Marketinga pieredzi Andis Linde apvienos ar zināšanām būvniecībā
Intervija ar būvuzņēmuma RBS SKALS Marketinga direktoru Andi Lindi
Foto: Marketinga pieredzi Andis Linde apvienos ar zināšanām būvniecībā; autors: Marketinga pieredzi Andis Linde apvienos ar zināšanām būvniecībāIntervija ar būvuzņēmuma RBS SKALS Marketinga direktoru Andi Lindi
Iespējams, Andis Linde ir vienīgais Marketinga direktors Latvijas būvuzņēmumos, kurš savulaik augstāko izglītību ieguvis tieši celtniecības jomā, taču viņa darba pieredze ir saistīta ar marketinga stratēģiju izstrādi tādos Latvijā labi zināmos uzņēmumos kā Statoil, Lattelekom un Latvenergo. Kopš 2005. gada janvāra Andis Linde ir Marketinga direktors būvsabiedrībā RBS SKALS.
Pastāstiet, lūdzu, īsumā par izglītību un darba pieredzi.
1991. gadās pabeidzu RTU ar inženiera celtnieka diplomu. Esmu viens no tiem, kas iestājās RPI, bet absolvēja jau augstskolu ar citu nosaukumu - RTU. Man un maniem kursa biedriem ir diezgan kuriozs diploma noformējums – uz diploma vāka atrodas PSRS ģerbonis, bet tā iekšpusē ziņas par iegūto izglītību apliecina zīmogs ar Latvijas Valsts ģerboni. Pēc augstskolas vairākus gadus nostrādāju tiltu projektēšanā. Nav noslēpums, ka 90-tajos gados šajā nozarē neklājās sevišķi spoži, tāpēc izlēmu mainīt profilu. Es sāku strādāt uzņēmumā Statoil un ar šo uzņēmumu biju saistīts 7 gadus, ieņemot dažādus amatus. Pēdējos gadus atbildēju tieši par marketingu. Un šis lauciņš man arvien vairāk iepatikās. Tad kādu laiku es vadīju Lattelekom interneta marketinga un pārdošanas nodaļu, bet vēlāk - Marketinga un sabiedrisko attiecību un Marketinga un klientu apkalpošanas departamentu VAS Latvenergo.
Joprojām man ir gandarījums par paveikto uzņēmumā Latvenergo. Lai gan jau divus gadus neesmu saistīts ar šo uzņēmumu, ikdienā redzu, ka manas idejas un vīzijas tiek turpinātas un īstenotas. Tātad tās bijušas dzīvotspējīgas ilgstošā laika periodā. Idejas netika "no gaisa parautas". Tās tika ģenerētas, balstoties uz tirgus un komunikācijas izpētes materiāliem un, iemiesotas dzīvē, attīstīja un uzlaboja uzņēmuma darbību.
Vairākus gadus sevi realizēju arī privātajā biznesā, konsultējot uzņēmumus par marketinga un pārdošanas jautājumiem. Manas kompānijas klientu lokā bija gan lieli, gan vidēji uzņēmumi, tai skaitā arī tirdzniecības centri. Pa šiem gadiem ir uzkrāta pamatīga pieredze biznesa un cilvēku vadībā, kas noteikti ir līdzvērtīga augstskolā iegūtām zināšanām.
Cik liela nozīme ir talantam, strādājot marketinga jomā?
Talants ir svarīgs, bet tā ir tikai daļa no nepieciešamā kopuma. Man ir jāsaka paldies darba devējiem, kuri investējuši līdzekļus, apmaksājot augsta līmeņa kursus. Tās ir rūpes par darbinieku attīstību, bet tikpat labi var teikt arī - rūpes par uzņēmuma attīstību. Arī RBS SKALS domā par savu darbinieku izaugsmi, jo tas ir viens no svarīgākajiem instrumentiem, ar kura palīdzību uzņēmums spēj iegūt līdera pozīcijas tirgū.
Kur Jūs saskatāt izaicinājumu, strādājot par marketinga direktoru vienā no lielākajām būvniecības kompānijām Latvijā?
RBS SKALS neapšaubāmi ir viens no tirgus līderiem. Celtniecības bizness ir kontraktu bizness, tātad atkarīgs no spējas noslēgt kontraktu ar pasūtītāju un izpildīt saistības, uzbūvējot objektus. Kontraktu noslēgšana un saistību izpilde veido uzņēmuma apgrozījumu un šajā jomā uzņēmums RBS SKALS ir pirmajā pieciniekā Latvijas būvuzņēmumu saimē. Gan mans personīgais, gan uzņēmuma mērķis ir tuvākajos gados nokļūt pirmajā trijniekā, un panākt to saskaņā ar korekti izstrādātu taktiku. Tas ir arī mans izaicinājums.
