Jauno tirdzniecības centru kvalitāte un tendences - ievads
Lielveikali šodien tapuši par neatņemamu lielas iedzīvotāju daļas ikdienas sastāvdaļu. Tā vairs nav tikai iepirkšanās. Tas ir rituāls. Lielveikalus nereti ģimenes apmeklē kopā, pavadot tur vairākas stundas un ļaujoties ne tikai iepirkšanās priekam vien.
Foto: Jauno tirdzniecības centru kvalitāte un tendences - ievads; autors: Jauno tirdzniecības centru kvalitāte un tendences - ievadsLielveikali šodien tapuši par neatņemamu lielas iedzīvotāju daļas ikdienas sastāvdaļu. Tā vairs nav tikai iepirkšanās. Tas ir rituāls. Lielveikalus nereti ģimenes apmeklē kopā, pavadot tur vairākas stundas un ļaujoties ne tikai iepirkšanās priekam vien. Iepirkšanās centri pamazām pārvēršas arī par izklaides vietām. Lielveikali šobrīd atrodas vai katrā galvaspilsētas mikrorajonā, arvien aktīvāka to būvniecība notiek arī reģionos, rajonu centros.
Pirms pāris gadiem lielveikalu būvniecība notika neaptveramā tempā, pāris gadu laikā tapa virkne lielu un nu jau iecienītu tirdzniecības vietu. 2006. gada sākumā šķita, ka lielveikalu celtniecības bums ir pierimies, tomēr augustā pavisam īsā laikā galvaspilsētā tika atvērti 3 lieli un pamanāmi tirdzniecības centri- galerija "Centrs", "Zoom" un "Galerija Azur". Tāpat arvien vairāk tirdzniecības centru tiek būvēti arī ārpus valsts galvaspilsētas.
Vēl nesen lielveikalu būvniecība šķita tikai peļņas pasākums, kuram netiek pievienota praktiski nekāda arhitektoniskā vērtība, tie bija objekti, ar kuriem projektētāji īpaši nelepojās- lielveikalu kastes, kas top maksimāli īsos termiņos un zemās izmaksās. Arhitekti uzskatīja, ka vienveidīgo tirdzniecības centru būvniecība ir kaut kas zem arhitekta goda darāms. Kaut kādā mērā šo priekšstatu mainīja 2003. gadā arhitektu gada labāko darbu skatē augstais novērtējums, ko saņēma tirdzniecības centrs "RIMI" Rīgā, Krišjāņa Valdemāra ielā 112.
Kā ir šobrīd? Vai lielveikalu būvniecības kvalitāte uzlabojas? Jeb arī jaunie tirdzniecības centri ir tādas pašas "kastītes"? Vai arhitekti joprojām kaunās par šādiem darbiem? Lai to noskaidrotu, aktuālas tēmas ietvaros devāmies uz 2 no 2006. gadā atklātajiem tirdzniecības centriem ("Centrs" un "Azur"), lai ļautu arī jums virtuālā ekskursijā tur paviesoties (un varbūt rosinātu tur doties ekskursijā klātienē) apkopojām informāciju par lielveikalu būvniecības tendencēm šobrīd un prognozēm tuvākajai nākotnei, "Latio" veiktajā pētījumā meklējām nākotnes prognožu paredzējumus tirdzniecības centru būvniecībā.
Turpinājums sekos...
Aktuālas tēmas ietvaros izmantota informācija no "Re&Re" arhīva, "Latio" pētījuma "LATVIJAS TIRDZNIECĪBAS CENTRU KLASIFIKĀCIJA UN APSKATS".