Mazliet biedē tas, ka uzņēmumu ar vietējo kapitālu kļūst arvien mazāk un mazāk
Intervija ar SIA Cleanhouse Marketinga direktoru Kristapu Droni.
Foto: Mazliet biedē tas, ka uzņēmumu ar vietējo kapitālu kļūst arvien mazāk un mazāk; autors: Mazliet biedē tas, ka uzņēmumu ar vietējo kapitālu kļūst arvien mazāk un mazākIntervija ar SIA Cleanhouse Marketinga direktoru Kristapu Droni
Cleanhouse bizness ir nekustamo īpašumu apsaimniekošana un tam nepieciešamā servisa nodrošināšana. Uzņēmums ir dibināts 1998. gadā kā profesionālās telpu un teritoriju uzkopšanas kompānija. Tolaik šī sfēra bija maz pazīstama Latvijas uzņēmēju vidū. Visas nozares straujo izaugsmi pāris gados apliecina arī uzņēmuma Cleanhouse attīstība, "sākām ar desmit darbiniekiem, šobrīd ar darbu nodrošinām jau vairāk kā 400 cilvēkus, kas apkalpo 150 klientu. Pilnveidojot un paplašinot pakalpojumu veidus, turpinot apgūt modernākās tehnoloģijas, sekojot jaunākajām tendencēm un prasībām, esam kļuvuši par vienu no lielākajiem ēku, telpu un teritoriju uzkopšanas un apsaimniekošanas servisa piedāvātajiem Latvijā", stāsta Kristaps Drone.
Kā redzamākos objektus varētu minēt Hansabankas centrālo ēku un Centra namu (jaunuzbūvētā ēka blakus Zemkopības ministrijas ēkai), kuros tiek organizēta ēkas apsaimniekošana un visu ar to saistīto darbu veikšana. Jau vairāk nekā gadu Cleanhouse ir arī ISO 9001:2000 sertificēts uzņēmums kā namu apsaimniekošanā, tā arī telpu uzkopšanā – pagaidām vienīgie Latvijā, kas sertificējuši darbību abās jomās, nodrošinot klientus ar daudzpusīgu un pilnīgu pakalpojumu klāstu.
Kas nepieciešams, lai kļūtu par uzņēmumu, kuru novērtē ne vien klienti, bet ciena arī konkurenti?
Spēja nodrošināt saviem klientiem profesionāli, augstā kvalitātes līmenī sniegtus pakalpojumus, tādējādi veicinot visas n nozares attīstību un prestižu, tirgus analīze, spēja attiecībās ar klientiem un konkurentiem darboties pēc godīgiem spēles noteikumiem, cieņa pret saviem darbiniekiem, partneriem un ikvienu organizāciju vai indivīdu, ar ko saskaramies ikdienas darbā. Cleanhouse savu darbības politiku veido tā, lai ieguvēji no mūsu darba būtu gan mūsu klienti, gan viņu darbinieki, partneri un klienti , gan mūsu darbinieki un sabiedrība kopumā. Savu iespēju robežas vienmēr esam mēģinājuši palīdzēt cilvēkiem, kam klājas visgrūtāk, un sniegt savu ieguldījumu apkārtējās vides uzlabošanā.
Kā prognozējat uzņēmuma nākotni? Ko Jūs vēlētos attīstīt savā uzņēmumā?
Cleanhouse mērķi ir turpināt attīstību līdzšinējos tempos. Gan apgrozījuma pieaugumos, gan jaunu pakalpojumu ieviešanā. Gribam radīt spēcīgu Latvijas uzņēmumu, kurš strādātu un konkurētu arī ārpus Latvijas robežām, izmantojot iespējas, ko mums sniedz vienotais Eiropas tirgus, jaunās tehnoloģijas, nacionālo robežu izzušana. Latvijai ir nepieciešams vairāk tādu vietējo uzņēmumu, kas sekmīgi spētu konkurēt arī ārpus šīs valsts, turklāt, nevis piedāvājot zemāku cenu un strādājot par zemāku atlīdzību, bet radot savai produkcijai un pakalpojumiem unikālu pievienoto vērtību, kas būtu mūsu konkurētspējas galvenais ierocis.
Ar prieku raugos uz to kā attīstās "Stendera ziepju fabrika" un "Emīla Gustava šokolāde". Šādiem uzņēmumiem jābūt vairāk, un valstij būtu visādi jāveicina gan šādu uzņēmumu rašanos, gan to attīstību ārpus mūsu mazās valsts robežām.
Kā raksturojams jūsu jomas tirgus Latvijā? Cik viegli vai grūti ir strādāt Latvijā? Kā Jūs raksturotu pircēju Latvijā? Izglītots, izvēlīgs....
Tirgus ir sadrumstalots, ar lielu skaitu spēlētāju, starp kuriem pēdējā laikā redzami arī daudzi starptautiski uzņēmumi, kas ir nopirkuši vietējos uzņēmumus un tirgus iekarošanā izmanto visdažādākās stratēģijas. Mazliet biedē šī situācija, kad uzņēmumu ar vietējo kapitālu kļūst arvien mazāk un mazāk. Protams, tagad ienākt tirgū un tur noturēties kļūst aizvien grūtāk un grūtāk, lai to izdarītu jādomā par specializēšanos kādā konkrētā sfērā, par uzņēmuma zīmola vērtības palielināšanu.
Tāpat arī daudzi no uzņēmumiem, kas strādā Latvijā vēl nav nobrieduši ārpakalpojumu pirkšanai, tādēļ daudz resursu ir jāiegulda arī pakalpojumu priekšrocību skaidrošanā, uzņēmēju informēšanā par to, kādas būtiskas konkurences priekšrocības tiem sniedz ārpakalpojumu izmantošana: augstāku pakalpojumu kvalitāti, pieeju specifiskām zināšanām un mūsdienīgiem tehnoloģiskajiem resursiem, racionālāku klienta laika izmantošanu, iespēju visas pūles koncentrēt uz sava uzņēmuma tiešās darbības jomas attīstīšanu. Pieļauju, ka nozares attīstību varētu kavēt arī daudzu nelielu uzņēmumu darbība, kuri nespēj ar saviem resursiem nodrošināt atbilstošu pakalpojumu kvalitāti. Līdz ar to cieš klients, ka ekonomisku apsvērumu dēļ izvēlējies lētāko piedāvājumu, un sliktā pieredze viedo negatīvu attieksmi pret nozari kopumā.
Cik ilgi Jūs strādājat šajā biznesā?
Nu jau būs četri, pieci gadi, kopš esmu Cleanhouse komandā.
Vai uzņēmumam ir tradīcijas – kopīga svētku svinēšana, dalība sporta spēlēs?
Tā kā uzņēmums ir liels, un darbinieki neuzturas vienviet, tad jau kā gadu izdodam iekšējo Cleanhouse avīzi, kurā reizi divos mēnešos informējam par jaunumiem uzņēmumā un sniedzam citu nepieciešamo informāciju, arī izglītojošus materiālus lai mūsu komanda būtu zinoša, lojāla un motivēta. Tāpat, katrai no nodaļām ir savi motivācijas pasākumi.
Cenšamies arī piedalīties un organizējam dažādas uzkopšanas talkas, lai ne tikai mūsu klientu objekti būtu sakopti, bet arī kāda no galvaspilsētas vietām, kas citādi būtu atstāta novārtā.