kuģis "Anna" sadragā ziemeļu pusi.
2007. gada 8. janvāris – sākas trešais kapitālais remonts.
2007. un 2008. gads – pabeigta dienvidu puses rekonstrukcija, atjaunotas abas apskates estakādes, abi krasta balsti, pastiprinātas krasta nogāzes, uzbūvēts dispečera punkts.
2008. un 2009. gads – izgatavots ziemeļu puses laidums, pastiprināti abi kanāla balsti, uz kanāla balsta uzbūvēts Ziemeļu puses laidums.
2009. gada 20. augusts – tilta atjaunošanas beigu termiņš.
2009. gada 28. augusts – tilta iesvētīšana un svinīgā atklāšana satiksmei.
No grāmatas "Kalpaka tilts Liepājā"