Mans, kā marketinga direktora, pienākums ir nodrošināt uzņēmuma RBS SKALS kontraktu pārdošanu. Taču ne jau par katru cenu mēģinot iegūt kādu objektu. Marketings vispirms nozīmē padziļinātu tirgus izpēti un arī nākotnes prognozes. Pirms piedalīšanās konkursos, uzņēmuma ietvaros ļoti precīzi jāatbild uz jautājumu – kāpēc piedalāmies? Katrs lēmums jāpieņem koleģiāli, strādājot komandā ar dažādu nodaļu vadītājiem un speciālistiem.
Marketings būtībā ir filozofija, kas ļauj daudzas lietas sakārtot pa plauktiņiem un paredzēt rezultātu, turklāt orientējoties uz stabilu darbību ilgtermiņā.
Vai tiek plānots noslēgt kontraktus par būvniecības darbu veikšanu arī ārpus Latvijas?
Protams, Latvijas pievienošana Eiropas Savienībai mums nodrošina iespēju strādāt ārpus Latvijas un pašreiz mēs izstrādājam stratēģiju darbībai šajā lauciņā. Lai gan jāsaka, ka arī Latvijas tirgus ir pietiekami augošs, nodrošinot būvniekiem pietiekami dinamisku attīstību tepat uz vietas. Būvniecības kompānijām ir tendence ne tikai paplašināt darbības lauku, bet arī darbības sfēras. Piemēram, RBS SKALS ir pievērsies nekustamā īpašuma tirgum - piedaloties dažu objektu tapšanā arī ar savām kapitāldaļām un piedāvājot investoriem apbūves gabalus. Mūsu kompānija ir arī viens no Latvijas lielākiem namu un tiem pieguļošo teritoriju apsaimniekotājiem. Apsaimniekošanas dienesta klientu lokā ir valsts iestādes, biznesa struktūras un privātīpašnieki.
Kādā līmenī Latvijas uzņēmumos ir attīstīts tas, ko varētu dēvēt par īstu marketingu?
Tas ir filozofisks jautājums. Jo esmu pabijis gan vienā, gan otrā "frontes" pusē – kā marketinga direktors esmu strādājis ar dažādām kreatīvajām aģentūrām, bet personiskajā biznesā savukārt kā aģentūras vadītājs esmu strādājis ar dažādu uzņēmumu marketinga direktoriem vai uzņēmumu vadītājiem. Strādājot Latvenergo, mana misija bija tikties ar "lielajiem" klientiem – rūpniecības uzņēmumu vadītājiem, ar kuriem nācās apspriest arī jautājumu par to, kas tad ir marketings. Lai gan jau 10 gadus Latvija dzīvoja nosacīta kapitālisma apstākļos, taču izpratne par uzņēmuma marketingu nepastāvēja. Ļoti daudzi runāja tikai par realizāciju, kas ietver produkta ražošanu un pārdošanu, neatbildot uz jautājumiem - kur un kāpēc to darīt? Marketings ir ļoti komplicēta lieta, kas pieprasa domāt plašākās kategorijās nekā tikai - kur reklamēties, kur pārdot utt.
Svarīgas personiskās īpašības marketinga speciālistiem ir spēja analizēt, komunicēt, strādāt komandā, jo jebkurš bizness ir arī savstarpējo attiecību un uzticēšanās lieta, kur liela nozīme ir prasmei veidot un vadīt sarunu. Jebkurā darbības sfērā arī cilvēciskajam faktoram ir liela nozīme. Piemēram, būvsabiedrībai RBS SKALS 75% no pasūtītājiem ir privātpersonas, kuras dažkārt pat nerīko konkursus, bet līdz konkrēta celtniecības uzņēmuma izvēlei nonāk sarunu ceļā.
Brīvais laiks – kā to pavadāt?
Laika, ko varētu dēvēt par brīvo, nav pārak daudz. Pašreiz jāapgūst ļoti daudz lietu, kas saistās ar uzņēmumu RBS SKALS. Esmu ilgstoši saistīts arī ar divām biedrībām - Sporta attīstības centru un Latvijas spēka atlētu federāciju, kas organizē Latvijas un starptautiska mēroga spēka vīru sacensības. Tur mēs esam tāds domu biedru kolektīvs. Latvenergo komandā spēlēju basketbolu, kas ir mana aizraušanās kopš skolas laikiem. Cenšos "nenozagt" laiku savai ģimenei un būtiski man šķiet arī veltīt laiku vienkāršām un cilvēcīgām sarunām ar tuviniekiem un draugiem.