Notiks ES līmeņa konference par enerģijas patēriņa problēmām
Informāciju sagatavoja Meglena Kuneva, ES patērētāju aizsardzības komisāre, Andris Piebalgs, ES enerģētikas komisārs. Enerģijas patērētāju tiesības: kas notiks tālāk? Pašlaik, desmit mēnešus pēc enerģētikas mazumtirdzniecības tirgus liberalizācijas, šis Eiropas Komisijai ir piemērots brīdis, kad novērtēt progresu enerģijas patērētāju tiesību jomā.
Informāciju sagatavoja Meglena Kuneva, ES patērētāju aizsardzības komisāre, Andris Piebalgs, ES enerģētikas komisārs.
Enerģijas patērētāju tiesības: kas notiks tālāk? Pašlaik, desmit mēnešus pēc enerģētikas mazumtirdzniecības tirgus liberalizācijas, šis Eiropas Komisijai ir piemērots brīdis, kad novērtēt progresu enerģijas patērētāju tiesību jomā. Tādēļ mēs – par patērētājiem un enerģētiku atbildīgie komisāri – 6.maijā sasaucam konferenci, apvienojot visas iesaistītās puses: patērētājus, dalībvalstis, Eiropas Parlamentu, Ekonomikas un sociālo lietu komiteju, valstu pārvaldes iestādes un rūpniecības nozari.
Šajā jomā ir panākts progress, un mēs varam lepoties ar sasniegumiem.
Ir skaidrs, ka Eiropas enerģētikas politikai un patērētāju politikai ir kopīga prioritāte – gādāt/nodrošināt , lai Eiropas patērētāji saņemtu vislabāko pieejas, cenas un apgādes/piegādes piedāvājumu. Īsts Īstens iekšējs enerģētikas tirgus ar īstu konkurenci ir vislabākais veids, kā Eiropas enerģijas patērētājiem nodrošināt vislabākās cenas un izvēli. Lai panāktu īstu konkurenci, ir vajadzīgs pienācīgs regulēšanas līmenis saskaņotai valstu pārvaldes iestāžu kompetencei un pastiprinātai šo iestāžu sadarbībai.
Patērētājiem jau ir pieejami daudzi juridiski instrumenti, piemēram, 2003. gada Elektrības un gāzes direktīvas un Negodīgas komercprakses direktīva. Tās ir pamattiesības. Diemžēl bieži vien Eiropas patērētāji par tām neko nezina.
Vai jūs, piemēram, zināt, ka jums ir:
tiesības uz elektroenerģijas apgādi jebkur ES par objektīvi pamatotu un pārredzami aprēķinātu cenu;
tiesības uz līgumu ar enerģijas piegādātāju, kurā saprotamā veidā ir norādītas jūsu tiesības un pienākumi;
tiesības saņemt skaidrus, pārskatāmus un salīdzināmus rēķinus; vai
tiesības mainīt līguma nosacījumus vai piegādātāju bez apgrūtinošām procedūrām, saprātīgā laika posmā un – galvenais – tiesības par to nemaksāt?
Runājot par elektrības cenām, energoefektivitātei ir vienlīdz liela nozīme: enerģijas taupīšana ir ātrākais un efektīvākais veids, kā samazināt jūsu rēķinu.
Eiropas patērētājiem un politikas veidotājiem ir vajadzīga labāka informācija, ar kuru pamatot savus lēmumus. Tāpēc Komisija ar dalībvalstu un nacionālo pārvaldes iestāžu palīdzību novēros energopatēriņa mazumtirdzniecības tirgus veiktspēju. Tā regulāri publicēs datus par enerģētikas tirgus rezultātiem, iekļaujot tos Komisijas ikgadējā "Patēriņa tirgus tablo". Šie dati ietvers dažādus indikatorus / rādītājus, sākot ar cenām un beidzot ar patērētāju apmierinātību un sūdzībām.
Praksē situācija ir nedaudz atšķirīga: iekšējais enerģētikas tirgus joprojām ir fragmentēts.
Tādēļ Komisija ir nolēmusi trešajā iekšējā enerģētikas paketē ierosināt turpmākus uzlabojumus. Šo paketi pašlaik pārbauda dalībvalstis un Eiropas Parlaments, un šogad to vajadzētu pabeigt.
