LVC: Latvijas ceļu būves nozare sākusi atdzimt tikai pēdējos gados, pieaugot pasūtījumu apjomam
Latvijā iepriekšējos gados ceļu būvniecības nozare stagnēja, taču tagad tā atsākusi attīstīties, jo priekšnosacījumus attīstībai radījuši lielie valsts, pašvaldību un meža nozares pasūtījumi ceļu būvē, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" atzina valsts autoceļu pārvaldītāja "Latvijas valsts ceļi" (LVC) valdes priekšsēdētājs Tālis Straume.
Latvijā iepriekšējos gados ceļu būvniecības nozare stagnēja, taču tagad tā atsākusi attīstīties, jo priekšnosacījumus attīstībai radījuši lielie valsts, pašvaldību un meža nozares pasūtījumi ceļu būvē, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" atzina valsts autoceļu pārvaldītāja "Latvijas valsts ceļi" (LVC) valdes priekšsēdētājs Tālis Straume.
"Absolūtās ceļinieku nabadzības laikā, kas ilga vismaz četrus līdz piecus gadus, kad nebija neviena pasūtījuma, ceļu nozarē strādājošo skaits no 13 tūkstošiem speciālistu, kāds bija deviņdesmito gadu sākumā, saruka līdz 3000 speciālistu. Tādējādi jau pēc fiziskā darbaspēka apjoma vien ceļu būves uzņēmumu jaudas saruka vismaz četras reizes. Tāpat tajā laikā pilnībā apstājās tehnikas modernizācija un kompānijas dzīvoja tikai uz tās bāzes, kāda bija," par problēmām nozarē stāstīja Straume.
Straume norādīja, ka nozare nevar īsa laikā attapties un paaugstināt kapacitāti no tik zema līmeņa, kādā tā bija nokritusi. "Ja tagad kompānijas samērā sekmīgi investē līdzekļus savā tehniskajā pārapbruņošanā, tad darbaspēka jautājums, zinot to, cik mums [LVC] ir grūti dabūt ceļu nozares inženierus, būvniecības organizācijām ir viens no limitējošajiem faktoriem," teica Straume.
Viņš arī pavēstīja, ka valsts, kas ir viens no lielākajiem pasūtītājiem, tikai 2006. un 2007.gadā sāka izdarīt kaut cik nopietnus pasūtījumus. "Līdz tam pasūtījumi bija svārstīgi un laikā mainīgi, tāpēc daudzām būvorganizācijām bija grūti orientēties darbībā. Tagad šis stāvoklis ir kaut cik prognozējamāks. Tāpat mēs cenšamies izdarīt tendera procedūras vismaz gadu iepriekš, lai uzņēmēji jau rudenī zinātu savu darbu portfeli nākamajai sezonai. Šādi apstākļi būvniekiem dotu zināmu garantiju, ka lielākais pasūtītājs ir prognozējams," klāstīja LVC vadītājs.
Straume pastāstīja, ka bez valsts pasūtījumiem pieaug arī tie darbu apjomi, ko uzņēmējiem pasūta pašvaldības. "Arī mežinieki ir nopietns spēlētājs. Tādējādi tas viss varētu dot zināmus stimulus būvnieku tālākai attīstībai," viņš piebilda.
LVC ir izveidota 2004.gada nogalē un pieder valstij. LVC pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē valsts autoceļu tīkla finansējumu un organizē iepirkumus valsts vajadzībām.
"Absolūtās ceļinieku nabadzības laikā, kas ilga vismaz četrus līdz piecus gadus, kad nebija neviena pasūtījuma, ceļu nozarē strādājošo skaits no 13 tūkstošiem speciālistu, kāds bija deviņdesmito gadu sākumā, saruka līdz 3000 speciālistu. Tādējādi jau pēc fiziskā darbaspēka apjoma vien ceļu būves uzņēmumu jaudas saruka vismaz četras reizes. Tāpat tajā laikā pilnībā apstājās tehnikas modernizācija un kompānijas dzīvoja tikai uz tās bāzes, kāda bija," par problēmām nozarē stāstīja Straume.
Straume norādīja, ka nozare nevar īsa laikā attapties un paaugstināt kapacitāti no tik zema līmeņa, kādā tā bija nokritusi. "Ja tagad kompānijas samērā sekmīgi investē līdzekļus savā tehniskajā pārapbruņošanā, tad darbaspēka jautājums, zinot to, cik mums [LVC] ir grūti dabūt ceļu nozares inženierus, būvniecības organizācijām ir viens no limitējošajiem faktoriem," teica Straume.
Viņš arī pavēstīja, ka valsts, kas ir viens no lielākajiem pasūtītājiem, tikai 2006. un 2007.gadā sāka izdarīt kaut cik nopietnus pasūtījumus. "Līdz tam pasūtījumi bija svārstīgi un laikā mainīgi, tāpēc daudzām būvorganizācijām bija grūti orientēties darbībā. Tagad šis stāvoklis ir kaut cik prognozējamāks. Tāpat mēs cenšamies izdarīt tendera procedūras vismaz gadu iepriekš, lai uzņēmēji jau rudenī zinātu savu darbu portfeli nākamajai sezonai. Šādi apstākļi būvniekiem dotu zināmu garantiju, ka lielākais pasūtītājs ir prognozējams," klāstīja LVC vadītājs.
Straume pastāstīja, ka bez valsts pasūtījumiem pieaug arī tie darbu apjomi, ko uzņēmējiem pasūta pašvaldības. "Arī mežinieki ir nopietns spēlētājs. Tādējādi tas viss varētu dot zināmus stimulus būvnieku tālākai attīstībai," viņš piebilda.
LVC ir izveidota 2004.gada nogalē un pieder valstij. LVC pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē valsts autoceļu tīkla finansējumu un organizē iepirkumus valsts vajadzībām.