Jo pareizāk tiks ievēroti klāšanas nosacījumi un virsmas sagatavošana, jo ilgāk bruģis nenosēdīsies un izskatīsies labi.
Intervija ar SIA "Dagra" Raunas bruģakmens tirdzniecības menedžeri Juri Roni.
Foto: Jo pareizāk tiks ievēroti klāšanas nosacījumi un virsmas sagatavošana, jo ilgāk bruģis nenosēdīsies un izskatīsies labi.; autors: Jo pareizāk tiks ievēroti klāšanas nosacījumi un virsmas sagatavošana, jo ilgāk bruģis nenosēdīsies un izskatīsies labi.Intervija ar SIA "Dagra" Raunas bruģakmens tirdzniecības menedžeri Juri Roni.
SIA "Dagra" ir ievērojams Cēsu puses uzņēmums, kuram ir plašs darbības lauks- uzņēmums nodarbojas ar automašīnu un naftas produktu ražošanu, kā arī ražo bruģakmeni un citus betona izstrādājumus (ceļu apmales, trotuāru apmales, betona sētas stabus u.c.)
Kā savulaik radās doma uzsākt bruģakmens ražošanu?
Firma "Dagra" vispār ir dibināta 1993. gadā, bruģakmens ražošana uzsākta 1998. gadā. Sākumā tika veikta tirgus izpēte un saprasts, ka šādiem produktiem Latvijas tirgū varētu būt labs noiets. Tagad jūtam, ka neesam kļūdījušies. Piedāvājam augstas kvalitātes bruģakmeni dažādās krāsās, nodrošinot lielāku formu izvēli nekā lielākā daļa konkurējošo uzņēmumu.
Pastāstiet nedaudz, kā notiek pats bruģakmens ražošanas process?
Mēs strādājam ar Latvijā un Vācijā ražotām iekārtām. Sākumā pareizās proporcijās tiek sagatavota betona masa, kurai nepieciešamības gadījumā pievieno krāsvielu. Visu samaisa, pilda formās, ar vibrācijas palīdzību panāk izvēlēto formu. Pēc tam izšķiro visus produktus, lai atlasītu brāķus, mērcē ūdenī, tin plēvē un liek gatavoties. Betona bruģis ir gatavs pēc 28 dienu noturēšanas.
Garš process...
Patiesība bruģi var klāt arī ātrāk kā pēc 28 dienām, tikai šajā laikā nedrīkst to pakļaut lielai slodzei. Ir dažādi bruģakmeņu veidi- dažus izmanto tikai taciņām un ar mašīnu virsū nebrauc, bet citus uz ceļiem, kur ir ļoti liela intensitāte. Ir jāskatās katrs gadījums atseviški.
No kurienes ņemat nepieciešamās izejvielas?
Augstvērtīgu granti iegūstam turpat Raunā, tā ir labi piemērota kvalitatīvu betona produktu ražošanai, cementu pērkam no Brocēniem, krāsvielas- no Latvijas firmas, kura tās eksportē no ārzemēm. Līdz ar to sanāk, ka lielākoties izmantojam vietējās izejvielas. Ik pa laikam savus ražojumus pārbaudām sertificēta betona pētījumu laboratorijā, lai pārliecinātos, vai tie atbilst notiektajiem standartiem.
Kas ir jūsu lielākie, ievērojamākie objekti?
Paši redzamākie laikam ir laukumi pie radio "SWH" ēkas un Preses nama. Mums ir daudz dažādu objektu gandrīz pa visu Latviju.
Ar ko jūsu bruģakmens atšķiras no citiem tirgū piedāvātajiem?
Nedomāju, ka ir kādas īpašas atšķirības, jo princips jau visiem ir viens. Atšķirīgas ir tikai nianses, piemēram, mēs krāsvielu jaucam visā betona masā, bet citas firmas tikai virsējā kārtā, līdz ar to dilstot krāsa pazūd. Cilvēki mūsu bruģakmeni ir iecienījuši kvalitātes, dažādo formu un krāsu toņu dēļ.
Vai pēdējā laikā esat uzsākuši arī kādu jaunu produktu ražošanu?
Šogad pirmo gadu uzsākām betona sētas stabu ražošanu. Tā ir pieprasīta prece. Pašlaik piedāvājam trīs stabu veidus, laika gaita domāsim, kā paplašināt sortimentu atbilstoši pieprasījumam. Patiesībā jau mūsu darbā viss ir atkarīgs no pieprasījuma. Šogad izjutām pieprasījumu un iegādājāmies jaunu bruģakmens formu, kas saucas "retro"- tas ir bruģakmens ar nelīdzenu virsmu.