Pagājušā gada jūlijā Komisija publicēja paziņojumu par enerģijas patērētāju tiesībām. Apspriedēs, kas sekoja paziņojuma publicēšanai, tika skaidri secināts, ka patērētājiem ir vājas zināšanas par savām tiesībām. To cēlonis varētu būt nepilnīga ES tiesību aktu ieviešana dalībvalstīs. Vietējās atšķirības, juridisko instrumentu klāsts, kā arī atbildības pārklāšanās saasina šo problēmu. Ņemot vērā šo patērētāju zināšanu un skaidrības trūkumu, kā arī vajadzību pēc tādas politikas veidošanas, kas balstās uz faktiem, īpaši tiek atbalstīta precīzas un praktiskas informācijas sniegšana.
Mēs esam pārliecināti, ka informēti un aktīvi patērētāji ir galvenais Eiropas ekonomikas dzinējspēks; informēti un savas tiesības izmantot gatavi patērētāji palīdz veicināt pienācīgu iekšējā tirgus funkcionēšanu. Patērētāji rada spiedienu uz uzņēmumiem, liek tiem cītīgāk darboties, lai saglabātu konkurētspēju, un izvēlas efektivitāti, inovācijas un kvalitāti.
Tādēļ 2007. gadā Komisija organizēja ES mēroga informācijas kampaņu par patērētāju tiesībām. 6. maijā Komisija pirmoreiz prezentēs ļoti praktisku instrumentu: sarakstu ar patērētāju "biežāk uzdotajiem jautājumiem" par viņu valstu enerģētikas mazumtirdzniecības tirgiem, viņu pašu valodā.
Lai novērtētu pašreizējo praksi un palīdzētu uzlabot patērētāju tiesību īstenošanu, Komisija arī paziņos par Pilsoņu enerģētikas foruma sasaukšanu. Tā galvenais mērķis būs pārbaudīt reglamentējošus jautājumus, nosakot atlikušos šķēršļus ceļā uz īsta iekšēja enerģētikas tirgus izveidošanu mazumtirdzniecības jomā.
Tikpat liela nozīme ir nozarē paveiktajam: šajā konferencē tiks apspriesti nozares prakses labākie piemēri, un tiks apsvērtas iespējas tos ieviest visā ES.
Enerģētika ir pilsoņiem viens no svarīgākajiem jautājumiem gan šobrīd, gan pārskatāmā nākotnē. Daudzi politikas procesi ir ilgstoši, ar mērķi izveidot pienācīgi funkcionējošu Eiropas enerģētikas tirgu. Reformas būs ilgtspējīgas tikai tad, ja pilsoņi tās atbalstīs. Šo atbalstu vislabāk var panākt, pienācīgi īstenojot patērētāju tiesības un sniedzot precīzu un praktisku informāciju. Šī konference veidos platformu, ar kuras palīdzību visas iesaistītās puses varēs dalīties viedokļos un idejās par nākamajām darbībām ceļā uz labi apkalpotiem un informētiem patērētājiem.
Enerģijas patērētāju tiesības: kas notiks tālāk? Pašlaik, desmit mēnešus pēc enerģētikas mazumtirdzniecības tirgus liberalizācijas, šis Eiropas Komisijai ir piemērots brīdis, kad novērtēt progresu enerģijas patērētāju tiesību jomā. Tādēļ mēs – par patērētājiem un enerģētiku atbildīgie komisāri – 6.maijā sasaucam konferenci, apvienojot visas iesaistītās puses: patērētājus, dalībvalstis, Eiropas Parlamentu, Ekonomikas un sociālo lietu komiteju, valstu pārvaldes iestādes un rūpniecības nozari.
Šajā jomā ir panākts progress, un mēs varam lepoties ar sasniegumiem.
Ir skaidrs, ka Eiropas enerģētikas politikai un patērētāju politikai ir kopīga prioritāte – gādāt/nodrošināt , lai Eiropas patērētāji saņemtu vislabāko pieejas, cenas un apgādes/piegādes piedāvājumu. Īsts Īstens iekšējs enerģētikas tirgus ar īstu konkurenci ir vislabākais veids, kā Eiropas enerģijas patērētājiem nodrošināt vislabākās cenas un izvēli. Lai panāktu īstu konkurenci, ir vajadzīgs pienācīgs regulēšanas līmenis saskaņotai valstu pārvaldes iestāžu kompetencei un pastiprinātai šo iestāžu sadarbībai.
Patērētājiem jau ir pieejami daudzi juridiski instrumenti, piemēram, 2003. gada Elektrības un gāzes direktīvas un Negodīgas komercprakses direktīva. Tās ir pamattiesības. Diemžēl bieži vien Eiropas patērētāji par tām neko nezina.
