building.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi1717
Nozares raksti32887
"Māls ir no dabas ņemts produkts, kas nodots ugunij un pēc tam ielikts ēkā. Šis materiāls ir draudzīgs apkārtējai videi un nekaitīgs cilvēka veselībai, jo nekas nevar būt dabīgāks par to, kas nāk no p : building.lv - par būvniecību Latvijā

"Māls ir no dabas ņemts produkts, kas nodots ugunij un pēc tam ielikts ēkā. Šis materiāls ir draudzīgs apkārtējai videi un nekaitīgs cilvēka veselībai, jo nekas nevar būt dabīgāks par to, kas nāk no p

"Māls ir no dabas ņemts produkts, kas nodots ugunij un pēc tam ielikts ēkā. Šis materiāls ir draudzīgs apkārtējai videi un nekaitīgs cilvēka veselībai, jo nekas nevar būt dabīgāks par to, kas nāk no p
Foto: "Māls ir no dabas ņemts produkts, kas nodots ugunij un pēc tam ielikts ēkā. Šis materiāls ir draudzīgs apkārtējai videi un nekaitīgs cilvēka veselībai, jo nekas nevar būt dabīgāks par to, kas nāk no p

Intervija ar A/S "Lode" mārketinga un tirdzniecības direktoru Valdi Zariņu.

Intervija ar A/S "Lode" mārketinga un tirdzniecības direktoru
Valdi Zariņu.


A/S "Lode" šobrīd sevī ietver trīs ražotnes- Liepā, Kalnciemā un Līvānos. Katra ražotne gatavo atšķirīgu produkciju- Liepā ražo apdares ķieģeļus sarkanā un brūnā krāsā, Kalnciemā- dzeltenus apdares un celtniecības ķieģeļu, bet Līvānos- iesārtus keramiskos celtniecības blokus KERATERM, kuriem (to labo ipašību dēļ) tiek prognozēta veiksmīga nākotne Latvijā.

Vai varat sniegt īsu ieskatu "Lodes" vēsturē?
Rūpnīca "Lode" ir dibināta 1958. gadā. Pirmie ražotie izstrādājumi bija drenu caurules, kas tolaik Latvijā bija nepieciešamas plaši izvērstajai meliorācijas kampaņai. Taču jau no 1964. gada tiek ražoti pirmie "Lodes" ķieģeļi, un šobrīd rūpnīca ir pazīstama tieši ar ķieģeļu ražošanu.

Cik darbinieku šobrīd strādā "Lodē"?
Liepas ražotne strādā visu gadu, Kalnciema un Līvānu ražotnes nestrādā ziemā. Darba sezonā strādājošo skaits A/S "Lode" ir ap 400 cilvēku.

Cik liela daļa rūpnīcas ražojumu tiek eksportēta uz ārzemēm?
Šobrīd A/S "Lode" Latvijā realizē ap 25% saražotā, pārējais tiek eksportēts uz ārvalstīm, galvenokārt uz Lietuvu, Poliju, Igauniju, Somiju un Krieviju. Māla izstrādājumiem ir specifika, ka to realizāciju ierobežo attālums- produkts ir smags un transporta izmaksas lielas. Eiropā pieņemts standarts, ka māla izstrādājumus transportē ne tālāk kā 200 km no ražošanas vietas. Mūsu gadījumā tālākās vietas, kur ir "Lodes" kieģeļi atrodas ap 800 km no ražotnes.

Kā ārzemēs vērtē "Lodes" ķieģeļus?
Ārzemēs mūsu ķieģelis tiek novērtēts ļoti labi. Šobrīd visvairāk eksportējam uz Poliju, kur, neskatoties uz lielo konkurenci tirgū, "Lodes" ķieģeļi ir saglabājuši labas pozīcijas. Arī Baltijas valstīs "Lodes" ķieģeļi tiek ļoti augsti vērtēti.

Vai varat minēt kādus no lielākajiem objektiem, kuros redzams, kā "Lodes" produkti tiek pielietoti reālajā praksē?
Melngalvja nams ir celts no mūsu sarkanā ķieģeļa, savukārt dakstiņus var redzēt Jēkaba kazarmās- tie ir tādi lielākie un redzamākie objekti.

