Mārketings ir kas ievērojami vairāk par reklāmu vien
Saruna ar SIA "OK būvmateriāli" mārketinga vadītāju Andu Andersoni.
Foto: Mārketings ir kas ievērojami vairāk par reklāmu vien; autors: Mārketings ir kas ievērojami vairāk par reklāmu vienKā zināms, pasaulē tirgus izpēte, datu apstrāde un stratēģiju plānošana ir ļoti būtisks jebkura uzņēmuma darba, pat cīņas instruments, kura nozīmība piesātinātā tirgū aizvien pieaug. Arī Latvijas uzņēmumu, tai skaitā būvmateriālu jomā strādājošo, vadība sāk pievērst lielāku vērību mārketinga jeb tirgzinības nozīmībai, par ko liecina kaut vai jomas profesionāļu piesaiste.
Viena no šādām speciālistēm ir Anda Andersone, kas pirms pusgada sāka veikt mārketinga vadītājas pienākums firmā "OK būvmateriāli".
Ko Jums nozīmē šis amats, šajā uzņēmumā?
Pirmkārt jau jaunu darbības jomu, pārmaiņas, kas, manuprāt, ir ļoti noderīgi, jo palīdz pilnveidoties, iepazīt atšķirīgas nozares, to specifiku. Mārketinga sfērā strādāju jau vairāk nekā 5 gadus. Pirmā pieredze radās "Mercedes - Benz" automobiļu tirgotāja "Domenikss" komandā, kam sekoja biroja tehnikas un mobilo telefonu pārdošanas uzņēmums "Danlats Baltija". Kā redzams, katra nākamā darbavieta atšķīrās ar savu darbības veidu, un "OK Būvmateriāli" nav nekāds izņēmums.
Latvijas tirgus ikvienā jomā ir samērā ierobežots, tāpēc arī mārketingā iespējas "augt" vienas sfēras ietvaros nav plašas. Būvniecība un ar to saistītās nozares attīstās ļoti strauji, kas paver plašākus apvāršņus arī mārketingam.
Kāda Jūsuprāt ir nozares specifika?
Līdz šim daudzas firmas attīstījās strauji, un, iespējams, īpaši nedomāja par mārketinga nozīmību, noderību, jo it kā procesu rezultāti apmierināja. Pieaugot konkurencei, tirgus blīvumam, pienācis laiks uzmanīgāk analizēt savu darbību, nākotnes attīstību, darbu ar klientiem utt. Redzu, ka daļai vēl joprojām tas nešķiet nozīmīgi, taču tas ir tikai laika jautājums.
Jāatzīst, ka "OK Būvmateriāli" attīstījušies veiksmīgi un mārketinga aktivitātes, kas veiktas pašu spēkiem, bijušas intuitīvi pareizi ievirzītas, tāpēc neapgalvošu, ka ar manu atnākšanu uzsākti kādi revolucionāri procesi. Jāturpina labi uzsāktais, ir detaļas, kam pievērsts mazāk uzmanības, jo vienkārši nebija štata darbinieka, kas spētu atlicināt tam laiku.
Kas ir nozares īpatnība? Manā redzējumā būvniecības (tai skaitā celtniecības materiālu tirgotāju) tirgus patlaban vēl atrodas vidējā attīstības stadijā, nav vēl līdz galam sakārtots. Nav īsti godīgas konkurences, kādēļ strādāt ar klientiem ir grūtāk, nekā dažās citās jomās. Arī paši klienti nav vēl pieraduši pie pastāvīgām mārketinga aktivitātēm, tāpēc paies kāds laiks, kamēr viņi sapratīs, kā mēs vēlamies veidot un attīstīt sadarbību ar viņiem. "OK Būvmateriāli" ir skaidri pozicionēta niša tirgū, kas, protams, mainās un papildinās, sekojot pieprasījuma tendencēm.
Un kā tad jūs vēlētos veidot attiecības ar klientiem?
Negribam tikai pārdot būvmateriālus, bet arī apkalpot. Piedāvāt kompleksus apgādes risinājumus, konsultācijas un aprēķinus par materiālu izmantojumu, piemērotību, patēriņu, utt. Cenu šķēres vienādiem vai līdzīgiem materiāliem ir šauras un drīzumā var izlīdzināties pavisam, tāpēc par labu tam vai šim piedāvājumam kalpos servisa līmenis.
Kā Jums šķiet, vai izšķiroša loma ir attiecību kvalitātei starp celtniecības uzņēmumiem un tirgotājiem, vai tomēr visu nosaka lietišķs aprēķins?
Attiecības ir ļoti svarīgas jebkurā nozarē Latvijā, arī būvniecībā. Tāpēc ciešāku, nepastarpinātāku saišu veidošana ar klientiem, viņu vajadzību, specifikas izzināšana ir mūsu pašreizējā prioritāte. Tikai saprotot prasības, varēsim nodrošināt nepieciešamo apkalpošanu.
Pārsvarā Latvijas būvnieku zināšanas un prasības ir samērā augstas?
Jā, tās ir augstas, tāpēc mēs sekojam, lai piedāvājuma klāsts spētu apmierināt dažādas, arī vismūsdienīgākās prasības. Dažviet pasaulē jau izmanto tehnoloģijas, kas vēl nav aktuālas mums, bet agri vai vēlu būs, un mums ir svarīgi būt par tām informētiem, lai spētu īstajā brīdī piedāvāt. Mēs attīstāmies ne tikai kopsolī ar celtniecības firmām, bet cenšamies būt jau soli priekšā.
Parasti jau uzsver jauno tehnoloģiju un risinājumu ieviešanu, bet kā nosakāt tā vai cita produkta aktualitātes zušanu?
