building.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi19829
Nozares ziņas33032
Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka : building.lv - par būvniecību Latvijā

Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka

Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka

Daudzstāvu ēkas nav iedomājamas bez liftiem. Ērta, ātra un droša pārvietošanās starp stāviem ir ne tikai praktiska nepieciešamība, bet paaugstina īpašuma kopējo vērtību. Arī dzīvojamo namu apsaimniekotāji arvien biežāk lemj par novecojušo liftu nomaiņu pret mūsdienīgiem risinājumiem vai modernizāciju, kā arī esošo liftu apkalpošanai izvēlas profesionālus un uzticamus liftu apkalpošanas uzņēmumus.

Kā uzsver AS Latvijas lifts - Šindlers komercdirektors, valdes loceklis Dainis Rimkuss, investīcijas ēkas liftu sistēmas sakārtošanā atmaksājas, turklāt moderns lifts uzlabo ēkas kopējo energoefektivitāti un ievērojami samazina kopējās būvniecības izmaksas jaunos projektos un apsaimniekošanas izmaksas gan jaunās, gan esošās būvēs.

AS Latvijas lifts – Šindlers ir Šveices koncerna Schindler, kas ir viens no pasaules lielākajiem liftu un eskalatoru ražotājiem, meitas uzņēmums. Schindler koncernam ir vairāk nekā 130 gadus ilga vēsture un tā uzņēmumi izvietoti visā pasaulē. 1993. gadā Schindler koncerna pārstāvniecība tika izveidota arī Latvijā, iegādājoties kādreizējo valsts uzņēmumu Latvijas lifts. AS Latvijas lifts – Šindlers divi galvenie darbības virzieni ir jaunu iekārtu pārdošana un montāža, un esošo iekārtu apkope, remonts un modernizācija. Patlaban Latvijas uzņēmuma apkopē ir vairāk nekā 2000 liftu un gan apkalpošanas, gan pārdošanas rezultātu ziņā AS Latvijas lifts – Šindlers ir starp vadošajiem vietējā tirgū.
D. Rimkuss uzsver, ka Latvijā tiek piedāvāts plašs Schindler ražoto produktu klāsts – lifti dzīvojamiem namiem, sabiedriskām ēkām un komercobjektiem. Izstrādājumu vidū ir iekārtas kravu pacelšanai, auto lifti, arī eskalatori (slīdošās kāpnes) un travelatori (slīdošās kāpnes bez pakāpieniem).

autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Foto: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka; autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Mūsdienīgs lifts – bez mašīntelpas un reduktora

Moderns, mūsdienīgs lifts būtiski atšķiras no grabošajām un skaļajām iekārtām, kas lielākoties atrodas padomju laikā celtajos namos, kur to pārvietošanos var dzirdēt ikviens ēkā esošais. Mūsdienīgam liftam, ko paredzēts izmantot dzīvojamos namos, nav nepieciešama atsevišķi izveidota mašīntelpa. Visas iekārtas tā darbināšanai tiek izvietotas lifta šahtā. Savukārt augstceltnēs, kur liftu jaudas ir krietni lielākas, atsevišķa mašīntelpa visdrīzāk būs vajadzīga.

Otra atšķirība – modernam liftam nav reduktora. D. Rimkuss paskaidro, ka vecās paaudzes liftiem motors griežas ļoti ātri – vidēji ar 1000 – 1250 apgriezieniem minūtē. Lai samazinātu šo ātrumu līdz lifta braukšanas ātrumam, nepieciešams speciāls zobratu kopums - reduktors. Tādējādi motors ir liels, tērē daudz enerģijas un darbojas skaļi. Savukārt jaunie lifti bez reduktora jau sākotnēji veidoti tā, lai motora griešanās ātrums uzreiz atbilstu lifta braukšanas ātrumam (vidējais standarts ir ap 38 apgriezieni minūtē). Viss process notiek klusāk, motora izmēri ir mazāki, tas ir kompaktāks un iekārta kopumā tērē daudz mazāk elektroenerģijas.

