Kas ir Ankoutsas Industriālais Ciemats
Ankoutsas veidošanās aizsākumi saistāmi ar 18.gadsimta otro pusi, kad Mančesteras pilsēta savas stratēģiski izdevīgās dislokācijas dēļ, tiešā vārda nozīmē tika "ierauta Anglijas industrializācijas virpulī"
Foto: Kas ir Ankoutsas Industriālais Ciemats; autors: Kas ir Ankoutsas Industriālais CiematsKas ir Ankoutsas Industriālais Ciemats?
Par Ankoutsas Industriālo Ciematu dēvētais Mančesteras pilsētas A rajons bez šaubām ir uzskatāms par vienu no industriālās pilsētbūvniecības šedevriem gan savu apmēru (kopējā platība – 50 akri (~20,23 hektāri)), gan ēku un to kompleksu funkcionālās daudzveidības (kompleksā iekļauta gan dzīvojamā, industriālā, komerciālā, gan arī sakrālās apbūve) dēļ.
Unikāla ir arī šī rajona vēsture.
Ankoutsas veidošanās aizsākumi saistāmi ar 18.gadsimta otro pusi, kad Mančesteras pilsēta savas stratēģiski izdevīgās dislokācijas dēļ, tiešā vārda nozīmē tika "ierauta Anglijas industrializācijas virpulī", kļūstot par vienu no tās stūrakmeņiem. Pareizāk sakot, par stūrakmeni kļuva Ankoutsa – pilsētas nomale, kur, strauji augošā pilsētas iedzīvotāju skaita dēļ, tika izlemts veidot jaunu piepilsētas "dzīvojamo apmetni".
Tā, pretēji šāda veida priekšpilsētu veidošanās un izaugsmes tendencēm 18. – 19.gs. Anglijā, nekad pilnīgi nesaplūda ar Mančesteru – savu "mātes pilsētu", uz visiem laikiem palikot savrupa.
Iespējams, pateicoties šai objektīvi determinētai savrupībai, pat daļēji izpostīta un sagrauta, spēja saglabāt savu vienreizējo, mazliet "viktoriāniski pompozo" šarmu, ko citas līdzīgas priekšpilsētas pamazām zaudēja.
Ieskats Ankoutsas veidošanās vēsturē
Kā mēdz uzvērt Ankoutsas vēstures pētnieki, šis unikālais pilsētbūvniecības piemineklis sācis veidoties no diviem "avotiem" – rezidentālā un industriālā, jeb dzīvojamā un rūpnieciskā.
"Dzīvojamās Ankoutsas" centrs 18.gs. septiņdesmito gadu sākumā sāka veidoties tagadējās Greitankoutsstrītas (Great Ancoats Street) un Oldhemroudas (Oldham Road) krustojumā –šis zemes gabals piederēja tolaik ievērojamajai un turīgajai Mančesteras tirgotāju Leitu (Leigh) ģimenei. Vēlāk, kad nekustāmo īpašumu un zemes cenas Ankoutsā pieauga ģeometriskā progresijā, Leiti, spekulējot ar saviem "ārpilsētas īpašumiem", vairākkārtīgi pavairoja savu kapitālu. Taču visai drīz – 19.gs. pirmajā desmitgadē, teju visi zemes īpašumi Ankoutsā nonāca vietējo rūpnieku un tirdzniecības sabiedrību īpašumā, uz laiku izbeidzot spekulācijas ar tik ļoti vērtīgajām un iekārotajām Ankoutsas priekšpilsētas zemēm.
Foto: Kas ir Ankoutsas Industriālais Ciemats; autors: Kas ir Ankoutsas Industriālais CiematsSavukārt, "rūpnieciskās Ankoutsas" veidošanās un izaugsme bija cieši saistīta ar "industriālās revolūcijas" laika Anglijas nozīmīgākās mākslīgās ūdens transporta artērijas – Ročdeilas kanāla paredzamo dislokāciju (Ročdeilas kanāla būvniecības darbi pēc vētrainām diskusijām, protestiem un neveiksmīgiem projekta pretinieku lobēšanas mēģinājumiem tika uzsākts tikai 1794.gadā).
