Kāpēc ziemas riepas jāliek ātrāk kā noteikts likumā?
CSN nosaka, ka Latvijā automašīnām sākot ar 1. decembri obligāti jābūt ziemas riepām, taču speciālisti iesaka riepu maiņu veikt daudz ātrāk.
Foto: Kāpēc ziemas riepas jāliek ātrāk kā noteikts likumā?; autors: Kāpēc ziemas riepas jāliek ātrāk kā noteikts likumā?CSN nosaka, ka Latvijā automašīnām sākot ar 1. decembri obligāti jābūt ziemas riepām, taču speciālisti iesaka riepu maiņu veikt daudz ātrāk.
Likums ir likums, bet reālā dzīve bieži vien ievieš savus likumus, kuriem drošības apsvērumu dēļ ir vērts pakļauties.
Pirmais iemesls, kāpēc ziemas riepas likt ātrāk kā paredz CSN, nav jāmeklē teorētiskos pārspriedumos, bet gan praktiskajā dzīvē – ja snieg jau oktobra vidū (kā daudzviet Latvijā šogad), bažīgie auto īpašnieki ātri vien izveido rindas pie riepu maiņas servisiem. Tā sakot, dzīve piespiež, jo vasaras krīzē nodilušās riepas nejēdzīgi slīd, bet braukt tomēr vajag.
Otrais iemesls jau balstīts teorētiskos apsvērumos un paredzēts tiem, kas vēlas domāt ar galvu un šo to saprot no fizikas. Tātad, ziemas un vasaras riepas tiek izgatavotas no atšķirīga sastāva gumijas, ja izsakāmies nezinātniski. Ja diennakts vidējā āra gaisa temperatūra ir mazāk kā plus 5 grādi pēc C, vasaras riepas vairs "nestrādā" pilnvērtīgi – riepu gumija paliek cieta, slīdīga, riepai ar ceļu neveidojas saķere. Sekas var būt dažādas, ne vienmēr sliktas, ja esat dzimis laimes krekliņā. Ziemas riepas, savukārt, "uzvedas" slikti karstā laikā – saķep, kļūst līdzīgas ilgi zelētai košļenei un auto ir sliktāk vadāms, jo riepas ir pārāk mīkstas.
Trešais iemesls, laicīgi mainot riepas, nav jāstāv garās rindās, kas parasti veidojas pie riepu servisiem pēc pirmā sniega.
Speciālistu PADOMI
1.Ar vissezonas riepām nevajag braukt cauru gadu – naudu neietaupīsiet.
Vissezonas riepas tiek izgatavotas no mīkstākas gumijas kā vasaras riepas, līdz ar to vasaras laikā, tas ir siltumā, pastiprināti dilst. Nekādas ekonomijas.
2.Naudu var ieekonomēt, izmantojot divus riepu komplektus.
Ideāli, ja vasaras un ziemas riepu komplekts ir uz diviem atšķirīgiem disku komplektiem. Ziemai piemēroti ir metāla diski, jo aukstajā sezonā uz ceļiem ir daudz vairāk bedres, bet metāla diskus ir lētāk un vieglāk taisnot kā alumīnija diskus, turklāt vieglmetāla diski, saskaroties ar sāli, mēdz oksidēties.
Savukārt vieglmetāla diski (alumīnija) ir piemēroti vasaras riepu komplektam, jo tiem ir daudz labāks vizuālais izskats, kā arī tie ir vieglāki, salīdzinot ar metāla diskiem.
Ja vasaras un ziemas riepu komplekts ir ar visiem diskiem, auto īpašnieks var riteņus nomainīt pats. Ja vasaras un ziemas komplektam ir viens disku komplekts, montāža jāveic servisā.
3.Ja ir divu riepu un divu disku komplekti, pirms riteņu nomaiņas ieteicams veikt balansēšanu servisā.
Katru sezonu, pirms riteņu nomaiņas ieteicams riepas balansēt, jo balanss ievērojami mainās sezonas laikā, braucot pa Latvijas bedrainajiem ceļiem.
Balanss ir aizgājis "pa pieskari", ja jūtams, ka nepatīkami vibrē stūre vai pat viss auto korpuss. Vibrācija, savukārt, slikti ietekmē automašīnas ritošo daļu, ātrāk sabojājas rumbas gultņi.
4. Būtiska nozīme ir riepu izlaiduma gadam
Izvēloties lietotas riepas, jāņem vērā ne tikai protektora dziļums, bet arī izlaiduma gads. Jo vecāka riepa (lai arī izskatās jauka un svaiga), jo tā ir cietāka un ir sliktāka saķere ar ceļa segu. Ja nav iespējams iegādāties jaunas riepas, tad labāk izvēlēties atjaunotas, bet iepriekšējā gada ražojumu, nekā oriģinālas populāra zīmola riepas, bet 7 gadus vecas.
Izlaiduma gads redzams uz riepas – rāmīti reljefi ir izcelti dažādi cipari, pēdējais no tiem apzīmē izlaiduma gadu.
5.Protektora dziļums
Ziemas riepām, saskaņā ar likumu, protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par 4 mm. To vajadzētu ņemt vērā, jo riepas mēdz parādīt savu niķi tad, kad to vismazāk gaidām.
Pērkot lietotas riepas, jāpievērš uzmanība protektora dziļumam – lietota, tīri nomazgāta riepa bieži maldina nezinošu pircēju, liekot izvēlēties tādu, nevis dubļainu, bet ar pareiza dziļuma protektoriem.
6.Radzes
Ja automašīna paredzēta, lai pārvietotos tikai pa pilsētu, riepas ar radzēm ziemas sezonā izmantot nevajadzētu. Radzes "strādā" uz tīra ledus, bet pa asfaltu un bruģi tās slīd. Radzes vairāk piemērotas automašīnām, kuras diendienā paredzēts ekspluatēt pa lauku ceļiem.
7.Riepu atzīmēšana
Pirms likt vasaras vai ziemas guļā riepas, ieteicams atzīmēt, kur tās atradušās un nākamajā sezonā savā starpā mainīt priekšējās un aizmugurējās riepas, lai veidotos vienmērīgs nodilums.
Vienmēr vajadzētu likt priekšā riepas ar dziļāku protektoru, jo tur dilst vairāk – bremzējot un braucot. Jo labākas riepas būs priekšā, jo labāk klausīs stūre un labāk auto bremzēsies.
Jautājumi uzdodami un izsmeļošas atbildes un pakalpojumi saņemami riepu servisā Mārupē, Gaujas ielā 32 pie Imanta, kas riepas labo, montē, balansē un orientējas, kas labs un slikts jau 15 gadus.