Komerctransportam ceļu satiksmes negadījums izmaksā divreiz dārgāk nekā privātpersonām
Atbildīga uzņēmējdarbība Latvijā visbiežāk saistās ar nomaksātiem nodokļiem, taču nereti tiek aizmirsts par uzņēmēju atbildību gan pret pašiem darbiniekiem, gan visu sabiedrību. Vēl krasāk Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) šo problēmu redz tajos uzņēmumos, kuru darbība saistīta ar transportu un pārvietošanos.
Kā rāda apdrošināšanas sabiedrības BALTA statistika, lielo uzņēmumu komerctransportam vidēji vienā ceļu satiksmes negadījumā tiek nodarīti teju divreiz lielāki zaudējumi nekā privātajiem auto, remonta izmaksām attiecīgi sasniedzot 842 un 448 latus.
"Atbildīgs uzņēmējs neriskē ar savu darbinieku un visas sabiedrības veselību, kas nozīmē ikdienā rūpēties gan par savu padoto, gan auto drošību. Vēl jo vairāk tāpēc, ka bez transporta un pārvietošanās mūsdienās nevar iztikt gandrīz neviens uzņēmums, pārvadājot preces, nodrošinot pakalpojumus, dodoties pie klientiem un veicot jebkurus citus ikdienišķus darbus. Latvijā komerctransports veido 24% no visas ceļu satiksmes - tas ir nozīmīgs daudzums! Tāpēc aicinām uzņēmējus aizdomāties par sava autoparka prasmīgu pārvaldību, kas ne tikai liecina par labu komercpraksi un darba drošības ievērošanu, bet arī palīdz ietaupīt līdzekļus, samazināt ceļu satiksmes negadījumus un ieraudzīt citas priekšrocības," skaidro LDDK ģenerāldirektore Līga Menģelsone.
BALTA statistika par KASKO apdrošināšanu kopš 2007.gada liecina, ka lielajiem uzņēmumiem, kuru autoparkā reģistrēti vairāk nekā 10 spēkratu, vidēji viens ceļu satiksmes negadījums izmaksā teju divreiz vairāk nekā privātpersonu piedzīvotais negadījums. Zaudējumi šādos gadījumos sasniedz attiecīgi 842 un 448 latus. Taču jāņem vērā, ka uzņēmēju vidū būtiski lielāks ir kravas transportlīdzekļu un autobusu skaits, kam ir arī lielākas remontu izmaksas. Tai pašā laikā uzņēmumiem negadījumi, kur notikušas sadursmes ar transportlīdzekļiem, veido 29% no visām piedzīvotajām neveiksmēm ar auto, kas nozīmē, ka ieguldījumi savu darbinieku izglītošanā un autoparka pārvaldībā kompānijai var nest arī nozīmīgu līdzekļu ietaupījumu.
Statistika par šī un 2012.gada pirmajiem deviņiem mēnešiem rāda, ka lielie uzņēmumi, kuros ir vairāk nekā 10 auto, uzrāda labākus rādītājus nekā fiziskās personas. Pēc BALTA datiem, ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti vismaz divi transportlīdzekļi, fiziskām personām šajā laikā pieauguši par 37%, bet lielajos uzņēmumos par 19%. Tāpat lielo uzņēmumu auto daudz retāk cieš no krītošiem priekšmetiem, retāk uzbrauc kādam objektam, nobrauc no brauktuves. To var skaidrot ar uzņēmumu risku vadību un rūpīgu attieksmi pret savu autoparku un darbinieku izglītošanu – lielie uzņēmumi tam pievērš nopietnāku uzmanību un retāk arī cieš negadījumos, kas atspoguļojas statistikā.
"Savā praksē redzam, ka bieži vien neliels praktisks padoms un pamudinājums no malas autoparka pārvaldības jomā uzņēmumā spēj izmainīt daudz. Tāpēc arī pašreiz, piemēram, mājas lapā balta.lv aicinot uzņēmumus pieteikties BALTA gada balvai "Drošākais uzņēmuma autoparks", esam pārliecināti, ka sniedzam nozīmīgu ieguldījumu, lai uzlabotu kopējo satiksmes drošību Latvijā. Turklāt jau pagājušajā gadā, kad kopā ar LDDK un BALTA organizējām konkursu, redzējām, ka uzņēmēji to uztver kā iespēju uzlabot savu ikdienas darbu un uzzināt vērtīgu, praktisku informāciju no atzītiem ekspertiem gan risku vadībā, gan drošā autobraukšanā," stāsta "Drošas Braukšanas Skolas" valdes loceklis Artūrs Priednieks.
Lai arī lielo uzņēmumu piedzīvotie satiksmes negadījumi ar komerctransportu ir radījuši teju divas reizes lielākus zaudējumus nekā privātpersonu piedzīvotie negadījumi, KASKO statistika uzrāda arī pozitīvas tendences. Tā liecina, ka uzņēmumi par sava komerctransporta drošību rūpējas vairāk, jo auto sabojāšanu zādzības mēģinājuma rezultātā uzņēmēji piedzīvo sešas reizes retāk nekā privātpersonas. To var skaidrot ar uzņēmumu rūpēm par komerctransportu, biežāk nekā privātpersonām izvēloties novietot savus transportlīdzekļus apsargātās autostāvvietās vai slēgtās uzņēmumu teritorijās.
Līdzīgu pozitīvu tendenci uzrāda arī statistika par vandālismu – ja vandālisms veido 8% no visiem privātpersonu piedzīvotājiem negadījumiem saistībā ar auto, tad komerctransportam šis rādītājs ir divreiz mazāks jeb 4% gadījumu. Tāpat komerctransports daudz retāk iesaistīts negadījumos, kuros cietuši gājēji.
Par konkursu "Drošākais uzņēmuma autoparks"
BALTA gada balva "Drošākais uzņēmuma autoparks" pirmo reizi notika 2012.gadā. Jau otro gadu to rīko apdrošināšanas sabiedrība BALTA, LDDK un DBS. Konkursa mērķis ir noskaidrot Latvijas uzņēmumus, kuros vissekmīgāk tiek veikta uzņēmumu autoparku pārvaldīšana, kā arī palīdzēt uzņēmumiem izvērtēt iespējamos riskus, kas saistīti ar uzņēmuma autoparku un sniegt padomus tā efektīvākā un drošākā vadīšanā, uzlabojot kopējo satiksmes drošību Latvijā. Pieteikties konkursam iespējams līdz šī gada 8.novembrim, aizpildot anketu balta.lv.