LCB aicina valdību beidzot ieviest ilglaicīgu ceļu būves finansēšanas modeli
Lai gan Ministru kabinets un Finanšu ministrija publiski vēl nav nosaukuši ceļu būvei un remontiem 2014. gada valsts budžeta projektā atvēlēto summu, biedrība "Latvijas Ceļu būvētājs" (LCB), kas apvieno Latvijas vadošos privātos ceļu būves uzņēmumus, pauž cerību, ka tie būs vismaz solītie 28,9 miljoni latu.
Tiesa, arī šāda summa būs tikai kārtējais plāksteris, ar kuru nav iespējams izārstēt pašu slimību – valsts ceļu tīkla sabrukšanu. LCB norāda, ka valsts budžeta finansējums nozarei nav ne likumā noteiktie 80 procenti no autoceļu lietotāju samaksātā akcīzes nodokļa degvielai un transportlīdzekļu nodevas, ne pat tie 60 procenti, ko ceļu būvei un remontiem aicināja piešķirt LCB, bet gan tikai nepilni 20 procenti no autobraucēju valstij samaksātās naudas.
LCB nav saprotama valdības dubultmorāle – laikā, kad darba grupa, kurā ietilpst Veselības ministrijas, Finanšu ministrijas (FM) un Tieslietu ministrijas pārstāvji, izstrādā jaunu likumu veselības aprūpes finansēšanai, iezīmējot budžetā noteiktu procentu no iedzīvotāju ienākuma nodokļa veselības aprūpes finansēšanai, FM pretojas šādas kārtības atjaunošanai ceļu būves un remonta nozarē.
LCB ir spiesta atzīt, ka autobraucēju samaksātās naudas (2012.gadā - 317 milj. Ls) pārdale citām vajadzībām, ko rosina FM, kļuvusi par bēdīgi slavenu sistēmu. Tāpēc, lai apturētu ceļu sabrukšanu Latvijā, LCB aicina valdību izdarīt grozījumus Autoceļu likumā, svītrojot gan neizpildāmos 80 procentus, gan piebildi "ja budžeta likumā nav noteikts citādi", kas FM, katru gadu izstrādājot Budžeta likumu, ļauj šos 80 procentus tā arī nepiešķirt. Tā vietā biedrība aicina ierakstīt likumā to pašu finansējuma palielināšanas grafiku, kas katrai ministrijai tiek ierakstīts arī uz 2015. un 2016. gadiem, un aicina šos grozījumus Autoceļu likumā iekļaut 2014. gada valsts budžeta projektu pavadošo likumprojektu paketē. Pretējā gadījumā, ņemot vērā rūgto iepriekšējo gadu pieredzi, ir jāprognozē, ka visdrīzāk tas budžeta apjoms, kuru tiek solīts piešķirt 2015. un 2016. gadā, tā arī paliks solījumu līmenī, bet realitātē arī nākamajos gados nauda vēlāk tiks samazināta.
Biedrība LCB atgādina, ka pašreizējā, jau 10 gadus praktizētā valdības politika ceļus ir novedusi pie vairāk nekā 500 milj. Ls ikgadējiem zaudējumiem valsts ekonomikai un ir rezultējusies tikai "bedrīšu lāpīšanas" naudas trīskāršā palielinājumā (2013. gadā – 9 milj. Ls), aizmirstot, ka 33 procenti no ceļos investētajiem līdzekļiem nodokļos atgriežas valsts budžetā, vienlaikus uzlabojot valsts infrastruktūru un veicinot ekonomiku.
LCB patur sev tiesības tālākai rīcībai, izmantojot demokrātiskā valstī pieņemamus līdzekļus.