Lems par jauna uzņēmuma izveidi konsultāciju un inženierpakalpojumu funkciju nodalīšanai no Autoceļu direkcijas
Ministru kabineta komiteja šodien lems par jaunas valsts akciju sabiedrības (VAS) "Ceļu inženieri" izveidi, lai no Latvijas Autoceļu direkcijas (LAD) nodalītu konsultāciju un inženierpakalpojumu funkcijas, ar laiku tās nododot privātajam sektoram.
Ministru kabineta komiteja šodien lems par jaunas valsts akciju sabiedrības (VAS) "Ceļu inženieri" izveidi, lai no Latvijas Autoceļu direkcijas (LAD) nodalītu konsultāciju un inženierpakalpojumu funkcijas, ar laiku tās nododot privātajam sektoram.
Atbilstoši valdībai iesniegtajiem dokumentiem jauno VAS varētu privatizēt trīs gadu laikā no izveidošanas brīža, pārdodot tās kapitāla daļas.
Satiksmes ministrija (SM) uzskata, ka, nododot konsultāciju un inženierpakalpojumu funkcijas privātajam sektoram, vispirms jāizveido valsts kapitālsabiedrība, atdalot no bezpeļņas organizācijas VAS "Latvijas Autoceļu direkcija" to resursu daļu, kas pašreiz tiek izmantota konsultantu pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai.
Savukārt pēc tam kapitālsabiedrība būtu jānodod privatizācijai, pārdodot tās kapitāla daļas privātajam investoram, kas būtu ekonomiski izdevīgi. Tāpat tiktu nodrošināta autoceļu tīkla pārvaldīšanas, uzturēšanas un attīstības vadības sistēmas darbības nepārtrauktība un efektivitāte, uzskata SM.
Līdzīgas kapitālsabiedrības ceļu nozarē ir izveidotas Somijā, Zviedrijā, Igaunijā, Lietuvā, Ungārijā un arī citās valstīs. To darbības rezultāti apliecinot šādas izvēles pareizību. Piemēram, Somijas konsultantu kapitālsabiedrība "Finnroad" piedalās starptautiskos konkursos un nodrošina pakalpojumus daudzās valstīs, tostarp arī būvuzraudzību Latvijā ISPA projektā Baltezerā.
Kā uzskata ministrija, līdzīgus pakalpojumus būtu spējīgi sniegt arī Latvijas inženieri, īpaši tagad, kad Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts. Pirmajos gados pēc izveidošanas kapitālsabiedrība, izmantojot iepriekšējo gadu iestrādes un sakarus, spētu labāk nodrošināt klientu piesaisti un konkurenci starptautiskajās konsultantu pakalpojumu izsolēs, kā arī pakalpojumu eksportu.
Privatizācija būtu jāveic atbilstoši kapitālsabiedrības statūtos paredzētajiem īpašajiem akciju atsavināšanas noteikumiem, kuros noteiktas kvotas sabiedrības darbiniekiem un to privatizācijas nosacījumi.
Jauno uzņēmumu SM ierosina izveidot no šā gada 1.oktobra. Tā pamatkapitāls būtu 250 000 latu, kas tiks nodalīti no LAD finanšu līdzekļiem. Paredzēts, ka "Ceļu inženieri" būs LAD funkciju, saistību, finanšu līdzekļu un mantas pārņēmēja atbilstoši darbības virzieniem. Tās valsts kapitāla daļu turētāja būs SM.
VAS "Ceļu inženieri" plānotie darbības virzieni ir projektu vadība, būvuzraudzība, testēšana un mērījumi, projektēšana un citi konsultantu pakalpojumi.
Atbilstoši valdībai iesniegtajiem dokumentiem jauno VAS varētu privatizēt trīs gadu laikā no izveidošanas brīža, pārdodot tās kapitāla daļas.
Satiksmes ministrija (SM) uzskata, ka, nododot konsultāciju un inženierpakalpojumu funkcijas privātajam sektoram, vispirms jāizveido valsts kapitālsabiedrība, atdalot no bezpeļņas organizācijas VAS "Latvijas Autoceļu direkcija" to resursu daļu, kas pašreiz tiek izmantota konsultantu pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai.
Savukārt pēc tam kapitālsabiedrība būtu jānodod privatizācijai, pārdodot tās kapitāla daļas privātajam investoram, kas būtu ekonomiski izdevīgi. Tāpat tiktu nodrošināta autoceļu tīkla pārvaldīšanas, uzturēšanas un attīstības vadības sistēmas darbības nepārtrauktība un efektivitāte, uzskata SM.
Līdzīgas kapitālsabiedrības ceļu nozarē ir izveidotas Somijā, Zviedrijā, Igaunijā, Lietuvā, Ungārijā un arī citās valstīs. To darbības rezultāti apliecinot šādas izvēles pareizību. Piemēram, Somijas konsultantu kapitālsabiedrība "Finnroad" piedalās starptautiskos konkursos un nodrošina pakalpojumus daudzās valstīs, tostarp arī būvuzraudzību Latvijā ISPA projektā Baltezerā.
Kā uzskata ministrija, līdzīgus pakalpojumus būtu spējīgi sniegt arī Latvijas inženieri, īpaši tagad, kad Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts. Pirmajos gados pēc izveidošanas kapitālsabiedrība, izmantojot iepriekšējo gadu iestrādes un sakarus, spētu labāk nodrošināt klientu piesaisti un konkurenci starptautiskajās konsultantu pakalpojumu izsolēs, kā arī pakalpojumu eksportu.
Privatizācija būtu jāveic atbilstoši kapitālsabiedrības statūtos paredzētajiem īpašajiem akciju atsavināšanas noteikumiem, kuros noteiktas kvotas sabiedrības darbiniekiem un to privatizācijas nosacījumi.
Jauno uzņēmumu SM ierosina izveidot no šā gada 1.oktobra. Tā pamatkapitāls būtu 250 000 latu, kas tiks nodalīti no LAD finanšu līdzekļiem. Paredzēts, ka "Ceļu inženieri" būs LAD funkciju, saistību, finanšu līdzekļu un mantas pārņēmēja atbilstoši darbības virzieniem. Tās valsts kapitāla daļu turētāja būs SM.
VAS "Ceļu inženieri" plānotie darbības virzieni ir projektu vadība, būvuzraudzība, testēšana un mērījumi, projektēšana un citi konsultantu pakalpojumi.