Kā vienu no mūsdienīga lifta priekšrocībām D. Rimkuss min arī jauna veida rievsiksnas, kas aizstāj smagās metāla troses, ko izmanto "vecajos" liftos. Rievsiksnu uzbūvi veido atsevišķu metāla trosīšu kopums, kas savstarpēji sastiprināts ar elastīgu materiālu. Šādām siksnām ir ilgs kalpošanas laiks un mazs lieces rādiuss, tās nelūst. Pateicoties šīm priekšrocībām, piedziņa aizņem daudz mazāk vietas un, ņemot vērā arī pārējo mehānismu izmērus, kopējie lifta gabarīti ir daudz kompaktāki. Tas ļauj arī vecajās šahtās ievietot mūsdienīgus liftus ar plašākām kabīnēm.

Mūsdienīgs lifts atšķiras arī vizuāli. "Schindler ražotajiem liftiem visi kabīnes apdarē izmantotie materiāli ir patīkami taustei un tīkami acij, turklāt tie ir ilgmūžīgi un ātri nenolietojas. Kabīnes ir gaišas, uzsvars tiek likts uz gaismu un materiālu augstvērtīgumu," stāsta D. Rimkuss.

autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Foto: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka; autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Protams, ja nepieciešams, iespējams izveidot liftus ar oriģinālu apdari. Piemēram, daudzos Rīgas vēsturiska centra namos projekts nosaka, ka lifta apdarei jābūt saskaņā ar ēkas arhitektonisko koncepciju.

Liftu apdarē tiek plaši izmantoti spoguļi un tas, kā liecina pētījumi, pat samazinot vandālisma risku. Proti, skatoties spogulī, cilvēks ir vairāk aizņemts ar sevi, lai domātu par kabīnes bojāšanu. Moderni un ekskluzīvi ir izmantot dažādas stiklotas konstrukcijas – bieži vien objektos tiek pasūtīti stikloti lifti, kas efektīgi papildina ēkas kopējo dizainu. Šādos gadījumos tiek izmantots tikai un vienīgi laminēts stikls ar plēvi pa vidu, kas, plīstot, samazina traumatisma risku.

autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Foto: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka; autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Pats analizē un izveido apstāšanās "grafiku"


Lai liftu pārvietošanos biroju un citās sabiedriskās ēkās ar lielu cilvēku plūsmu padarītu vēl efektīgāku, uzņēmumā Schindler izstrādātas divas inovatīvas vadības sistēmas Miconik 10™ un PORT™. Jo īpaši D. Rimkuss uzteic sistēmu Miconik 10™. "Pavērojiet, kas notiek parastā biroja ēkā, kur ir, piemēram, četri lifti, no rīta. Visi braucēji sakāpj kabīnē, saspiež sev vajadzīgos stāvus un lēnām brauc augšup. Burtiski lēnām, jo lifts apstājas katrā stāvā. Savukārt, Miconik 10™ piedāvā cilvēkiem jau pirms iekāpšanas liftā ievadīt sev vajadzīgos stāvu uz īpaša skārienjūtīga paneļa, kas novietots pie liftiem. Sistēma šos datus apkopo un "paziņo" katram braucējam, uz kādu liftu viņam jādodas. Piemēram, tie, kas brauc uz 10. stāvu dodas uz liftu A, tas nekas, ka pirms tam tukši atnākuši lifti B un C. Lai arī varbūt jāpagaida mazliet ilgāk, galamērķi cilvēks sasniedz ātrāk nekā izmantojot tradicionālo sistēmu," Miconik 10™ raksturo uzņēmuma pārstāvis.