Vai jūs, piemēram, zināt, ka jums ir:
tiesības uz elektroenerģijas apgādi jebkur ES par objektīvi pamatotu un pārredzami aprēķinātu cenu;
tiesības uz līgumu ar enerģijas piegādātāju, kurā saprotamā veidā ir norādītas jūsu tiesības un pienākumi;
tiesības saņemt skaidrus, pārskatāmus un salīdzināmus rēķinus; vai
tiesības mainīt līguma nosacījumus vai piegādātāju bez apgrūtinošām procedūrām, saprātīgā laika posmā un – galvenais – tiesības par to nemaksāt?
Runājot par elektrības cenām, energoefektivitātei ir vienlīdz liela nozīme: enerģijas taupīšana ir ātrākais un efektīvākais veids, kā samazināt jūsu rēķinu.
Eiropas patērētājiem un politikas veidotājiem ir vajadzīga labāka informācija, ar kuru pamatot savus lēmumus. Tāpēc Komisija ar dalībvalstu un nacionālo pārvaldes iestāžu palīdzību novēros energopatēriņa mazumtirdzniecības tirgus veiktspēju. Tā regulāri publicēs datus par enerģētikas tirgus rezultātiem, iekļaujot tos Komisijas ikgadējā "Patēriņa tirgus tablo". Šie dati ietvers dažādus indikatorus / rādītājus, sākot ar cenām un beidzot ar patērētāju apmierinātību un sūdzībām.
Praksē situācija ir nedaudz atšķirīga: iekšējais enerģētikas tirgus joprojām ir fragmentēts.
Tādēļ Komisija ir nolēmusi trešajā iekšējā enerģētikas paketē ierosināt turpmākus uzlabojumus. Šo paketi pašlaik pārbauda dalībvalstis un Eiropas Parlaments, un šogad to vajadzētu pabeigt.
Pagājušā gada jūlijā Komisija publicēja paziņojumu par enerģijas patērētāju tiesībām. Apspriedēs, kas sekoja paziņojuma publicēšanai, tika skaidri secināts, ka patērētājiem ir vājas zināšanas par savām tiesībām. To cēlonis varētu būt nepilnīga ES tiesību aktu ieviešana dalībvalstīs. Vietējās atšķirības, juridisko instrumentu klāsts, kā arī atbildības pārklāšanās saasina šo problēmu. Ņemot vērā šo patērētāju zināšanu un skaidrības trūkumu, kā arī vajadzību pēc tādas politikas veidošanas, kas balstās uz faktiem, īpaši tiek atbalstīta precīzas un praktiskas informācijas sniegšana.
Mēs esam pārliecināti, ka informēti un aktīvi patērētāji ir galvenais Eiropas ekonomikas dzinējspēks; informēti un savas tiesības izmantot gatavi patērētāji palīdz veicināt pienācīgu iekšējā tirgus funkcionēšanu. Patērētāji rada spiedienu uz uzņēmumiem, liek tiem cītīgāk darboties, lai saglabātu konkurētspēju, un izvēlas efektivitāti, inovācijas un kvalitāti.
Tādēļ 2007. gadā Komisija organizēja ES mēroga informācijas kampaņu par patērētāju tiesībām. 6. maijā Komisija pirmoreiz prezentēs ļoti praktisku instrumentu: sarakstu ar patērētāju "biežāk uzdotajiem jautājumiem" par viņu valstu enerģētikas mazumtirdzniecības tirgiem, viņu pašu valodā.
Lai novērtētu pašreizējo praksi un palīdzētu uzlabot patērētāju tiesību īstenošanu, Komisija arī paziņos par Pilsoņu enerģētikas foruma sasaukšanu. Tā galvenais mērķis būs pārbaudīt reglamentējošus jautājumus, nosakot atlikušos šķēršļus ceļā uz īsta iekšēja enerģētikas tirgus izveidošanu mazumtirdzniecības jomā.
Tikpat liela nozīme ir nozarē paveiktajam: šajā konferencē tiks apspriesti nozares prakses labākie piemēri, un tiks apsvērtas iespējas tos ieviest visā ES.
Enerģētika ir pilsoņiem viens no svarīgākajiem jautājumiem gan šobrīd, gan pārskatāmā nākotnē. Daudzi politikas procesi ir ilgstoši, ar mērķi izveidot pienācīgi funkcionējošu Eiropas enerģētikas tirgu. Reformas būs ilgtspējīgas tikai tad, ja pilsoņi tās atbalstīs. Šo atbalstu vislabāk var panākt, pienācīgi īstenojot patērētāju tiesības un sniedzot precīzu un praktisku informāciju. Šī konference veidos platformu, ar kuras palīdzību visas iesaistītās puses varēs dalīties viedokļos un idejās par nākamajām darbībām ceļā uz labi apkalpotiem un informētiem patērētājiem.