Meistars, sākot pie mums strādāt pārbaudes laikā var deklarēt, ko vien vēlas, kaut vai to, ka viņš labi pārzin kosmosa kuģa uzbūvi
Intervija ar "Tapeks noma" tehnisko direktoru Gati Baltausi
Foto: Meistars, sākot pie mums strādāt pārbaudes laikā var deklarēt, ko vien vēlas, kaut vai to, ka viņš labi pārzin kosmosa kuģa uzbūvi; autors: Meistars, sākot pie mums strādāt pārbaudes laikā var deklarēt, ko vien vēlas, kaut vai to, ka viņš labi pārzin kosmosa kuģa uzbūviIntervija ar "Tapeks noma" tehnisko direktoru Gati Baltausi.
Uzņēmums "Tapeks noma" šogad jūlijā atzīmē 2 gadu pastāvēšanas jubileju. Uzņēmumā valda prieks par jubileju un par šajā laikā paveikto un sasniegto. Atzīmējams ir fakts, ka "Tapeks noma" ir kļuvis par oficiālo pārstāvi virknei pasaulē atzītu tehnikas ražotāju. Ar ko iezīmīga un kādas priekšrocības sniedz oficiāla pārstāvja statuss? Pārstāvjiem ir pieejama tehniskā informāciju par jebkuru no produktiem, dīlera statuss, cieši sadarbojoties ar ražotāju, sniedz iespēju piedāvāt dažādas tehnikas komplektācijas un risinājumus, kā arī nodrošināt rezerves daļu sagādi un pilnvērtīgu tehnikas servisu. Nav mazsvarīgi, ka uzņēmumā "Tapeks noma" cilvēki "turas", joprojām strādā visi "veterāni", kuri pirms diviem gadiem riskēja pievērsties vēl īsti nezināmai biznesa nišai. Viens no tiem ir arī "Tapeks noma" tehniskais direktors Gatis Baltausis.
Kā Jūs nonācāt uzņēmumā "Tapeks noma"?
Pirms tam strādāju citos ar būvniecības sfēru saistītos uzņēmumos. "Tapeks noma" piedāvāja izaicinājumu un es to pieņēmu. Projektu uzsākām kopā ar pašreizējo "Tapeks noma" valdes priekšsēdētāju Ričardu Bataragu un mans amats sākuma etapā bija noliktavas vadītājs, bet, uzņēmumam paplašinoties, kļuvu par tehnisko direktoru.
Ko ietver amats "tehniskais direktors", veicot ikdienas darbus?
Veicamo darbu ir daudz un dažādi. Piemēram, jāveic visu iekārtu, īpaši bīstamo, tehniskā uzraudzība, jāorganizē un jāpārrauga remonts, lai tehnikas vienības būtu sagatavotas sertificēšanai un tehniskajai apskatei. Mans uzdevums ir arī pieņemt saprātīgus un nākotnē orientētus lēmumus, ja tehnikas tirgū parādās kas jauns, vai izsakoties precīzāk – izlemt par konkrētās tehnikas vienības iepirkšanu vai neiepirkšanu.
Daudz nākas kontaktēties ar esošajiem un potenciālajiem piegādātājiem. Mums sadarbības partneri faktiski ir visā pasaulē – Japānā, ASV un Eiropā. Ilgstoši strādājam ar Franciju un pašreiz mums ir līgums ar vadošu Eiropas pacēlāju ražotāju. Mēs varam lepoties ar savu piegādātāju sarakstu. Ražotāji mums uzticējušies, kas dod iespēju piedāvāt tehniku klientiem ne tikai nomai, bet arī pirkšanai, bez tam klienti var rēķināties ar servisu un iespēju iegādāties rezerves daļas.
Lēmumu pieņemšana pieprasa augsta līmeņa profesionālismu un spēju orientēties tehniskajos parametros. Jo būtiskākais jautājums – vai piedāvātā jaunā tehnikas vienība patiešām ir derīga darbam. Pāris reižu šo divu gadu laikā esam arī kļūdījušies. Piegādātāji pārliecināti mums ir stāstījuši par tehnikas atbilstību profesionālajam līmenim: noticam, nopērkam un izrādās, ka tehnika neatbilst profesionālās izmantošanas kritērijiem.
Robeža starp profesionālu un amatieru instrumentu dažkārt ir visai trausla un pat grūti definējama. Ir jāorientējas "tehniskajā anatomijā" līdz pat sīkākajai niansei. Pieredze, intuīcija un atsauksmes, tie ir vieni no galvenajiem speciālista instrumentiem, kas palīdz izvēlēties iepirkt vienu vai otru tehnikas vienību.
Noteikti "Tapeks noma" klāstā ir kas tāds, kas nav citiem nomas uzņēmumiem.
Atsevišķiem instrumentiem esam vienīgie drosmīgie Latvijas kontekstā, kas tos piedāvā. Piemēram, tāds specifisks instruments kā riģipša špaktelēšanas, kas izstrādāts un ražots ASV. Kvalitatīva, pārbaudīta lieta. Taču pagaidām vēl grūti "iet" iekšā Latvijas tirgū, jo cilvēki instrumentus vēl nav iepazinuši. Vel mēs nezinām kāda būs atdeve un popularitāte šiem instrumentiem, taču jāpiebilst, ka tie krietni atvieglo visumā sarežģīto un darbietilpīgo špaktelēšanas procesu. Mēs uzdrošināmies riskēt un tāpēc klienti pie mums var atrast jaunākos tehniskos sasniegumus.
Mūsu instrumentu klāstu no citiem atšķir arī pietiekami plašais piedāvājums apmetuma mašīnu un krāsošanas mašīnu jomā.
