Latvijas tirgus ir pārāk mazs, lai tajā pastāvētu tik daudzas firmas, kas strādā līdzīgā sfērā. Regulāri kāda firma ir spiesta aiziet no tirgus. Process neizbēgami iet uz to, lai notiktu dažādas apvie
Intervija ar firmas "Orlands" direktoru Valteru Māziņu un mārketinga direktoru Artūru Pētersonu.
Foto: Latvijas tirgus ir pārāk mazs, lai tajā pastāvētu tik daudzas firmas, kas strādā līdzīgā sfērā. Regulāri kāda firma ir spiesta aiziet no tirgus. Process neizbēgami iet uz to, lai notiktu dažādas apvie; autors: Latvijas tirgus ir pārāk mazs, lai tajā pastāvētu tik daudzas firmas, kas strādā līdzīgā sfērā. Regulāri kāda firma ir spiesta aiziet no tirgus. Process neizbēgami iet uz to, lai notiktu dažādas apvie |
No kreisās: Artūrs Pētersons, Valters Māziņš. |
un mārketinga direktoru Artūru Pētersonu.
"Orlands" ir celtniecības uzņēmums, kas ik gadu dubulto neto apgrozījumu, 2001.gadā sasniedzot 2,8 milj.Ls.
Šobrīd uzņēmums ir specializējies divos virzienos:
1) vispārējie celtniecības darbi;
2) betona grīdu izbūve.
Kas ir "Orlands" lielākie un labākie objekti, ar kuriem lepojaties?
Artūrs Pētersons (A.P.): Vairāk nekā ar objektiem mēs lepojamies ar klientu uzticību. Piemēram, esam uzcēluši trīs veikalus "Bumbieri", panākta augsta klientu uzticība. Prieks, ka daudzas lielas būvfirmas uz mums paļaujas, zina, ka darbi tiks paveikti kvalitatīvi un noteiktajos termiņos.
Pateicoties kam Jums izdodas nodrošināt kvalitāti un iekļauties termiņos?
Valters Māziņš (V.M.): Mums ir profesionāli darbinieki- kompānijas menedžments un kvalitātes vadīšanas sistēma. Tās ir lietas pie kurām strādājam. Ieguldām līdzekļus darbinieku profesionālajā izglītošanā.
A.P.: Sākumā uzņēmums bija specializējies tikai betonēšanā. Līdz ar to labi pārzinām šo jomu, mums ir pieredze.
Nu jau pagājis samērā ilgs laiks kopš "Kalnozols betons" pārtapa par "Orlands". Vai pa šo laiku ir izdevies cilvēkus iepazīstināt ar firmu, nodrošināt tās atpazīstamību?
A.P.: Mainot nosaukumu bijām neziņā, kā mums tas izdosies. Tagad domājam, ka nosaukuma maiņa nav ietekmējusi klientu uzticību. Varbūt pat otrādi- mums ir izveidojies savs, no "Kalnozola" neatkarīgs imidžs. Mūs atpazīst.
Latvijā Jūs pazīst. Bet vai esat mēģinājuši strādāt arī ārzemēs? Vai varbūt to plānojat darīt nākotnē?
V.M.: Pašlaik nestrādājam ārpus Latvijas. Skatījušies gan esam, taču tas ir nākamo gadu plānos.
Šogad vēl ne.
Vai tas nozīmē, ka Jums pietiek darba tepat Latvijā?
V.M.: Tā varētu teikt.
A.P.: Domāju, ka vēl vismaz pāris gadus Latvijā mums darba pietiks. Šobrīd pētām tirgu ārpus Latvijas, lai gūtu priekšstatu par cenu līmeni, lai izzinātu turienes situāciju. Gribam tajā orientēties.
Kas ir Jūsu uzņēmuma lielākie plusi? Kāpēc pasūtītājam būtu izdevīgi izvēlēties tieši Jūs?
V.M.: Mums ir profesionāla pieeja darbam. Mūsu darbu kvalitāte ir sabalansēta ar cenu. Pildām klientiem dotos solījumus- cenšamies iekļauties sākumā noteiktajos termiņos un izmaksās.
A.P.: Katrs klients vēlas, lai viņš būtu īpašs pakalpojumu sniedzēja acīs, lai viņam tiktu pievērsta liela vērība, lai viņš būtu pats svarīgākais. Mēs ar katru klientu strādājam īpaši. Veidojam tādas attiecības, lai klients būtu gandarīts par sadarbību ar mums. Priecājamies, ja klienti mūs iesaka saviem draugiem, paziņām kā labus partnerus.
