building.lv skaitļos

Lietotāji online28
Aktīvie uzņēmumi19829
Nozares ziņas33032
Jaunie dzīvojamo māju projekti – cik droši tie ir? : building.lv - par būvniecību Latvijā

Jaunie dzīvojamo māju projekti – cik droši tie ir?

Jaunie dzīvojamo māju projekti – cik droši tie ir?

Mājokļa pirkšanas bums lēnām pierimst, speciālisti sola, ka arī to arī cenas lēnām nostabilizējās un dati liecina, ka to cenas sāk jau pazemināties.

autors: Jaunie dzīvojamo māju projekti – cik droši tie ir?
Foto: Jaunie dzīvojamo māju projekti – cik droši tie ir?; autors: Jaunie dzīvojamo māju projekti – cik droši tie ir?
Mājokļa pirkšanas bums lēnām pierimst, speciālisti sola, ka arī to arī cenas lēnām nostabilizējās un dati liecina, ka to cenas sāk jau pazemināties. Taču, paskatīsimies pāris gadus atpakaļ! Skatoties uz aizvadīto gadu situāciju redzam, ka jaunu dzīvojamo māju celtniecība noritēja diezgan aktīvi, mājas parādījās kā sēnes pēc lietus rudenī, reklāmas mudināja ātrāk pirkt dzīvokļus, biedējot ar iespējamo cenu kāpumu, jauno dzīvokļu mērķauditorijas aprindās valdīja apjukums un liela daļa cilvēku jauno dzīvokli nopirka steigā, uztraucoties, ka labākos nopirks kāds cits un ilgi vilcinoties cena tikai pieaugs. Tagad ir laiks, kad mēs varam redzēt sekas. Aizvien vairāk pircēju sūdzas par slikto būvdarbu kvalitāti, neizpildītiem solījumiem un savu bezspēcību ko mainīt.

Situācijās gan mājas celtnieks un vēlāk apsaimniekotājs nav viena un tā pati firma, rodas vēl vairāk problēmas, jo apsaimniekotājiem jātiek galā ar būvniecības laikā pieļautajām kļūdām, tāpēc speciālisti iesaka noskaidrot, kas pēc mājas ekspluatācijas veiks apsaimniekošanas darbus, ideālā gadījumā tā ir tā pati firma, kas veica celtniecības darbus.

Neskatoties uz joprojām lielo pieprasījumu pēc jauniem dzīvokļiem un to cenu samazināšanos, joprojām iesakām rūpīgi pārdomāt savu izvēli, pirms iegādājaties mājokli. Neapskaužamā situācijā un var teikt, pat, ka šobrīd par savu mājokli cīnās Ieva un Juris, kuriem baltoties uz parakstīto līgumu ar projekta realizētājiem "Verus nami", jaunajā mājvietā Baložos vajadzēja ievākties jau pagājušajā mēnesī, (līguma 2.2. punktā ir teikts - pārdevējs apņemas pabeigt mājas būvniecību un nodot māju ekspluatācijā līdz 2007. gada 28. septembrim), taču par to nevar būt ne runas, jo abu tik ļoti kārotā mājvieta joprojām ir tapšanas stadijā.

Šobrīd pāris cīnās ar projekta realizētājiem un nodarbojas ar jaunas mājvietas meklēšanu, jo patreizējā dzīvesvietā īres līgums beidzas pēc pāris nedēļām. Jaunā dzīvokļa vietā pāris nu ir gandrīz kā uz ielas. Projekta mājas lapā ir speciāli izveidota sadaļa, celtniecības norise, kurā var sekot līdzi būvniecības gaitai. To atverot redzam, ka pirmās fotogrāfijas ievietotas 2006. gada 18.augustā, pēdējās 2007. gada piektajā maijā! Turklāt šeit pat atrodama arī informācija, kurā tiek solīts, ka māja tiks nodota ekspluatācijā 2008.gada martā, nevis 2007.gada 28.septembrī, kā noteikts līgumā.

Par galveno iemeslu, kas noteikusi jaunā pāra izvēli, tiek minēts jaunais dienvidu tilts, kas atvieglotu ik rīta došanos uz darbu Rīgā, kā arī zaļā, pievilcīgā apkārtne.

