Jaunas tramvaja līnijas izbūve – nozīmīgs solis sabiedriskā transporta attīstībā Liepājā
Ērta, ātra, klusa, videi draudzīga pārvietošanās no mājām uz darbu, tīrāks gaiss pilsētā, mazāk sastrēgumu ielu krustojumos, plašas pilsētas teritorijas labiekārtošana un vides pieejamības risinājumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, veloceliņš, jaunas pazemes inženierkomunikācijas, elektroapgādes un ielu apgaismojuma tīklu rekonstrukcija un izbūve – šie nebūt nav visi labumi vai ieguvumi, ko Liepājai dos jaunā tramvaja līnija, kuru plānots uzbūvēt vēl šā gada laikā.
Liepāja ir pirmā pilsēta Latvijā, kurā pēc valsts neatkarības atgūšanas tiks izbūvēta jauna tramvaja līnija, tāpēc ceturtdien, 12. aprīlī, notika Liepājas tramvaja līnijas pagarināšanas jeb izbūves projekta uzsākšanas svinīga atklāšana, kurā piedalījās pašvaldības, projektētāju, būvnieku, uzņēmuma "Liepājas tramvajs" un mediju pārstāvji.
Pasākuma ievadā pilsētas Domes ēkā tika atklāta kolekcionāra Jura Raķa seno fotogrāfiju izstāde par Liepājas tramvaja līnijas būvniecību un attīstību līdz mūsdienām.
Pēc tam pasākuma dalībnieki ar tramvaju vispirms devās braucienā pa esošo līniju līdz Klaipēdas un Tukuma ielas krustojumam, no kurienes sāksies jaunās līnijas būvniecība. Tad, pēc pārsēšanās autobusā, visi apskatīja vēl būvējamās līnijas maršrutu, kas virzīsies pa Tukuma, Ventas un M. Ķempes ielu.
Brauciena laikā mediju pārstāvji tika iepazīstināti ar projekta attīstības gaitu, kā arī ar ieguvumiem, izmaksām un citām aktualitātēm.
Uldis Sesks, Liepājas pilsētas Domes priekšsēdētājs: "Līdz ar projekta īstenošanu beidzot piepildīsies sapnis, ko esam lolojuši kopš 1986. gada, kad toreizējā pilsētas izpildkomiteja pieņēma lēmumu par tramvaja līnijas izbūvi līdz Ezerkrasta dzīvojamam masīvam, kas ir lielākais pilsētā.
Liepājas tramvaja līnijas pagarināšanas projekts ir vērienīgs un nozīmīgs, jo veicinās vides un pilsētas infrastruktūras sakārtošanu jaunās trases maršrutā. Turpmāk pārvietošanās ar tramvaju būs vēl ērtāka tiem vairāk nekā 11000 liepājnieku, kuri dzīvo Ezerkrastā, taču projekts ļaus sakārtot arī esošās tramvaja līnijas posmus, tātad ieguvēji būs visi liepājnieki. Domāju, ar projekta rezultātiem varēs lepoties gan mūsu bērni, gan mazbērni! Paldies visiem, kas palīdzējuši un piedalījušies, lai mēs kārtējo reizi apliecinātu sev un citiem, ka liepājnieki rullē!"
19. martā ir noslēgts līgums ar SIA " Skonto Būve" par jaunās tramvaja līnijas Liepājā būvdarbu veikšanu. SIA "Skonto Būve" atklātā konkursā par būvdarbu veikšanu projektā "Jaunas tramvaja līnijas izbūve Liepājā" piedāvāja darbus veikt par Ls 6 403 607 bez PVN.
Atbilstoši projekta pašreizējiem termiņiem līnijas izbūve ir jāpabeidz līdz šā gada beigām.
Guntis Rāvis, "Skonto Būve" valdes priekšsēdētājs: "Tiesības veikt Liepājas tramvaja līnijas pagarināšanas būvniecības darbus "Skonto Būve" ieguva konkursa rezultātā. Rēķinoties ar liepājnieku ērtībām, izbūvēt jaunu tramvaja līniju 1,8 km garumā esam apņēmušies salīdzinoši īsā laika periodā – pusgada laikā. Šī būs pirmā no jauna izbūvētā tramvaja līnija pēc Latvijas neatkarības atgūšanas, un "Skonto Būve" ir lepna realizēt gadu desmitiem plānotu projektu."
Tramvaja līnijas izbūve ir iespējama, pateicoties Eiropas reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansējumam 85 procentu apjomā no kopējās projekta naudas; atlikušos 15 procentus no kopējās summas nodrošina uzņēmums SIA "Liepājas tramvajs".
Drīzumā sagaidāms arī akceptēts tehniskais projekts atsevišķu esošās tramvaja līnijas posmu rekonstrukcijai. Te plānots rekonstruēt līnijas posmus aptuveni 0, 6 kilometru kopgarumā, kuri ir kritiskā tehniskā stāvoklī.
UZZIŅAI
- Projekta rezultātā Liepājā būs jauna tramvaja līnija gandrīz divu kilometru garumā līdz Ezerkrastam.
- Jaunā līnija virzīsies pa Tukuma ielas posmu no Klaipēdas ielas līdz Ventas ielai, pa Ventas ielu - posmā no Tukuma ielas līdz Ganību ielai, pa M. Ķempes ielu un noslēgsies ar apli Slapjā ielā.
- Vienlaikus notiks nepieciešamo inženierkomunikāciju izbūve un rekonstrukcija – siltumtrases rekonstrukcija, gāzes vada apvalkcauruļu izbūve, vājstrāvu tīklu, ūdens apgādes un kanalizācijas, elektroapgādes tīklu rekonstrukcija un izbūve, kā arī teritorijas labiekārtošana.
- Projekts paredz arī vides pieejamības risinājumus cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem.
NO TRAMVAJU VĒSTURES LATVIJĀ
Pirmais zirgu vilkmes tramvajs Latvijas teritorijā bija Rīgas tramvajs, kuru atklāja 1882. gadā, taču pirmo elektriskā tramvaja līniju Latvijā atklāja tieši Liepājā, un tas notika 1899. gada 18. septembrī. Savukārt Rīgā elektrisko tramvaju ieviesa tikai 1901. gadā.