Vai konkurence Jums traucē strādāt?
V.M.: Konkurence nekad netraucē. Tā tikai palīdz.
A.P.: Konkurence liek mums saspringt, censties būt labākiem. Ir vairāki desmiti firmu, ar kurām bieži saskaramies darbā. Tie ir gan mazie gan lielie būvnieki.
V.M.: Mēs zinām savas priekšrocības un konkurentu vājās vietas. Strādājam, lai pārliecinātu klientus, ka esam labākie.
Bet vai šobrīd mūsu valsī konkurence nav pārāk liela?
A.P.: Jā, Latvijas tirgus ir pārāk mazs, lai tajā pastāvētu tik daudzas firmas, kas strādā līdzīgā sfērā. Regulāri kāda firma ir spiesta aiziet no tirgus. Process neizbēgami iet uz to, lai notiktu dažādas apvienošanās, veidojas dažādas sadarbības formas. Mums šobrīd ir svarīgi pierādīt, ka esam vieni no līderiem, kuri var strādāt un attīstīties pastāvīgi.
Kas notiek ar betonēšanas apjomiem? Daži apgalvo, ka tie pieaug, citi, ka krīt. Par ko liecina Jūsu firmas pieredze?
V.M.: Mūsu betonēšanas apjomi palikuši aptuveni tādā pašā līmenī. Grīdas tiek liktas jebkurā tirdzniecības platībā, jebkurā ražotnē. Līdz ar to uztraukumam par betonēšanas apjomu samazināšanos nav pamata.
Par apjoma samazināšanos varētu sūdzēties veidņu nomas firmas, jo viņiem interesē tikai monolītā betonēšana. Piemēram, grīdām veidņi praktiski nav vajadzīgi. Betonējamās virsmas var būt gan monolītas, gan saliekamas. Pieprasījums pēc saliekamajām konstrukcijām pieaug, pēc monolītām- samazinās. Patiesībā mums kā būvniekiem ir vienalga, ar kādām konstrukcijām strādāt. Piegādātājiem savukārt ir ļoti svarīgi, kurš uzvar šajā konkurencē.
"Orlands" laiku pa laikam rīko izglītojošus seminārus "Betona dienas". Kas šobrīd ir aktuāls betonēšanā? Par ko informēsiet nākamā semināra apmeklētājus?
V.M.: Šogad "Betona dienas" plānojam organizēt objektā, kurā pildām ģenerāluzņēmēja funkcijas. Laikā, kad notiks grīdu izbūve, interesenti to varēs vērot. Šī brīža tendence grīdu ieklāšanā ir neizmantojot tradicionālo armējumu, bet pielietojot disperso armējumu tā saucamās metāla skaidas. Mēs esam paplašinājuši savu pieredzi un ieguvuši jaunas zināšanas atšķirīgu veidus betona virsmu apstrādē.
A.P.: Būvnieki saņems informāciju par šo pasākumu. Mūsu lielākie un nozīmīgākie klienti saņems ielūgumus.
Jā, kas tad ir jūsu lielākie un nozīmīgākie klienti?
A.P.: 95% pasūtījumu mums ir no privātajiem. Tas ir viens no mūsu plusiem. Tiek uzskatīts, ka saņemot objektus valsts konkursos, strādāt ir vieglāk, ir pieļaujamas vairākas novirzes. Privāts pasūtītājs nekad nepieļaus nekādas novirzes no normas. Privātajiem ir salīdzinoši lielākas prasības. Starp mūsu lielākajiem sadarbības partneriem ir "Kalnozols celtniecība", "Merks", "Remus", "Velve", "Skanska", Re&Re, u.c.
Būvmateriālu (un ne tikai) tirgotāji apgalvo, ka šobrīd strādāt traucē cenu politika- cenas tiek samazinātas līdz minimumam. Vai cenu samazināšanās netraucē ar būvdarbu veicējiem?
V.M.: Jā, nenoliedzami, ka daudzas būvfirmas cenšas iegūt pasūtījumus ar tādām metodēm. Tas rada reālu apgrūtinājumu strādāt citiem. Mēs cenšamies no tā izvairīties. Nepiederam pie tiem, kas cenšas iegūt objektu pa katru cenu. Cenšamies atrast savu pozīciju. Mūsu darbu kvalitāte ir atbilstoša cenai. Bieži vien firmas, kas piedāvā zemu cenu rada klientiem sarežģījumus.
Kādas vēl ir tās lietas, problēmas kas jums traucē strādāt?
