Lielākie projekti
Mums, Latvijas tiltu būvētājiem, bija skaidrs - gribam un varam šo projektu realizēt.
Foto: Lielākie projekti; autors: Lielākie projektiIepriekš teiktais nozīmē, ka ir svarīgi saņemt labu pasūtījumu un sezonu izmantot pilnvērtīgam darbam. Te nu atkal jānosauc jau minētais Dienvidu tilts.
Tā būvniecības darbu izpildītāju - pilnsabiedrību "Dienvidu tilts" - veido tikai Latvijas uzņēmumi: akciju sabiedrības "BMGS" un "Latvijas tilti", kā arī SIA "Rīgas tilti", "Skonto būve", "Tilts" un "Viadukts".
Kā atzīst S. Gridņevs, nepieciešamību veidot pilnsabiedrību noteicis galvenokārt ievērojamais veicamo darbu apjoms: "Latvijā sen nav būvēts tik liels tilts - pēdējā šāda mēroga būve bija Vanšu tilts, kas ekspluatācijā tika nodots 1981. gada jūlijā.
Savukārt Dienvidu tilts varētu būt vislielākais šāda veida projekts Baltijā pēdējo 30 gadu laikā, darbu apjoma ziņā salīdzināms ar Salu tiltu, kuru uzbūvēja 1972. gadā.
Šobrīd pie mums nav neviena tik liela tiltu būves uzņēmuma, kas pasūtījuma veikšanā spētu iesaistīt komandu ar nepieciešamo skaitu darbinieku. Kādreiz Latvijā bija viens liels tiltu būves trests, tagad tā vietā izveidojušās vairākas nelielas privātas uzņēmējsabiedrības.
Jēdziens "nelielas" šajā gadījumā, protams, ir relatīvs - katra mūsu uzņēmuma gada apgrozījums ir vismaz četri vai pieci miljoni latu, kas Latvijas mērogiem un apstākļiem nebūt nav tik maz. Taču, lai īstenotu šāda apjoma projektu, spēkus vajadzēja apvienot.
Vairākām atsevišķām firmām nebūtu iespējams sekmīgi konkurēt ar ārzemju uzņēmumiem, kam šajā ziņā ir vieglāk - vairāk līdzekļu, vairāk jaunas tehnikas. Mums, Latvijas tiltu būvētājiem, bija skaidrs - gribam un varam šo projektu realizēt.
Apvienošanās pilnsabiedrībā bija izdevīga arī Latvijas iekšējā tirgū valdošās asās konkurences dēļ. Gan vācu, gan austriešu, gan franču uzņēmumi mums piedāvāja strādāt kopā ar viņiem, taču atbildējām, ka objektu vēlamies būvēt paši - arī patriotisku apsvērumu dēļ. Tas, ka tiltu būvēs Latvijas uzņēmumi, valstij, protams, ir izdevīgi arī nodokļu ziņā."
Dienvidu tilta būvdarbu sākšanu Latvijas tiltu būvētāji negaida bezdarbībā - mazāki, grūtāk pamanāmi, taču nozīmīgi objekti tiek būvēti katru gadu. Pilnsabiedrību "Dienvidu tilts" veidojošie uzņēmumi Latvijā kopumā uzbūvējuši vairāk nekā 90 dažādu objektu.
Piemēram, SIA "Tilts" veikto nozīmīgāko darbu skaitā jāmin tilts pār Mēmeli Bauskā, pār Ventu Skrundā, tilti pār Trumpi pie Liepājas un pār Svēti uz Rīgas - Ventspils šosejas, kā arī gājēju tunelis Jelgavā.
Kā viens no pēdējā laika lielākajiem objektiem minams tilts pār Dubnu Līvānos. Taču asā konkurence liek meklēt pasūtījumus arī ārzemēs. Uzņēmums sekmīgi piedalījies vairākos konkursos Igaunijā - jau tapušas vairākas būves, to skaitā dzelzceļa viadukts Tallinā, bet augustā Igaunijas galvaspilsētā tiks sākta tilta būve. Jāpiebilst, ka šās kaimiņvalsts likumdošana neaizliedz vienam uzņēmumam veikt gan projektēšanu, gan celtniecību.