Likumus nemainīsim, jo darba pietiks
Priekšrocībām šajā jomā būtu jābūt uzņēmumam, kura speciālisti veic gan projekta izstrādi, gan arī tilta celtniecību.
Foto: Likumus nemainīsim, jo darba pietiks; autors: Likumus nemainīsim, jo darba pietiksPriekšrocībām šajā jomā būtu jābūt uzņēmumam, kura speciālisti veic gan projekta izstrādi, gan arī tilta celtniecību.
Tādējādi uzņēmums ir atbildīgs par projekta realizācijas gaitu no A līdz Z, kas ļauj novērst iespējamās pretrunas starp teoriju un praksi. Tomēr S. Gridņevs atklāj, ka realitāte ir citāda: "Jā, mūsu uzņēmumam ir šādi speciālisti un iespējas tiltu gan pilnībā projektēt, gan arī uzbūvēt.
Taču nekādas priekšrocības tas nedod, gluži otrādi - ir ļoti neizdevīgi, proti, pirms dažiem gadiem šajā jomā tika mainīta likumdošana, un jaunās normas nosaka, ka uzņēmums, kas būvobjektu projektējis, nevar piedalīties tā celtniecībā. Tādēļ virkni mūsu uzņēmuma speciālistu izstrādātu projektu paši īstenot nevarējām.
Tagad, ja paredzēts būvēt tiltu, tiek rīkoti divi konkursi - viens, kurā tiek izraudzīts projekts, un otrs, kura uzvarētājs saņem pasūtījumu tilta būvēšanai. Turklāt uzņēmumam, kura izstrādātais projekts uzvarējis, otrajā konkursā nav pat tiesību piedalīties.
Vairums mūsu valsts tiltu būves uzņēmumu paši tiltus neprojektē, bet nodarbojas ar projektu realizāciju. Protams, celtniecības uzņēmumi gan projektē dažādas ar tiltu saistītas palīgbūves, gan arī izstrādā tilta būves tehniskās realizācijas projektu.
Minēto likumdošanas izmaiņu dēļ mūsu uzņēmums diemžēl vairs nevar nodarbināt projektēšanas speciālistu grupu, kura, par laimi, turpina darboties citā statusā. Neko darīt - mēs nevaram mainīt vai ietekmēt likumdošanu, mūsu uzdevums ir strādāt, ņemot vērā spēkā esošās normas."
Ievērojot Latvijas teritorijas izmērus, varētu rasties šaubas, vai vairākiem lieliem tiltu būves uzņēmumiem nākotnē būs diezgan pasūtījumu. S. Gridņevs norāda, ka šādām šaubām īsti nav pamata: "Tikai uz valsts autoceļiem vien ir 960 tiltu. Savukārt, piemēram, dzelzceļš izmanto apmēram 4000 būvju, kuru celtniecība, remonts un apkope ir tiltu būvētāju kompetencē. Šiem objektiem pieskaitot pilsētu un pagastu pašvaldību pārziņā esošos tiltus, varam konstatēt, ka Latvijā ir aptuveni 5000 šāda veida būvju. Tas ir daudz, taču jābūvē arī jauni objekti, ņemot vērā nepieciešamību remontēt un rekonstruēt esošos."
Publicēts no žurnāla Objekts.