Pēc kanāla būves pabeigšanas 19.gadsimta pirmajos gados, Ročdeilas kanāla krastos Ankoutsā tika uzbūvētas Anglijā lielākās tekstila fabrikas (angļu variantā dēvētas par "dzirnavām" (mill) – šis apzīmējums patapināts no specifiskas kokvilnas apstrādes tehnoloģijas). Tāpat Ankoutsā izveidojās arī Anglijas mērogiem nozīmīgs (lai gan, salīdzinot ar tekstilrūpniecības segmenta ražošanas kapacitāti, neliels) stikla rūpniecības centrs.
Foto: Kas ir Ankoutsas Industriālais Ciemats; autors: Kas ir Ankoutsas Industriālais CiematsIndustriālā apbūve
Ankoutsas industriālā apbūve, nenoliedzami, ir pati unikālākā un savdabīgākā šīs senlaicīgās "ražošanas priekšpilsētas" daļa, un to veido divu tipu industriālās apbūves kompleksi.
Tekstila un kokvilnas fabriku ansambļi
Lielāko un vērienīgāko kompleksu veido tās ēkas, kas saistīta ar kokvilnas apstrādi un tekstila izstrādājumu (pamatā, kokvilnas audumu) ražošanu. Savukārt, otra industriālās apbūves grupa ir stikla ražotnes – to Ankoutsā ir krietni mazāk, nekā tekstila fabriku, un šīs ražotnes nav tik kolosālas savu "fizisko apmēru" ziņā.
Gan tekstila fabriku milzīgie korpusi, gan arī ārēji necilās stikla fabriku ēkas līdz mūsu dienām brīnumainā kārtā saglabājušies gandrīz simtprocentīgi (tikai dažus korpusus nācās nojaukt konservācijas darbu laikā atklāto nesošo konstrukciju bojājumu dēļ).
Protams, nopietni bojāti bija gandrīz visu lielo fabriku korpusu jumti un pārsedzes konstrukcijas kopumā, tāpat nopietni cietušas arī milzīgo ēku nesošās konstrukcijas, lai gan vislielākās bažas viesa milzīgo ēku pamatu kritiskais stāvoklis. Ražošanas korpusu pamatu nostiprināšanas darbi līdz šim prasījuši vislielākos kapitālieguldījumus.
Foto: Kas ir Ankoutsas Industriālais Ciemats; autors: Kas ir Ankoutsas Industriālais CiematsVisa minētā problēmu "buķete" bija attiecināma arī uz diviem lielākajiem Ankoutsas tekstila fabriku kompleksiem – t.d. Marejmilu (Murray Mill; viens no vecākajiem ražošanas kompleksiem Ankoutsā – tā būvniecība uzsākta 1798.gadā (īpašnieki brāļi Ādams un Džordžs Mareji (Murray)) un Viktorianmilu (Victorianl Mill), kas aizvadītajos piecos gados teju pilnīgi atjaunoti un atkārtoti nodoti ekspluatācijā. Marejmilas dzīvojamā kompleksa pēdējo kārtu plānots nodot ekspluatācijā 2007.gada vidū.
Savu "renesansi" Ankoutsā, bez augšminētajiem "dzirnavu" ēku kompleksiem, gaida ne mazāk interesantie un savdabīgie Velingtonmilas (Wellington Mill), Brunsvikmilas (Brunswick Mill), Indianmilas (India Mills), Fīniksmilas (Phoenix Mill), Loidsfīldmilas (Lloydsfield Mill) un Sedžvikmilas (Sedgewick Mill) ražotņu ansambļi.
UNESCO speciālisti, kas uzmanīgi sekoja līdz šo objektu renovācijas darbu gaitai, atzinuši, ka šo lielāko un vecāko līdz šim atjaunoto industriālo ēku kompleksu Eiropā, bet, projektu izmaksu ziņā – arī dārgākie industriālā mantojuma renovācijas projekti.
Gandrīz pilnīgi no jauna nākas veidot arī Ankoutsas infrastruktūru: remontētas ielas, atjaunojot to daļēji izpostīto bruģa klājumu, daļēji nomainīti inženiertehnisko komunikāciju tīkli, atjaunot gandrīz pilnīgi sagrautā rajona kanalizācijas sistēma (19.gs. sākumā tā bija viena no modernākajām industriālā kompleksa kanalizācijas sistēmām Eiropā). Lielas pūles un būtiski kapitālieguldījumi novirzīti arī Ročdeilas kanāla Ankoutsas posma sakopšanai: kanāls iztīrīts un pie lielajiem, atjaunojamo fabriku, korpusiem veikti kanāla krastu nostiprināšanas darbi.