Kamīns kā interjera elements
Laiska atgāšanās iemīļotajā klubkrēslā ar glāzi konjaka vai vīna, nesteidzīgas sarunas ģimenes un draugu lokā, kaut vai prozaiska sildīšanās no rudens vēju un lietu uzdzītiem drebuļiem – kur gan citur, ja ne pie kamīna, vērojot liesmu neatkārtojamo un mūžam neizdibināmo deju.
Foto: Kamīns kā interjera elements; autors: Kamīns kā interjera elementsLaiska atgāšanās iemīļotajā klubkrēslā ar glāzi konjaka vai vīna, nesteidzīgas sarunas ģimenes un draugu lokā, kaut vai prozaiska sildīšanās no rudens vēju un lietu uzdzītiem drebuļiem – kur gan citur, ja ne pie kamīna, vērojot liesmu neatkārtojamo un mūžam neizdibināmo deju. Stereotipiska romantisma ainiņa? Jā gan, gandrīz vai neoriģinalitātes kalngals, bet tai pat laikā, kurš gan garajos ziemas vakaros to nevēlētos pabaudīt? Nu, lūk, tieši tāpēc daudzās jaunās privātmājās un kapitāli remontējamos dzīvokļos (jo īpaši ar dūmvadu jau aprīkotajos) jau plānā iekļauts kamīns – gan kā apkures avots, gan spilgts interjera elements.
Kādas ir pasaules (vismaz Eiropas) tendences un cik aktīvi tās tiek akceptētas Latvijā? Kāda ir mūsu sapratne par jēdzienu "aktuāls"? Kā tiek izmantoti interjera dizaineru ieteikumi? Jautājām "Helmiks R" direktoram Ivaram Langam.
Foto: Kamīns kā interjera elements; autors: Kamīns kā interjera elementsNo funkcionalitātes pie izskata. Šī joma ir pārsteigumu pilna un jāsaka godīgi, šķirstot katalogus, brīžam uzacis saraucas, cik daudzveidīgs var būt jēdziens kamīns. Brīžam pat gribas saukt, bet tas taču nav...! Jā, jā, tomēr ir gan. Turpmākais mēģinājums klasificēt stilus ir aptuvens un nav niansēts, taču sniedz vismaz virspusēju ieskatu šajā jomā. Taču pirms tam jānoskaidro, kā kamīni iedalāmi pēc dizainiski konstruktīvā jēdziena. Izšķir 2 pamatgrupas: pilnībā rūpnieciski ražoti (atliek tikai pievienot dūmvadam) un iebūvējamie (rūpnieciska kurtuve, bet apdare pēc gaumes, stila, vēlmēm u.c. parametriem). 1.grupas priekšrocības ir: iespēja uzstādīt arī pēc apdares pabeigšanas un uzreiz skaidri novērtējams izskats, savukārt trūkums – dizainu ierobežotība. Attiecīgi 2.grupas pluss – tikai tehniski ierobežots fantāzijas lidojums, mīnuss – nepieciešamība izplānot jau būvniecības vai remonta laikā. Klasificējot stilus galvenokārt ņēmām vērā iebūvēto, individuāli apdarināto kamīnu daļu.
Foto: Kamīns kā interjera elements; autors: Kamīns kā interjera elementsRustika vai lauku stils – rūpnieciski vai pat ar rokām taisīti ķieģeļi, plēsts vai rupji tēsts dažādu nokrāsu un raupjuma šūnakmens, dolomīts, kalta dzelzs, koka elementi visspilgtāk raksturo šo stilu. Tādu mēs iedomājamies lauku mājas, pirts vai banketu zāles kamīnu attiecīgajā interjerā – koka galdi un krēsli, mūra vai guļbaļķu sienas, dēļu vai akmens masas flīžu grīdas. I.Langa gan uzsver, kas vismaz viņa vadītās kompānijas pieredzē šīs stilistikas kamīni tiek pasūtīti aizvien mazāk. "Atnāk cilvēki uz salonu ar zināmu (parasti stereotispisku) redzējumu, ka viņiem vajadzīgs tieši šāds kamīns, bet pēc iepazīšanās ar fotogrāfijām, katalogiem, ieklausoties dizainera ieteikumos, saprot, ka iespējas patiesībā ir ievērojami plašākas."
Klasika – marmors visā tā daudzveidībā no baltam līdz melnam, granīts, citi slīpēta akmens veidi, smalki virpotas, frēzētas formas – vārdu sakot angļu, franču klasiskais kamīns, kam liekas nebūs arī "cakainas", ar misiņu izrotātas durtiņas, rokturi, režģi un tikpat komplicēts aksesuāru komplekts. I.Langas kungs komentē, ka tomēr detalizācija un "cakošana" nemaz tik pieprasīta pēdējā laikā neesot. "Esam izstrādājuši dažus klasisko "rāmju" modeļus, balstoties uz mūsu pasūtītāju pieprasījumu, kuriem, protams, iespējamas individuālas nianses."
Foto: Kamīns kā interjera elements; autors: Kamīns kā interjera elementsModernais – minimālisms visā tā iespējamajā daudzveidībā – ģeometriskas formas, asi leņķi, apļi, cilindri, trijstūri, trapeces, kvadrāti un taisnstūri, simetrija un asimetrija, granīts, šūnakmens, taukakmens, tērauds, matēts alumīnijs, stikls, keramika un pat karstumizturīga plastmasa – lielisks papildinājums Jūsu lietišķi ieturētajā interjerā. J.Langa īpaši vēlējās izcelt keramiku, kas esot nepelnīti nenovērtēta. Iespējams, tāpēc, ka vairumam saistās ar klasiskām podiņu krāsnīm, lai gan patiesībā piedāvājums gan krāsu, gan formu ziņā ļoti tālu pārspēj šo stereotipu.
Ultramodernais – no lidojošā šķīvīša modelim līdz sprādzienam kuģa korpusā – viss, ko jūs iedomājaties un daudz kā tāda, kas pat neienāk prātā, bet tam jau katalogi ir domāti.
"Jāsaka godīgi, ka mani jau nekas vairs nespēj pārsteigt – tik daudz, kas ir īstenots un redzēts. Galvenais, lai dizainiskā ideja būtu tikpat efektīvi realizējama arī konstruktīvā jomā. Salīdzinoši nesen bija stikla modes uzplūdi. Taisnība, interesants, efektīgs materiāls, taču tādā gadījumā visa sistēma jāizolē tā, lai maksimāli slāpētu karstuma noteikto izplešanos un saraušanos, jo pretējā gadījumā stikla apdare vienkārši saplaisās," komentē I.Langa. "Vai arī dedzināts un ar tērauda sukām apstrādāts akmens, kas joprojām ir aktualitēte. Ja tas veikts rūpnieciski, tad parasti problēmu nav, bet šeit pat Latvijā apstrādāti mēdz plaisāt vai drupt."
Galvenais ir apjaust, ka iespējas ir patiešām ārkārtīgi plašas un nebaidīties eksperimentēt – kamēr top skice vai uzmetums datorā Jūs taču neko nezaudējat. Un runa jau nav tikai par maka biezumu, lai gan arī par to – prasmīgs interjerists izveidos neparastu dizainu no ikdienišķiem, pat nenovērtētiem materiāliem, turklāt iekļaujoties vai tieši pretēji – akcentējot – pārējā mājokļa iekārtojumu.