Vai pats arī protat apieties ar tehniku, kas atrodas "Tapeks noma" piedāvājuma klāstā?
Man nav obligāti jāprot rīkoties ar visām tehnikas vienībām, bet man ir jāpārzina kā ar to apieties, lai no tehnikas izmantošanas klienti iegūtu maksimālu atdevi. Mans pienākums ir morāli atbalstīt savus klientus. Detalizēti pārzinu visu tehnikas vienību uzbūvi, darbības nianses, kalpošanas ilgumu, resursus. Man ir diezgan plašas zināšanas un kā izsakās kolēģi – esmu tehniski "spēcīgākais" cilvēks "Tapeks nomā".
Arī no klientiem nācies dzirdēt, ka esat tehniski zinošs. Vai pievēršaties arī tehnikas remontam, kad tas nepieciešams?
Man ir jāzina un arī interesē katra aparāta uzbūve. Bez tam šīs zināšanas man sniedz iespēju profesionāli vadīt savu personālu un pieņemt darbā labus kadrus, jo protu atšķirt labus meistarus no tādiem, kam tehnika nav sirds lieta. Liela nozīme tehniskajām zināšanām ir arī pasūtījumu komplektācijas procesā, jo kādreiz gadās, ka meistaru iesniegtajos dokumentos ir ieviesusies kļūme un tiek pasūtīta pavisam cita detaļa tehnikas remontam. To varu izkontrolēt un līdz ar to novērst uzņēmumam potenciālos zaudējumus.
"Tapeks nomai" piedāvājumā ir ārkārtīgi daudz dažādas tehnikas? Kā tā tiek grupēta?
Viss mūsu piedāvājums iedalās divās lielās grupās – instrumenti un būvtehnika. Sīkāk tiek grupēt, atbilstoši pielietojumam. Cenšamies nosegt visu spektru, kas nepieciešams būvniecības procesā, sakot no zemes rakšanas darbiem un grunts blietēšanas un beidzot ar apdares darbiem.
Cik daudz darbinieku ir Jūsu pakļautībā un kā izvēlaties speciālistus, lai dēļ tiem neciestu uzņēmuma labā slava?
Pašreiz manā tiešajā pakļautībā ir 8 darbinieki un vēl pārraudzībā tehniskie darbinieki mūsu filiālēs. Mēs strauji augam un nākas darbā pieņemt arī jaunus darbiniekus. Mani faktiski maz interesē kāda cilvēkam, kas vēlas pie mums strādāt, ir izglītība. Mani interesē viņa reālās zināšanas un vai viņš ir spējīgs radoši tehniski strādāt, tas ir vai spēj saprast instrumentu vai tehnikas uzbūvi un tās darbības principus un līdz ar to prognozēt instrumenta resursus un iespējamās vājās vietas.
Meistars sākot pie mums strādāt var deklarēt ko vien vēlas, kaut vai to, ka viņš pārzin kosmosa kuģa uzbūvi. Esam ieviesuši interesantu sistēmu, kas jau sevi ir attaisnojusi. Mēs vienojamies ar cilvēku par pārbaudes periodu, kura laikā jaunais meistars periodiski aizpilda paškontroles lapu, vērtējot pats sevi – cik daudz pārzin vienu vai otru instrumentu. Pēc pārbaudes laika tiek kontrolēts vai tas, ko meistars sarakstījis par sevi, atbilst realitātei. Tālāk jau atbilstoši vecāko kolēģu un manam vērtējumam, meistaram ir iespēja palikt mūsu kolektīvā vai arī doties darbu meklēt citur.
Tehniskās zināšanas ir nepieciešamas ne vien meistariem, bet arī operatoriem, kas izsniedz tehnikas vienības klientiem. Ir būtiski, lai mūsu darbinieki klientiem varētu ieteikt atbilstošo tehniku. Klienti mēdz kļūdīties un konkrētiem darbiem izvēlēties neatbilstošu instrumentus, rezultātā ir neapmierināti ar darba rezultātu un visās likstās vaino instrumentu. Šādos gadījumos riskam tiek pakļauta mūsu un klienta sadarbība, ko faktiski izraisa tikai pārpratums. Tāpēc mūsu operatori cenšas noskaidrot veicamā darba specifiku un tikai tad iesaka klientam visoptimālāko tehnikas vienību.
Klasisks gadījums, kas atkārtojas no gada gadā ir klientu vēlme iznomāt sildītājus vasaras vidū, lai žāvētu telpas apdares darbu laikā vai arī citos gadījumos, kad telpās ir par daudz mitruma. Žāvēšanai ir piemērota pavisam cita tehnika – mitruma separators. Cits klasisks gadījums – klients pieprasa perforatoru, bet apspriežoties tiek noskaidrots, ka nepieciešams atskaldāmais āmurs. Vizuāli šie instrumenti ir ārkārtīgi līdzīgi, bet funkcijas un tehniskie parametri ir pietiekami atšķirīgi.
Šobrīd sevi tirgū pozicionējam kā uzņēmumu, kur vienmēr klienti saņem instrumentus labā tehniskā stāvoklī un, ja klients ir ieplānojis kādus darbus, tad iegriežoties pie mums pēc tehnikas vai instrumenta, viņš var būt pārliecināts, ka darbus paveiks.
Vai ir kas tāds, kas šajā amatā un profesijā ir apgrūtinošs?
Mes esam elastīgi un nākam pretim klientiem, konsultējot tos telefoniski arī krietni pēc oficiālā darba laika beigām. Es saprotu, būvniecības sezona ir pašā plaukumā un darbi iestiepjas līdz vēlai nakti, kaut kas notiek ar tehniku, ir nepieciešams tūlītējs padoms...bet varbūt tomēr kluss lūgums nezvanīt pēc 23 un pirms 7 rītā.