Foto: Jo pareizāk tiks ievēroti klāšanas nosacījumi un virsmas sagatavošana, jo ilgāk bruģis nenosēdīsies un izskatīsies labi.; autors: Jo pareizāk tiks ievēroti klāšanas nosacījumi un virsmas sagatavošana, jo ilgāk bruģis nenosēdīsies un izskatīsies labi.Kas būtu jāzina cilvēkam, kas klāj bruģakmeni?
Mūsu firma piedāvā arī klāšanas pakalpojumus, taču to var izdarīt arī pats klients, ja viņam ir kaut minimālas iemaņas būvniecībā. Nekā sarežģīta tur nav. Grūtākais ir virsmas sagatavošana pirms klāšanas- tur būs nepieciešama speciāla bliete.
Nereti, piemēram, Vecrīgā, ir vērojams, ka vietām bruģakmens ir nosēdies un izveidojušies tādi kā nelieli pauguri. Vai tā ir klāšanas vaina?
Nē, īpašī Vecrīgā ir daudz apakšzemes komunikāciju, kas acīmredzot iespaido grunts pamatni. Jo pareizāk tiks ievēroti klāšanas nosacījumi un virsmas sagatavošana, jo ilgāk bruģis nenosēdīsies un izskatīsies labi. Bet uztraukumam nav pamata- arī vēlāk kļūmes ir iespējams labot.
Cik ilgs ir vidējais bruģa kalpošanas laiks?
Mūsu bruģakmens kalpos ilgi, jo tā salizturība ir 200 cikli. Bieži atkušņi nenāk par labu nevienam betona produktam, kas pakļauts atmosfēras iedarbībai.
Cik plašas ir bruģa pielietojuma iespējas? Kādi ir bijuši jūsu neparastākie objekti?
Bruģa pielietojuma iespējas ir ļoti plašas. Šovasar viens no mūsu neparastākajiem objektiem bija kamīnzāle ar koka mēbelēm kādā privātmājā. Tur bruģi klājām iekštelpās. Nereti bruģi klājam arī garāžās, veidojam dažādas kāpnes.
Kāds ir bruģa galvenās priekšrocības salīdzinājumā ar citiem segumiem?
Parasti jau izvēles iespējas nav lielas, līdzīgos gadījumos var likt tikai asfaltu. Tagad daudzviet tiek ņemts nost vecais asfalts, vietā klājot bruģi. Viena no bruģa priekšrocībām, ka ieklājot nav jāizmanto speciāla tehnika, kā arī dažādu formu un krāsu dēļ tas labi iekļaujas vidē.
Kā un kur ir iespējams iegādāties jūsu produktus? Vai ir jādodas uz Raunu?
Mūsu produktus var nopirkt "Nelss" veikalos. Pašiem pagaidām Rīgā noliktavas vēl nav. Cilvēki var braukt pie mums uz Raunu, var veikt pasūtījumus pa telefonu. Iespējas ir dažādas.
Cik liels šobrīd Latvijā ir pieprasījums pēc bruģa?
Bruģakmens pieprasījums pieaug reizē ar būvniecības attīstību, apkārtējās vides labiekārtošanu.
Latvija drīzumā iestāsies Eiropas Savienībā. Vai jūs, kā vietējie ražotāji neesat sabijušies no konkurences, kas varētu palielināties?
Es pats un arī firma kopumā nebaidāmies no Eiropas Savienības. Iespējams, ka kļūs labāk, un mēs savu produkciju vairāk varēsim eksportēt uz citām valstīm.
Vai Latvijā ir kādas īpašas ražošanas tradīcijas?
Domāju, ka bruģakmeni visur ražo vienādi, neko jaunu tur nevar izgudrot. Atšķirīgas var būt tikai izmantojamās iekārtas. Process un rezultāts ir viens un tas pats.
Kā pats esat nonācis šajā darbā?
Agrāk strādāju par autobusa šoferi, kad sākās kooperatīvu laiki, nodibinājām savu autotransporta pakalpojumu kompāniju, nodarbojāmies ar birstošo kravu pārvadāšanu. Sākoties juku laikiem, pievērsos celtniecībai, kas sākās nejauši-sievasmātei būvējot māju. Vēlāk tiku pieņemts par būvmateriālu veikala "Mikoš" vadītaju. Bet man gribējās darīt ko savādāku- avīzē izlasīju sludinājumu, ka "Dagra" meklē tirdzniecības menedžeri un nolēmu mēģināt. Mani pieņēma. Esmu ļoti apmierināts ar savu darbu. Neko citu vairs negribu meklēt, ceru, ka šajā firmā strādāšu ilgi.
Linda Tunte,
www.building.lv