Turklāt šādas sistēmas izveide ļauj ēkas īpašniekam ietaupīt vismaz uz vienu vai diviem "parastajiem" liftiem. Aptuveni rēķinot, ja katrā stāvā platība, kas nepieciešama liftam, aizņem vidēji 4 – 5 kvm., tad sareizinot ar, piemēram, 15 stāviem, tiek iegūta 60 – 75 kvm, ko izmantot citiem mērķiem. D. Rimkuss arī uzsver, ka inovatīvo liftu sistēmu ieviešana būtiski nesadārdzina projekta būvniecības kopējās izmaksas. Lifti ar Miconik 10™ sistēmu izveidoti nekustamo īpašumu projektu attīstītāja uzņēmuma Hanner 16 stāvus augstajā biznesa centrā Europa.

autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Foto: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka; autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka


Vecākās paaudzes liftiem svarīga apkope

Lifta nomaiņa pret pilnībā jaunu inovatīvu risinājumu dzīvojamā fonda apsaimniekotājiem bieži vien nav pa kabatai. Taču arī esošo liftu saimniecību iespējams uzturēt tehniski sakārtotu un lietošanai drošu, ja tiek veiktas savlaicīgas liftu pārbaudes un apkopes. Par to, vai liftam veikta regulārā tehniskā pārbaude, informē uzlīme lifta kabīnes iekšpusē. D. Rimkuss uzsver, ka viņa pārstāvētā uzņēmuma pārziņā ir vairāk nekā 2000 apkalpojamu liftu un tie ir lietošanai absolūti droši. "Ja liftam veikta tehniskā apkope, tad to var droši izmantot, neraugoties, ka tas, pārvietojoties, čīkst vai grab. Nokrist, kā rāda amerikāņu filmās, ar liftu nevar. Ikvienam liftam ir tā dēvētais uzķērājmehānisms, kas, kabīnei pārsniedzot noteiktu ātrumu, noķīlē kabīni starp sliedēm un neļauj tai nokrist. Arī lifta troses spēj izturēt līdz 15 reizes lielāku svaru par lifta celtspēju," skaidro D. Rimkuss.

autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Foto: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka; autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Par liftu jādomā jau ēkas projektā


"Mēs nekad neliedzam savu padomu vai konsultācijas. Uzņēmumā strādā pieredzējuši speciālisti, kas veic visus nepieciešamos aprēķinus liftu izbūvei, slodzes aprēķiniem, piedāvās piemērotākos risinājumus konkrētām vajadzībām. Lai izprojektētu liftu sistēmu lielākās un augstākās ēkās, jābūt specifiskām zināšanām – arhitekti un būvinženieri nevar paši aprēķināt objektā plānoto cilvēku plūsmu, kas izmantos liftus, sistēmas noslodzi un daudzus citus rādītājus," turpina D. Rimkuss. Viņa pieredze liecina, ka, "uz labu laimi" izvēloties liftu skaitu, galarezultātā tiek iegūta ēka, kas nav interesanta potenciālajiem nomniekiem, jo lifti nespēj nodrošināt adekvātu pārvietošanos. Lielākoties gan pieredzējuši arhitekti jau savlaicīgi konsultējas ar "liftiniekiem" un projekti tiek sagatavoti atbilstoši.

Tāpat D. Rimkuss atgādina, ka brīdī, kad tiek lieti ēkas pamati, īpašuma attīstītājam vai būvniekam jābūt skaidrībai, kura kompānija piegādās un uzstādīs liftus. "Lifti nav vienādi, piemēram, atšķiras durvju aiļu novietojums. Tāpat katrai kompānijai ir savas nianses, atšķiras darba stils. Lifti tiek izgatavoti pēc konkrēta pasūtījuma, tas parasti ilgst 2 mēnešus. Pēc tam aptuveni mēnesi atkarībā no ēkas augstuma un lifta celtspējas ilgst montāžas darbi.".

Raksta tapis sadarbībā ar AS Latvijas lifts - Šindlers

Par uzņēmumu:

autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka
Foto: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka; autors: Pārvietošanās augšup ar liftu kļūst inovatīvāka

Brīvības iela 200b, LV-1012, Rīga, Latvija

Tel.: 67311311, 67311315

E-pasts: schindler@schindler.lv

Mājas lapa: www.schindler.lv

 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.