Kur iespējams iegādāties A/S "Lode" ķieģeļus?
Šinī gadā kopā ar sadarbības partneriem A/S "Lode" ir izveidojusi vienotu cenu politiku visā Latvijā. Tā rezultātā ķieģeļa cena ir vienāda gan rūpnīcā, gan veikalā Liepājā, Rīgā vai Daugavpilī.

Kas ir jūsu lielākie sadarbības partneri?
"Lodei" ir pastāvīgie klienti, ar kuriem sadarbojamies jau daudzus gadus- "Saimnieks Serviss", "Nelss", "Avotiņi", "Berģu nams" u.c.

Vai Latvijā izjūtat spēcīgu konkurenci ķieģeļu tirdzniecībā?
Latvijas robežas ir brīvas un savu produkciju šeit var tirgot ikviens, kurš to vēlas. Latvijā vēl bez pašmāju ķieģeļiem nopērkami Igaunijas, Lietuvas un Beļģijas ražojumi. Cilvēkam ir iespēja izvēlēties. Paliek tikai cenas jautājums- tā kā "Lode" ir vietējais ražotājs, līdz ar to cenas ir pievilcīgākas.

Vai esat pētījuši, cik liela tirgus daļa pieder "Lodei" un cik citiem ražotājiem?
"Lode" nav vienīgais keramisko ķieģeļu ražotājs Latvijā, vēl ir "Lat Spartaks" un "Ceplis". Informācija par reāli pārdotajiem daudzumiem praktiski nav pieejama, taču pēc paša aplēsēm varu teikt, ka "Lodei" pieder ap 75% Latvijas tirgus.

Ar ko "Lodes" ķieģeļi ir labāki par citiem Latvijā nopērkamajiem?
Objektīvs kritērijs ir tehniskie parametri, katrs ražotājs līdzi dod dokumentāciju, kas to apliecina- ikviens pircējs var izvērtēt pats. Otra lieta ir gaumes jautājums- katram pašam ir jāizdomā, kāda krāsa un faktūra labāk patīk.

Kā panākat materiālu labo kvalitāti?
Kvalitātes uzlabošanai tiek pievērsta pastiprināta uzmanība. 2001. gada beigās A/S "Lode" tika veikta reorganizācija mārketinga un tirdzniecības departamentā, tika pieņemti jauni speciālisti. Tika izveidots direktora postenis attīstības un tehnoloģiju jautājumos.

Kur tiek ņemtas ķieģeļu ražošanas izejvielas?
Izejviela ir ļoti vienkārša- rūpnīcas ir izvietotas pie raktuvēm, kur tiek iegūts māls. Liepas ražotnē māls tiek rakts jau vairāk kā 40 gadu.

Vai nepienāks diena, kad māls izbeigsies?
Latvijā māla ir ļoti daudz, tāpēc šāda problēma vēl ilgi neradīsies.

Kāds, vienkārši runājot, ir ķieģeļa tapšanas process?
Vienkārši runājot, māls tiek izrakts, nolikts uz zemes pagulēt, lai sasalst un noteiktu laiku nostāv, pēc tam tas tiek samalts, samīcīts, tiek veidota ķieģeļa forma, ķieģelis tiek dedzināts, atdzesēts un vairākas reizes pārbaudīts, vai nav vizuālo defektu, plaisu. Pēdējais pārbaudes veids ir pārbaude uz skaņu - šķirotāji uzsit ar āmurīti pa ķieģeli un pārbauda, cik dzidra ir skaņa. Pēc skaņas nosaka galējo atbilstību standartiem.

Šķiet, ka pēdējā laikā ķieģeļu popularitāte ir mazinājusies, to vietā nāk dažādi citi materiāli. Vai to izjūtat?
Gadsimta sākumā lielākā daļa ēku tika celtas no Latvijā ražotiem ķieģeļiem. Tolaik Latvijā bija ap 300 cepļi, kas gadā ražoja vairāk 230 miljonu ķieģeļu. Šobrīd vidēji tiek pārdoti tikai 10 - 12 miljoni keramisko ķieģeļu gadā. Mūrēšana ar ķieģeli ir salīdzinoši garš process, tādēļ meklējot veidus, kā pasteidzināt celtniecības procesu, populāri kļūst lielāka formāta būvmateriāli. Šobrīd mēs piedāvājam keramiskos celtniecības blokus, kas turpina tradīciju, ka māja tiek celta no māla. Māls ir no dabas ņemts produkts, kas nodots ugunij un pēc tam ielikts ēkā. Šis materiāls ir draudzīgs apkārtējai videi un nekaitīgs cilvēka veselībai, jo nekas nevar būt dabīgāks par to, kas nāk no pašas dabas.

