Juris Šulcs "Krāsu Nams direktors: Ja vajag ietaupīt, tad tā pozīcija, kas parasti cieš, ir celtniecības materiāli
Foto: Juris Šulcs "Krāsu Nams direktors: Ja vajag ietaupīt, tad tā pozīcija, kas parasti cieš, ir celtniecības materiāli; autors: Juris Šulcs "Krāsu Nams direktors: Ja vajag ietaupīt, tad tā pozīcija, kas parasti cieš, ir celtniecības materiāliKā vērtējat Sadolin pozīcijas Latvijas krāsu tirgū?
Pozitīvi. Ar katru gadu mūsu tirgus daļa palielinās. Man ir svarīgi, ka pēdējos piecos gados šī marka ir kļuvusi daudz atpazīstamāka. Šobrīd par Sadolin kvalitāti jautājumu nav. Dažreiz iznāk pacīnīties par cenu. Jāatzīst, ka rekomendācijas un pozitīva pieredze veidojas laika gaitā u.c.
Kāds kopumā ir krāsu tirgus Latvijā?
Tirgū var ienākt daudzi, bet paliek tie, kam ir kas interesants, ko piedāvāt. Es pieļauju, ka patlaban tirgū vēl ir vieta dažiem jauniem tirgotājiem, kas piedāvā specifiskas krāsas dekoratīvajai apdarei. Vēl brīva mums ir industriālo pārklājumu niša.
Tradicionālo krāsu tirgus Latvijā ir piesātināts – te ir grūti darīt ko jaunu. Kvalitātes standarti Latvijā ir augsti – mūsu patērētājs ir prasīgs un cilvēki ir pieraduši pie kvalitātes.
Es mēdzu sacīt, ka visas krāsas ražo pēc vienas Mendeļejeva tabulas – tiek paņemti komponenti un izgatavota ķīmiska viela ar noteiktām īpašībām. Viss pārējais ir mārketings.
Vai krāsas kvalitāte un mārketings nodrošina 100% panākumus? Un problēmu nav?
Latvijā ir profesionāli celtnieki, kas ļoti labi prot pielietot materiālus. Taču tirgū ir sekojoša problēma. Celtniecībā bieži vien konkurence ir asāka kā būvmateriālu tirgotāju starpā – būvniekiem pieprasa aizvien zemākas izmaksas. Uz ko ietaupīt? Tādā gadījumā pozīcija, kas parasti cieš, ir celtniecības materiāli. Un tad tiek grēkots ar tehnoloģijas ievērošanu. Bet tā nav celtnieku vaina. Viņi zina, kā jādara. Un iesaka, kā darīt labāk. Taču tajā brīdī, kad viņus spiež uz ceļiem un pieprasa mazākas izmaksas …
Tehnoloģijas ievērošana diemžēl netiek novērtēta. Ja šodien tiek krāsota un atjaunota kāda nama fasāde, tad kā reference krāsu tirgotājam tā kalpo vienu vai divus gadus. Bet paiet pieci gadi, un es zinu - dažs labs krāsu tirgotājs vairs negrib pieminēt, ka tas objekts krāsots ar viņa krāsu. Ja no vienas starpkārtas grib "izbēgt", tad bieži rezultāts ir tāds, ka ne pēc kā neizskatās.
Ražošanas, transportēšanas izmaksas u.c., krāsas parametri, ekoloģiskās normas – kā sabalansēt šos nosacījumus ar konkurētspējīgu cenu?
Īstenībā konkurence mūsu tirgū ir ļoti veselīga.
Te ir viena būtiska lieta – ES ražošanas normas. Piemēram, pirms dažiem gadiem Sadolin bija radījis fantastisku metāla grunti, taču tās sastāvā bija svins, ko atbilstoši ES normām vajadzēja izņemt no krāsas sastāva. Līdz ar to uzklāšanas parametri mazliet pasliktinājās, un, iespējams, metāla detaļas tagad būs jāpārkrāso biežāk, toties mēs esam izpildījuši visas ES prasības. Lielie krāsu ražotāji, kam rūp sava reputācija, strādā pēc ISO, ievēro vides u.c. normas. Taču ne vienmēr ekoloģiski draudzīgas ir arī ilgnoturīgas krāsas - tā ir dilemma.