Ieva stāsta: "Šis projekts Bērzavoti mums šķita ļoti piemērots mūsu dzīves ritmam un stilam. Galvenie aspekti uz ko balstījāmies mājokļa meklēšanā bija fakts, ka abi strādājam Rīgā, taču pēc saspringtas darba dienas gribas doties uz mierīgāku vidi, tādēļ izlēmām mājokli meklēt Rīgas tuvumā. Atradām šo projektu Baložos, likās ideāli – tuvu Rīgai, svaigs gaiss, mierīga vide, blakus ezers un daudz zaļās zonas, apkārt daudz jaunu, skaistu projektu, arī kaimiņi, lielākoties, šķita jauni cilvēki, ģimenes ar bērniem. Kā solīja pārdevējs būs iespēja apvienot modernas dzīves vides un brīvas, ekoloģiskas apkārtnes sniegtās iespējas.

Arī jaunā tilta būvniecība bija spēcīgs arguments izvēles izdarīšanā. Vēl viens pluss - projektā paredzēta bezmaksas autostāvvieta katram dzīvoklim. Izpētījām informāciju, kontaktējāmies par projekta realizētājiem un 2006.gada 26.septembrī noslēdzām līgumu. Viņi solīja mūs regulāri informēt par būvniecības gaitu, taču nekāda informēšana nenotika un loģiski, ka nav jau par ko informēt, jo būvniecība noris lēni, kad vispār noris. Jau pēc jaunā gada regulāri braucām uz Baložiem un novērojām, ka nekas netiek darīts, ka ir tikai pāris strādnieku, kas tāpat staigā apkārt jeb strādā pie blakus mājām, un novērojām, ka visu laiku ir tikai viens nepabeigts stāvs.

Visu vasaru mēģinājām sazvanīt atbildīgo personu, kas nodarbojās ar mums. Viņa gan nekādi nebija sazvanāma, vēlāk aizsūtījām e- pasta vēstuli viņas vadītājam, kurš solīja atsūtīt oficiālo vēstuli, kurā būtu izskaidrots būvniecības aizkavējuma iemesls un norādītie jaunie mājas ekspluatācijas termiņi, kā arī izklāstītas juridiskās nianses kā tālāk rīkoties. Vēstule tika solīta jūnijā, jūlijā un arī augustā, taču reāli to saņēmām tikai 14.septembrī."

Vienā no telefonsarunām Ievai paskaidroja, ka ticis nomainīts ģenerāluzņēmējs, jo iepriekšējie būvdarbus veikuši nekvalitatīvi. Turklāt ņemot vērā augsto inflāciju mainās ne tikai ģenerāluzņēmējs, bet neatkarīgi no pircēju vēlmēm, arī apdares materiāli (pāris izvēlējās pilnu dzīvokļa apdari). Lieki piebilst, ka pirms tam abas puses bija vienojušās par pilnīgi citiem apdares materiāliem, to vietā tagad tiek piedāvāti citi, lētāki!

Oficiālajā vēstulē, kura pēc vairāku mēnešu gaidīšanas tomēr tiek sagaidīta, oficiālās personas raksta, ka mājas ekspluatācija notiks nākamā gada aprīlī, par aizkavēšanās iemesliem minot šī brīža situāciju būvniecības tirgū, kuru pamato ar straujo cenu kāpumu gan būvniecības materiāliem, gan darbinieku apmaksai, kas rezultātā piespiedusi mainīt līguma nosacījumus ar ģenerāluzņēmēju. Tāpat esot nepieciešamība veikt izmaiņas ārējo komunikāciju projektos un saskaņot tās ar atbildīgajām institūcijām.

Šo iemeslu dēļ celtniecības darbi uz laiku tika apturēti, taču šobrīd celtniecība noritot pēc jauna grafika, kas ļauj cerēt, ka turpmākā mājas celtniecība varētu noritēt bez sarežģījumiem, taču jaunos dzīvokļa saimniekus pārsteidza citas izmaiņas. Iepriekš solīto koka rāmju vietā dzīvokļos jau uzstādīti PVC logi, kas pēc oficiālo amatpersonu domām, nekādi nemaina ne mājas ārējo fasādi, ne logu kvalitāti. Ieva un Juri gan ir citādās domās, turklāt bez logu maiņas, viņi nesaprot, ko īsti nozīmē tā saucamā baltā apdare, par kuru tiek runāts šajā vēstulē. Projektu vadītāja raksta : Mūsu realizēto projektu pieredze rāda, ka piedāvātie apdares materiāli nespēj pilnībā apmierināt pircēju vēlmes, sakarā ar to mēs negribam ierobežot pircēju izvēli dzīvokļa apdarē un tāpēc piedāvājam izskatīšanai iespējamo dzīvokļa iegādi ar balto apdari, (ar starpsienām un izvilktām komunikācijām), kas ļaus Jums pabeigt dzīvokļa apdari sev tīkamā dizainā un kvalitātē. Dzīvokļa apdares cena sastāda 10% no pirkuma summas.