V.M.: Problēmas ir tāpēc, lai tās risinātu. Patiesībā mums visiem ir tikai viena liela problēma- jāmēģina tikt līdzi laikam, kas ļoti strauji iet uz priekšu.
A.P.: Šobrīd visi izjūt lielu problēmu- izglītotu resursu trūkumu. Lai to kaut nedaudz risinātu, sadarbojamies ar RTU būvniecības fakultāti. Informējam studentus par nozares aktualitātēm, lai viņi varētu pilnvērtīgi iesaistīties celtniecības tirgū. Mēs atbalstām studentus, lai viņi iegūtu pilnvērtīgas zināšanas. Būvniecības tirgus attīstās, līdz ar to pieaug arī pieprasījums pēc labiem speciālistiem. Aicinām studentus strādāt pie mums praksi. Studējošajiem ir svarīgi sajust reālo darbu. Sajust betona smagumu.
Neizbēgams ir jautājums- kāpēc SIA "Orlands" tagad ir jauns direktors?
V.M.: Tas, ka uzņēmumam tagad ir jauns direktors ir tikai turpinājums uzņēmuma izaugsmē. Iepriekšējais uzņēmuma vadītājs nav atstājis uzņēmumu, viņš turpina darboties, šobrīd viņš ir uzņēmuma valdes priekšsēdētājs. Firma attīstījās un direktoram radās ļoti daudz pienākumu. Vienam vairs nebija iespējams tik galā. Tagad pienākumi ir sadalīti uz diviem cilvēkiem- mani un iepriekšējo direktoru.
Kāpēc un kā tieši Jūs kļuvāt par firmas direktoru?
V.M.: Firma bija izsludinājusi konkursu. Es amatu ieguvu konkursa kārtībā. Atlase ilga pāris mēnešus, tā bija sarežģīta.
Ko tad Jūs darījāt iepriekš?
V.M.: Celtniecības uzņēmumos līdz šim strādājis nebiju, kaut arī man ir bakalaura grāds celtniecībā. Man ir arī inženiera grāds ražošanas organizācijā. Mana iepriekšējā karjera ir saistīta ar pārtikas uzņēmumiem. Esmu strādājis kā finansu direktors, pēdējā laikā biju arī vairāku lielu uzņēmumu vadītājs.
Kur Jums liekas interesantāk strādāt- būvniecībā vai pārtikas nozarē?
V.M.: Es strādāju pārtikas ražošanā. Tas savā ziņā ir līdzīgi, jo arī būvniecība patiesībā ir ražošanas process. Katrā ziņā es nejūtu lielu atšķirību.
Kāds Jūs esat kā vadītājs? Kāds ir Jūsu stils?
V.M.: Man pašam liekas, ka esmu prasīgs. Bet patiesībā pašam sevi ir grūti raksturot. Laikam jau šis jautājums jāuzdod kolēģiem.
Nu tad prasām kolēģim- kā Jūs vērtējat jauno firmas direktoru?
A.P.: Pašlaik ir pagājis nedaudz vairāk kā mēnesis kopš strādājam kopā. Pirms Valters uzsāka darbu SIA Orlands", tika veidots seminārs "Komandas veidošana", tas ir palīdzējis un tagad ir vieglāk sastrādāties. Patreiz mēs veidojam vadības komandu. Tas ir atbildīgs uzdevums Valteram. Domāju, ka viņš ar to tiks galā.
Kā ir- vai mēnesis ir pietiekams laiks, lai iejustos kolektīvā? Lai iegūtu pārliecību par to, ko darāt?
V.M.: Jā, esmu jau te iejuties un ar lielu prieku secinājis, ka esmu sācis pilnvērtīgi vadīt šo uzņēmumu. Priecājos, ka neesmu kļūdījies savā izvēlē.
Kāda ir Jūsu pasaule ārpus darba? Vai ir kādi hobiji, aizraušanās?
V.M.: Esmu vadītājs, kurš daudz laika un domu velta darbam. Man nav tādu izteiktu hobiju. Esmu ģimenes cilvēks, daudz laika ārpus darba pavadu ģimenes lokā. Darba dienās tam sanāk maz laika. Ja es ko daru, man patīk darīt pilnvērtīgi un ar atdevi.
Vai organizējat kopīgus atpūtas pasākumus kolektīvā?
V.M.: Mums, uzņēmuma darbiniekiem ir labas tradīcijas arī ārpus darba. Piemēram šonedēļ esam ieplānojuši braucienu ar laivām pa upi. Vienreiz gadā organizējam arī sporta spēles, kartingu mačus un citas aktivitātes. Tas rada vienotības sajūtu.
Linda Tunte
www.building.lv