Latvijā ražoto būvmateriālu eksports
Vadošie Latvijas būvmateriālu ražošanas uzņēmumi aktīvi piedalās savas produkcijas pārdošanā aiz mūsu valsts robežām
Foto: Latvijā ražoto būvmateriālu eksports; autors: Latvijā ražoto būvmateriālu eksportsVadošie Latvijas būvmateriālu ražošanas uzņēmumi aktīvi piedalās savas produkcijas pārdošanā aiz mūsu valsts robežām. To dara Brocēnu cements, viens no aktīvākajiem šajā jomā ir A/S Lode, kas aptuveni pusi no saražotas keramikas produkcijas eksportē.
Lai gan tie ir smagi materiāli, kurus it kā nav izdevīgi tālu pārvadāt, tomēr noteicošais ir tas, ka A/S Lodes izstrādājumi ir unikāli, ņemto vērā to mālu sastāvu, no kuriem top produkcija. Padomju laika A/S Lode produkcija bija ļoti pieprasīta visā padomijas teritorijā, visur, kur vien bija nepieciešams izveidot estētisku ēkas tēlu. Eksportēti tiek arī inertie materiāli, ģipša izstrādājumi, piemēram, Knauf produkti. Ja nebūtu koncerna Knauf atbalsta, diez vai šobrīd sekmīgi pastāvētu Sauriešu būvmateriālu kombināts, kur ieguldīti apjomīgi līdzekļi ražotnes modernizācijai.
Tādi uzņēmumi Latvijā ir ne viens, kas tapuši ar ārvalstu investīciju palīdzību, lai pēc tam eksportētu saražoto produkciju. Taču neatkarīgi no kapitāla, tie ir Latvijas ražotāji. Un te ir vietā piebilst, ka ieguvēja šajā gadījumā ir visa valsts. Inerto materiālu jomā viens no lielākiem eksportētājiem ir Pļaviņu DM. Šeit šķembas top saskaņā ar Eiropas standartiem un lielu daļu no tām eksportē uz kaimiņvalstīm un arī tālāk.
Vai pastāv zināms līdzsvars starp būvmateriālu apjomiem, ko Latvijā ieved un izved. Atbild LBRA izpilddirektors Žanis Šulcs: "Tas nav viennozīmīgi definējams, jo tirgus attīstās un mainās ik brīdi. Ja agrāk bija nepieciešams ievest Latvijā ķieģeļus, tad tagad visu pieprasījumu nodrošina vietējie ražotāji. Analoga aina vērojama arī betona jomā.
Nesen pēdējos gados ir tapušas jaunas betona un dzelzsbetona ražotnes - Consolis, Baltijas Betons, MB betons, kas tagad jau ir likvidējušas nepieciešamību betona izstrādājumus ievest no kaimiņvalstīm. Tas nebija izdevīgi nevienam – ne būvniekam, ne pasūtītājam, ņemot vēra dzelzsbetona konstrukciju lielo svaru un attiecīgi arī augstās transporta izmaksas. Varētu piebilst, ka ir iespējams izveidot privātmājas galvenās konstrukcijas, izmantojot tikai Latvijā ražotus būvmateriālus."