Kādi tirgus nosacījumi tika ņemti vērā, izveidojot specializētu Sadolin krāsu veikalu Džutas ielā 9?
Jau 1999.gadā mums bija kopīgs projekts ar firmu Sadolin Rīgā izveidot tirdzniecības jeb reprezentācijas vietu, kur gala patērētāji, celtnieki u.c. lietotāji varētu iepazīties ar visiem kompānijas piedāvātajiem produktiem. Būvmateriālu veikalos tradicionāli ir pārstāvēti vairāki krāsu ražotāji - pat pārdevējiem šeit ir grūti paskaidrot, kāpēc jāizvēlas tā vai cita krāsa.
Šodien es jūtu, ka tas ir nepieciešams – atvērt specializētus Sadolin salonveikalus. Es jūtu, ka ar to var nopelnīt naudu. Pastāv dažādas pārdošanas metodes. Tāpat kā dažādas idejas un to realizācijas. Ja mēs uztaisītu šeit skaistu krāsu veikalu, apsēstos krēslā pie durvīm un teiktu: Nāciet, es jums pārdošu! Nekas nenotiks.
Kā mēs sākām un turpinām pārdot? Mēs nodarbojamies ar tā saucamo aktīvo pārdošanu. Konkurence tirgū patiešām ir liela. Lielās būvfirmas materiālus vairs nemeklē - tagad ražotāji meklē celtniecības firmas un objektus. Tāpēc mēs braucam pie celtniekiem, arhitektiem, interjeristiem u.c., stāstām un rādām, ko varam piedāvāt.
Mūsu pieeja klientam ir vairāk individuāla. Mēs nerīkojam seminārus plašai auditorijai, bet individuāli pasniedzam informāciju uzņēmuma speciālistiem. Uzdodot jautājumus, mēs varam saprast, ko cilvēki vēl nezina, kas viņus interesē.
Kas ir iegūts ar sava veikala atvēršanu?
Viens no svarīgākajiem iemesliem ir tas, kas šī vieta ir daudz pievilcīgāka mazumpircējiem. Jo mēs gribam, lai šeit vairāk nāk arī amatnieki - cilvēki, kas strādā ar savām rokām, individuālie pircēji. Lai mums būtu radīti tādi apstākļi, kuros var perfekti parādīt, kā strādāt ar Sadolin krāsām.
Koncerns Akzo Nobel strādā pēc noteiktiem standartiem. Tas attiecas uz preču izvietošanu u.c., kas mums ir jāievēro. Uzņēmumam ir pieauguši pārdošanas apjomi - līdz ar to mums bija nepieciešamas papildu krāsas tonēšanas iekārtas, ko vairs nevarēja ielikt vecajā veikalā. Atbilstoši visām tirdzniecības prasībām mēs esam uzlabojuši darba apstākļus strādājošajiem u.c.
Vai Sadolin veikalus plānots atvērt arī citu Latvijas reģionu centros?
Šādi veikali ir paredzēti arī citās lielākajās Latvijas pilsētās – tas ir tuvos plānos. Tagad tikai nedaudz jāievelk elpa.
Vēl par mārketingu - vai Jums ir sava krāsu skola, vai ar Sadolin produktiem strādā bērni, mācoties krāsot u.c.?
Mēs neizmantojam to kā mārketinga triku. Protams, ka mēs esam devuši skolām krāsas – piemēram, Jelgavas Spīdolas mākslas skolai u.c. mācību procesa nodrošināšanai. Taču nekad neesam prasījuši, lai tur būtu Krāsu nama logo, vai jāuzsver, cik Krāsu Nams ir labs. Es to daru tikai tāpēc, ka esmu pārliecināts - bērni ir pelnījuši strādāt ar kvalitatīviem materiāliem. Un Sadolin patiešām ir ļoti augstas kvalitātes materiāls. Tādā veidā bērns iegūst pozitīvas iemaņas un pieredzi. Jo dzīvē viņam būs jāsastopas ar dažādiem materiāliem – ar labiem, sliktiem un sliktākiem. Tāpēc būtu labi, ja pirmo pozitīvo pieredzi un gribēšanu strādāt bērns iegūtu, strādājot ar labiem materiāliem.