Tie dabīgi atsijājas. Ja klienti šo produktu vairs nepieprasa, mēs izvērtējam tā lietderību un vairs nepiedāvājam. Laiks, termiņi patlaban ir aktualitāte Nr. 1, ko izvirza arī materiāliem. Pat ja kāds produkts ir dārgāks, bet tā iestrāde ļauj ietaupīt ievērojamu laika posmu, izvēle visbiežāk būs par labu jaunajam. Savukārt mēs cenšamies informēt, izglītot klientus par šādiem jaunumiem, jo ieguvēji ir visi – gan pasūtītājs un būvnieks, gan mēs. Regulāri organizējam seminārus, atklājām krāsu un apdares materiālu skolu. Vienlaikus mums ārkārtīgi būtiska ir izstrādājuma kvalitāte. Vienmēr paši vispusīgi pārbaudām katru jaunu produktu pirms pieņemt lēmumu par tā tirgošanas uzsākšanu. Ilgtermiņa attiecības var veidot tikai piedāvājot kvalitatīvu un uzticamu produkciju.
Ar kurām nodaļām Jums visvairāk iznāk sastrādāties?
Pirmkārt ar tirdzniecības nodaļu, kurai mūsu firmā ir divi atzari – specializētie un tradicionālie būvmateriāli. Pie specializētajiem pieskaitām betonēšanas materiālus, ģeotekstilus, arī krāsas, ko sākām pārdot tikai pagājušajā gadā. Jāuzsver, ka lielākā daļa būvnieku zina par mūsu patiesi dziļajām zināšanām piedāvāto specializēto materiālu jomā, tāpēc vēršas paši vai iesaka citiem to darīt, ja nepieciešams ko iegādāties, vai saņemt konsultāciju.
Protams, arī ar citām firmas nodaļām, mazumtirdzniecības veikalu.
Ko Jūs uzskatāt par būtiskākajiem uzdevumiem iekšējā un ārējā mārketingā?
Uzskatu, ka iekšējais mārketings, resp. informācijas apmaiņa firmas darbinieku vidū, ir ļoti svarīgs, jo jebkuras aktivitātes ir kādas sadarbības nevis tikai manis vienas aktivitāšu rezultāts. Tāpēc firmas sapulcēs, kā arī pirms katra nozīmīgāka pasākuma notiek apspriedes ar projektu vadītājiem, lai informācijas mijiedarbībā sagatavotu iespējami vispusīgāku projektu.
Savukārt ārējā mārketingā gribētu uzsvērt tiešo kontaktu nozīmību. Piemēram, organizējot kādu semināru, nosūtām informāciju gan ar e-pasta starpniecību, gan sazināmies telefoniski, lai klientam vispusīgāk izskaidrotu produkta vai risinājuma būtiskumu, noderīgumu.
Kā notiek jauno klientu piesaiste?
Galvenokārt ar jauno celtniecības projektu starpniecību. Sākumposmā ar attiecīgo mūsu menedžeri, vēlāk pievienojos arī es. Jāuzsver, ka parasti procesi noris dabīgi, mijiedarbībā starp mums un klientu.
Vai Jums šis amats ir savā ziņā izaicinājums, vai likumsakarīgs pakāpiens karjerā?
Es teiktu, ka abi. Mārketinga pamati un zināšanas ir būtiskas, taču tās jāapvieno ar reālu darbu konkrētā nozarē, izzināšanu, spēju izprast procesus, to virzību utt. To es sauktu par izaicinājumu.
Kuras īpašības Jums pašai visvairāk nepieciešamas?
Kopumā jābūt diezgan vispusīgai. Vai nu tās būtu automašīnas, mobilie telefoni, vai būvmateriāli svarīgs ir radošais potenciāls, lai organizētās aktivitātes būtu ne tikai informatīvas, bet arī atraktīvas, interesantas. Jāspēj ātri reaģēt uz situācijas maiņu tirgū un pieņemt attiecīgus lēmumus. Arī rīkojot mārketinga pasākumus iespējami pēkšņi pagriezieni, uz kuriem jāspēj attiecīgi strauji atsaukties.
Spējai strādāt komandā, jo pilnvērtīgs mārketings nav iedomājams bez sadarbības ar attiecīgo produktu speciālistiem.
Vēl, gribasspēkam, inovatīvam garam, jo ieviest ko jaunu nekad nav viegli, bet kompānija var attīstīties tikai pastāvīgi ieviešot jauninājumus, esot vismaz ½ soli priekšā konkurentiem. Spējai redzēt procesus kopumā un paredzēt to attīstību, lai mārketinga aktivitātes būtu aktuāli trāpīgas.
Vai var uzskatīt šo darbu par Jūsu sirdslietu? Kādā citā jomā Jūs vēl labprāt strādātu?
Grūti pateikt, taču domāju, ka tas varētu būt saistīts ar sabiedriskām aktivitātēm, pasākumu organizēšanu, sadarbību ar cilvēkiem. Studējot ekonomiku, sapratu, ka tieši mārketings mani saista visvairāk, un vēlāk darbā atklājās, ka manas rakstura īpašības ir piemērotas minētajai jomai. Tāpēc esmu gandarīta, ka varu strādāt sfērā, kas mani interesē un patiesi saista.
Ko Jūs novēlētu saviem kolēģiem un ko – klientiem, jauno gadu uzsākot?
Saviem kolēģiem novēlu profesionālo izaugsmi, bez kuras nav iespējama sekmīga uzņēmuma attīstība, kā arī daudz jaunu ideju un spēka to realizēšanai. Savukārt klientiem - daudz jaunu projektu, kuri prasa jaunus risinājumus un ir izaicinājums gan celtniekiem, gan mums materiālu piegādātājiem.