Jau ar šā gada 1.septembri plāno uzsākt pilotprojektus praksei pietuvinātas profesionālās izglītības ieviešanā
Plānots, ka jau ar 2013.gada 1.septembri vairākas profesionālās izglītības iestādes dažādos Latvijas reģionos uzsāks jauna profesionālās izglītības modeļa - uz darba praksi balstītu mācību ieviešanu (work besed learning - WBL), kas ietver arī vācu duālās izglītības elementus. Pirmie pilotprojektus uzsāks īstenot profesionālās izglītības kompetences centri Rīgā, Ventspilī un Ogrē.
"Ir ļoti svarīgi turpināt veicināt profesionālo izglītību un apmācību, pamatojoties uz darbā īstenotu mācīšanos, lai nodrošinātu jauno speciālistu ātrāku nokļūšanu darba tirgū," uzsver izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis, kurš profesionālās izglītības stiprināšanu un prestiža celšanu izvirzījis par vienu no savām prioritātēm.
Lai veicinātu profesionālās izglītības attīstības novitātes ieviešanu, Izglītības un zinātnes ministrija organizē tikšanos un diskusijas ar visām iesaistītajām pusēm - profesionālās izglītības kompetences centru vadību, darba devējiem, pašvaldību pārstāvjiem. Šonedēļ diskusija noritēja Ventspilī, bet nākamās nedēļas sākumā – 15.un 16.jūlijā – tikšanās ar visām iesaistītajām pusēm plānotas Rīgā un Ogrē.
Ir skaidrs, ka Latvijas profesionālās izglītības sistēmā Vācijas duālās izglītības sistēmu nevar pārņemt un izmantot pilnībā, taču duālās izglītības elementu izmantošana mūsu valsts profesionālās izglītības sistēmā ir ļoti vērtīga. Tā ir cieša teorētisko mācību un reālas darba vides sasaiste un prakse. Tieši praksē ir vieglāk apgūt darba tirgū nepieciešamās prasmes un kompetences, kā arī nepieciešamās teorētiskās zināšanas.
Lai ieviestu praksē jauno modeli, iezīmējušies pirmie veicamie soļi, piemēram, starp izglītības iestādi, uzņēmumu un audzēkni tiek slēgts trīspusējais līgums, nosakot pušu tiesības un pienākumus. Izglītības iestādei ir jānodrošina jauniešu teorētisko zināšanu apguve, jāveic jauniešu atlase atbilstoši uzņēmumu norādītajiem kritērijiem, un citiem būtiskiem rādītājiem. Tāpat sadarbībā ar uzņēmumu jāpilnveido izglītības programmas un mācību plāni. Jaunieša svarīgākais pienākums ir apgūt izglītības programmu atbilstoši plānotajam, regulāri piedalīties uzņēmuma norādītajā papildus apmācībā un sniegt atskaites par apgūto. Savukārt uzņēmums nodrošina audzēkņa darbu un mācības uzņēmumā, izmaksā audzēknim stipendiju vai atalgojumu u.c.
Īstenojot šādu mācību modeli, uzņēmums var sagatavot darbinieku atbilstoši savām vajadzībām. Kā uzsver paši uzņēmēji, līdz ar to nepastāv risks pieņemt darbā nepiemērotu darbinieku, jo praktikanta zināšanas un prasmes ir pārbaudītas, jaunais darbinieks jau ir iejuties kolektīvā, zina tā vērtības, tradīcijas, kultūru. Kā pozitīvs ieguvums tiek minēta uzņēmuma izmaksu samazināšanās saistībā ar jaunu darbinieku atlasi un apmācību.
Diskusiju laikā visas iesaistītās puses pārrunā vairākus šobrīd vēl neskaidrus jautājumus, kas saistīti ar līgumu slēgšanu, nepieciešamo finansējumu, dalībnieku atlasi, kontroles mehānismu u.c.
Ministru konferencē Berlīnē 2012.gada decembrī Vācijas, Spānijas, Portugāles, Grieķijas, Latvijas, Slovākijas un Itālijas par profesionālo izglītību atbildīgie ministri noslēdza memorandu par sadarbību profesionālās izglītības jomā Eiropā. Memorands paredz partneru valstīs veicināt un pēc nepieciešamības izveidot duālus, uz darbu balstītus profesionālās izglītības veidus.
2013.gada 5.jūnijā IZM sadarbībā ar Vācijas vēstniecību, Ārlietu ministriju un Latvijas Darba devēju konfederāciju organizēja apaļā galda diskusiju, kuras mērķis bija veidot vienotu izpratni par duālo izglītību un tās īstenošanas veidiem, iepazīstoties ar Vācijas pieredzi, kura balstās gadu desmitiem ilgās tradīcijās.
Šonedēļ, 8.jūlijā, izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis un Vācijas Federatīvās Republikas vēstniece Latvijas Republikā Andrea Viktorīna parakstīja Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas un Vācijas Federatīvās Republikas Federālās Izglītības un pētniecības ministrijas nodomu deklarāciju par sadarbību profesionālās izglītības un apmācības jomā.