Cik aktuāla Jūsu uzņēmumam ir tirgū pastāvošā nemaksāšanas ķēdīte, no kā cieš daudzi būvmateriālu tirgotāji?
No 2004.gada mums ir pieņemts darbā debitoru uzraugs – cilvēks, kurš seko maksājumiem. Tāpat ir noteikti kritēriji, pēc kuriem mēs piegādājam vai nepiegādājam preci, mums ir izstrādāta procedūra, pēc kuras veicam darbības, lai saņemtu naudu. Tāpēc kopumā situācija ir radikāli uzlabojusies.
Taču, protams, tirgū tā ir problēma. Kā jebkura tirdzniecības organizācija nemaksātāju dēļ mēs zaudējam zināmu naudu. Bet pēdējā laikā zaudējumi ir kļuvuši nebūtiski. Iespējams, tādēļ mēs esam mazāk pārdevuši, toties - saņēmuši naudu. Ir bijušas firmas, kam mēs esam atteikuši preču piegādes. Ir firmas, ar kurām mēs ļoti veiksmīgi strādājam no dibināšanas pirmsākumiem. Situācijas ir dažādas. Jebkuram uzņēmumam var būt īslaicīgas grūtības – tad sēžamies pie galda, runājam, sastādām maksāšanas grafikus un strādājam…
Tagad par Jums - kā kļuvāt par Krāsu nama direktoru?
Pirms tam trīs gadus strādāju firmā Tapeks. Biju pārdošanas pārstāvis - strādāju ar dažādiem materiāliem un ražotājiem. Sešus gadus esmu mācījies Mākslas akadēmijā par dizaineru - tas man šodien ļoti palīdz darbā sarunās par kvalitāti, estētiskiem jautājumiem u.c. Savukārt, ja cilvēki runā skaitļos, to saprast esmu iemācījies, pārdodot materiālus.
Kādas ir tās īpašības, ko Jūs izvirzāt saviem darbiniekiem, pieņemot viņus darbā?
Vienkārši pozitīvu attieksmi. Man ļoti patīk, ka cilvēks darba intervijā smaida. Un skatās acīs. Ja tu pieņem darbā cilvēku, kurš ir pozitīvs, atvērts, strādāt un nopelnīt gribošs un kuram "strādā galva", viņš ļoti ātri iemācās vajadzīgo, apgūst informāciju un kļūst par profesionāli.
Pozitīvisms ir svarīgs jebkurā sfērā. Es uzskatu, ka kontaktēties ar cilvēkiem un risināt lietas jāprot pozitīvi.
Vai Jūsu uzņēmumam ir savas tradīcijas, kopēji pasākumi?
Tie darbinieki, kuri vēlas, reizi nedēļā var doties uz baseinu peldēt. Tas ir sporta pasākums. Mēdzam aiziet uzspēlēt boulingu. Kopā atzīmējam Ziemassvētkus, Jāņus. Uzskatu, ka darbs nedrīkst būt visa dzīve. Tāpēc, ja cilvēkam ir vēlēšanās realizēt kādus individuālus plānus priekš sevis – piemēram, ceļojumu, kursus u.c. – mēs palīdzam šo ideju piepildīt.
Vai praktizējat īpašu darbinieku apmācību?
Uzņēmumā tiek nodrošināti atsevišķi pārdošanas kursi darbiniekiem. Notiek braukšanas uz rūpnīcu, lai iepazītos ar ražošanas procesu - darbinieki brauc uzzināt rūpnīcā notiekošos jaunumus. Pēc iepazīšanās ar ražošanas procesu darbinieki var vieglāk pārdot, viņi "nebaidās" no preces.
Jo īstenībā visas lietas pasaulē ir vienkāršas. Sarežģītas tās šķiet tik ilgi, kamēr tās neizprot. Tikko cilvēks sāk to jautājumu pārzināt, viņš kļūst par zināmu profesionāli.