Vai varētu teikt, ka "Lode" ražo visa veida ķieģeļus?
Ražojam sākot no pavisam maziem apdares ķieģeļiem, beidzot ar lieliem un specifiskiem blokiem. Kopā piedāvājam 134 dažāda veida izstrādājumus. Pēc pasūtījuma varam izgatavot jebkādus ķieģeļus.

Kā pats esat nonācis "Lodē"?
Esmu šeit salīdzinoši jauns darbinieks. Strādāju tikai piecus mēnešus. Šo amatu ieņēmu pēc uzņēmuma lēmuma nostiprināt mārketinga daļu.

Kur strādājāt iepriekš?
Esmu mārketinga direktors. Teorētiskās zināšanas esmu guvis studējot Latvijas Universitātē, savukārt praktisko pieredzi uzkrājis 5 gadus strādājot multinacionālajā kompānijā "Colgate - Palmolive", kas savā nozarē ir viena no tirgus līderēm.

Kā izlēmāt nākt uz "Lodi"?
Man vienmēr bija sapnis strādāt Latvijā, strādāt nacionālā uzņēmumā, just gandarījumu, ka es ar savu darbu dodu reālu labumu savai valstij. "Lode" rīkoja konkursu un man ir liels prieks, ka izdevās tajā uzvarēt.

Kas Jums patīk šajā darbā?
Pirmkārt, man patīk cilvēki, ar kuriem kopā strādāju. Otrkārt, man patīk produkts, ar kuru strādāju. Ir patīkami redzēt procesu, kā ķieģelis dzimst māla raktuvēs un pēc tam skaisti ieguļ mājas sienā.

Kāda bija ienākšana ar būvniecību saistītā uzņēmumā no pavisam cita veida uzņēmuma?
Šo jautājumu man sākumā uzdeva arī darba pārrunās. It kā sanāk liela pārmešanās no ziepēm un zobu pastām uz ķieģeļiem. Taču mārketings ir zinātne, kas māca, kā saprast, kas jādara, lai produktu veikmīgi pārdotu. Ja cilvēkam piemīt šī māka, tad vairs nav svarīgi, vai šis produkts ir ziepes, šampūns vai ķieģelis. Ja zini veidu, kā strādāt, tad savas zināšanas var ieguldīt jebkurā produktā.

Ko ir vieglāk pārdot ziepes un šampūnu vai ķieģeli?
Varbūt vieglāk ir ar ziepēm un šampūniem, jo tās ir lietas, ko cilvēkam vajag katru dienu, tur pārdošanas darbs ir daudz dinamiskāks. Ķieģelis ir produkts, kuru nevar padarīt populāru pusgada vai gada laikā, tas sākotnēji ir jāpopularizē arhitektu vidū, ja arhitekts iekļaus projektā kieģeli, skaidrs, ka tas nonāks arī objektā.
Šobrīd A/S "Lode" ir izsuldinājusi konkursu par labāko projektu 3 nominācijās- īpašniekam, kurš izvēlējies ķieģeli, arhitektam, kurš ir ieprojektējis ķieģeli un celtniecības firmai, kas ir uzcēlusi ēku. Lai ķieģelis tiktu pielietots, jāpiedalās visiem trijiem. Konkurss ilgs līdz 2003. gada janvārim. Katrā nominācijā galvenā balva ir 3 tūkstoši latu.

Kā vērtējat būvniecības portālu www.building.lv ?
Jebkuram ir skaidrs - ja pirms pāris gadiem e-pasaule vēl nebija tik ļoti populāra, tad tagad šis bizness tikai aug. Internetā ir jābūt šodien, lai panākumi būtu rīt. Jaunā paaudze to lieto jau ļoti daudz. Tā arī būvniecībā- jaunumi, interesanti risinājumi, cenas tiek uzzināti tieši caur internetu. Tādēļ arī A/S "Lode" lēmums būt e-pasaulē ir likumsakarīgs. Šobrīd kā veiksmīgāko un stiprāko sadarbības partneri redzam tieši www.building.lv .


Linda Tunte,
www.building.lv



Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.