Juris neslēpj savu sašutumu un apmulsumu: "Mums līgumā ir noteikts, ka dzīvokļa komplektācijā ir arī durvis, lamināts, noteikta santehnika, flīzes, dažādas rozetes u.tml., ko nozīmē ar starpsienām un ievilktām komunikācijām? Vai šie līgumā noteiktie punkti vairs nav spēkā? Un līgumā noteiktajā summā apdares izmaksas ir jau iekļautas, taču šeit tiek runāts par kaut kādiem 10%! Nekādas skaidrības!"
Kā šādā situācijā rīkoties?

Sazinoties ar Valsts būvinspekciju, building.lv noskaidroja, ka pastāv iespēja šobrīd klientam griezties patērētāju tiesību aizsardzības centrā un rakstīt sūdzību un tad jau ar tiesas palīdzību panākt līgumā noteikto nosacījumi izpildi.

Patērētāju aizsardzības biedrības sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Sanita Bikseniece portālam building.lv paskaidroja: "Ja šī mājas ekspluatācija ilgstoši aizkavējas un līgumā ir noteikts, kādas sankcijas šādā gadījumā tiks piemērotas, tad balsoties uz šo savstarpēji noslēgto līgumu, klientam ir jāgriežas tiesā, lai panāktu līgumā noteikto nosacījumu izpildi.

Tiesa ir vienīgais ceļš kā atrisināt šādas situācijas, ja to nevar atrisināt savstarpēji vienojoties."
Abu pušu parakstītajā līgumā ir noteikts, ka gadījumā, ja pārdevēja nokavējums pārsniegs 3 mēnešus pēc līgumā noteiktā termiņa iestāšanās, tas atzīstams par ilglaicīgu. Pārdevēja nokavējuma iestāšanās gadījumā, pircējam ir tiesības saņemt dzīvokļa pirkuma maksas atlaidi 5% apmērā no pircēja samaksātās pirkuma maksas daļas par katru nokavējuma mēnesi. Un tomēr šajā pašā punktā paredzēts, ka pārdevējs tomēr būs atbrīvots no šajā punktā paredzētā pienākuma piešķirt pircējam pirkuma maksas atlaidi, ja pārdevējs pierāda, ka tā pienākumu izpildi būs kavējusi nepamatota vai prettiesiska darbība vai bezdarbība no valsts vai pašvaldību iestāžu puses.

Balstoties uz noslēgtā līguma punktu 7.4. klientam ir tiesības vienpusējā kārtā atteikties no šī līguma, ja pārdevējs pieļauj mājas būvdarbu pabeigšanu un mājas nodošanas ekspluatācijā ilglaicīgu nokavējumu; Izmantojot savas vienpusējās atkāpšanās tiesības, pircējam ir pienākums iesniegt pārdevējam rakstisku līguma uzteikumu 15 dienas iepriekš.

Gadījumā, ja līdz uzteikumā minētajam termiņam, pārdevējs nenovērš pieļauto līguma pārkāpumu, pārdevējs apņemas 25 darba dienu laikā pēc pircēja uzteikuma saņemšanas, atmaksāt pircējam samaksāto avansu un savstarpēji noslēgtais līgums būs uzskatāms par spēkā neesošu. Tomēr pārdevējs nenes nekādu atbildību, par savu no līguma izrietošo saistību izpildes nokavējumu, ja pircējs neizmanto savas tiesības vienpusēji atkāpties no šī līguma. Juris uzsver, ka šī brīža aktuālākā problēma ir jaunas dzīves vietas atrašana, jo pāris ar jauno mājvietu bija rēķinājušies un citu dzīvesvietu nav meklējuši. Sapratuši, ka no māju celtniekiem pagaidu mitekli nav iespējams piedzīt, pāris ir nolēmis cīnīties par līgumā noteikto maksas atlaidi!

Šobrīd viss ir jaunā pāra rokās, tikai no viņu entuziasma un cīņas spara šobrīd atkarīgs situācijas iznākums. Building.lv iesaka cīnīties par savām tiesībām!


Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.