LDDK: sankcijas pret Baltkrieviju ir sankcijas pret Latvijas ekonomiku
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK), konsultējoties ar biedriem, ir aprēķinājusi, ka sankcijas pret Baltkrieviju ir pret Latvijas tautsaimniecības interesēm, radot vairāk kā 20 miljonus latus lielus zaudējumus transporta un loģistikas uzņēmumiem ik gadu un sastāda zaudējumus 0,14% apmērā no IKP.
Eiropas Savienības (ES) Ārlietu padomē šā gada 23.martā ES dalībvalstis, lēma par ierobežojošiem pasākumiem pret Baltkrieviju. Baltkrievijas uzņēmēju un uzņēmumu vārdi tika publicēti Eiropas Savienības Oficiālajā žurnālā sestdien, š.g. 24.martā. Starp minētajām 29 kompānijām un 12 personām vairāki ir ilggadēji sadarbības partneri Latvijas uzņēmumiem, kas izmantojuši Latvijas infrastruktūru - dzelzceļa un ostu pakalpojumus, pārvadājot naftu un naftas produktus un nodrošinājuši darba vietas darba ņēmējiem.
LDDK biedriem nav skaidrs, kādam ES piedāvātajam kompromisam par ekonomiskajām sankcijām pret Baltkrieviju ir piekritusi Latvija un kādas būtiskas Latvijas ekonomiskās intereses ir tikušas ņemtas vērā. LDDK biedri neuzskata, ka Latvijas atbalstītajiem ES lēmumiem nav negatīvas ietekmes uz Latvijas ekonomiku un ka noteikto pasākumu ietekme uz Latvijas uzņēmējiem nav nozīmīga.
"Lai arī ir izskanējis viedoklis, ka ES neparedz kompensācijas zaudējumiem, kas kādai dalībvalstij rodas sankciju rezultātā, LDDK uzskata, ka ES ir jāparedz kompensāciju mehānisms tām ES dalībvalstīm, kurām ir visciešākie ekonomiskie kontakti ar Baltkrieviju kā kaimiņvalsti un kuras ES sankciju pret Baltkrieviju piemērošanas gadījumā cietīs visvairāk. LDDK šobrīd apsver visas iespējas, ko paredz ES tiesību sistēma, lai uzņēmēji aizstāvētu ekonomiskās intereses un kompensētu zaudējumus. LDDK cer uz valsts atbalstu šo procesu virzīšanā, ja Latvijas uzņēmumi izmantos ES tiesībās paredzētās iespējas", norāda LDDK ģenerāldirektore Līga Menģelsone.
Informācijai:
2011.gadā sabiedrība LLC Triple uz Ventspili ar dzelzceļa transportu pārvadātais kravas apjoms no/uz Baltkrieviju bija 2 milj. tonnas ar pienesumu 20 milj. LVL Latvijas tautsaimniecībā (ja vienas kravas tonnas pienesums valsts tautsaimniecībai vidēji sniedz 10 LVL), kas sastāda 0,14% no IKP (14 161 milj. LVL) jeb 3,4% no kopējā pa dzelzceļu pārvadāta kravu apjoma (594 milj. LVL) pēc 2011.gada datiem.
2012.gada pirmajos mēnešos sabiedrība LLC Triple uz Ventspili ar dzelzceļa transportu pārvadātais kravas apjoms no/uz Baltkrieviju ir 350 tūkst. tonnas ar pienesumu 3,5 milj. LVL Latvijas tautsaimniecībā (ja vienas kravas tonnas pienesums valsts tautsaimniecībai vidēji sniedz 10 LVL), kas sastāda 0,03% no 2011.gada IKP jeb 0,6% no kopējā pa dzelzceļu pārvadāta kravu apjoma (594 milj. LVL) pēc 2011.gada datiem.