Pieaug interese par profesionālo izglītību
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) apkopotie dati un projektā "Pāreja no profesionālās izglītības uz darba tirgu Latvijā" veiktajā pētījumā iegūtie viedokļi liecina, ka pakāpeniski palielinās interese par izglītības ieguvi profesionālās izglītības iestādēs, kā arī pieaug darba devēju izpratne un atbalsts prakses vietu nodrošināšanai, ceturtdien, 15.janvārī, diskusijā par pāreju no profesionālās izglītības uz darba tirgu norādīja IZM Izglītības departamenta direktora vietniece profesionālās izglītības un starptautiskās sadarbības jomā Inta Šusta.
Diskusijas laikā tika prezentēts pētījums aptver piecu gadu laika posmu un tajā , apkopoti ieinteresēto pušu – skolu pārstāvju, audzēkņu, darba devēju – viedokļi par profesionālo izglītību. No pētījuma var secināt par ministrijas īstenotā pilotprojekta pozitīvo ietekmi darba vidē balstīto mācību ieviešanā un darba devēju iesaistē.
"Apzinoties, ka veiksmes pamatā ir sabiedrības domāšanas paradigmas maiņa, IZM aktīvi strādāja pie visu iesaistīto pušu sadarbības veidošanas. Izstrādāti grozījumi veikšanu Profesionālās izglītības likumā, notikušas un ieplānotas virkne dažādu aktivitāšu, lai veicināt praktisko zināšanu un pieredzes apguvi darba vidē balstītās mācībās," skaidroja I.Šusta.
IZM turpinās darba vidē balstīto mācību īstenošanu, akcentējot arī uzņēmējdarbības prasmju attīstību. Jaunajā Eiropas Savienības struktūrfondu apguves periodā modernizēs profesionālās izglītības iestādes, kā arī nodrošinās pedagogu kvalifikācijas celšanu. Tie ir vieni no pasākumiem profesionālās izglītības prestiža celšanā. Savukārt Profesionālās izglītības likuma grozījumi stiprinās darba devēju iesaisti izglītības un praktisko iemaņu apguves procesā.
"Profesionālās izglītības prestiža veicināšanā ir jāiesaistās visām ieinteresētajām pusēm, jo ministrija viena nevar risināt šo jautājumu un ir nepieciešams nozaru – darba devēju atbalsts," uzvēra I.Šusta.
Īstenojot darba vidē balstītās mācību pieejas īstenošanas pilotprojektu 2013./2014.mācību gadā, ir gūti pirmie atzīstami panākumi. Pilotprojektā iesaistījušās profesionālās izglītības iestādes 2014./2015. mācību gadā turpina īstenot darba vidē balstītās mācību pieeju un saskaņā ar ministrijā pieejamiem datiem arī citas profesionālās izglītības iestādes, sadarbojoties ar uzņēmējiem, iesaistās darba vidē balstītās mācību pieejas ieviešanā.
Saeimā 2.lasījumā pieņemtie grozījumi Profesionālās izglītības likumā ietver regulējumu par profesionālās kvalifikācijas līmeņu atbilstību Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņiem, par profesionālās izglītības iestāžu konventa izveidošanu un to kompetence, kā arī noteikta nozares ekspertu padomes izveidošana un kompetence. Veiktās izmaiņas palīdzēs izveidot patstāvīgus sadarbības mehānismus ar sociālajiem partneriem un nozares organizācijām, attīstīt nozaru ekspertu padomju darbu, kas nodrošinātu profesionālās izglītības satura atbilstību nozaru vajadzībām, kā arī ņemot vērā reģionu specifiku un vajadzības attiecīgajā nozarē. Nozares ekspertu padomju izveidošana un Konventa izveidošana un to darbības nodrošināšana būs jauni papildu uzdevumi, kas ilgtermiņā nodrošinās profesionālās izglītības satura atbilstību nozaru vajadzībām.
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Darba devēju konfederācija, Valsts izglītības satura centrs un konsultāciju uzņēmums "Dynamic University" rīkoja pirmo diskusiju ciklā "Pāreja no profesionālās izglītības uz darba tirgu", kurā sprieda par to, kā paaugstināt profesionālās izglītības prestižu, uzlabot profesionālās izglītības konkurētspēju, pieejamību, pievilcību un atbilstību darba tirgus prasībām. Tajā piedalījās izglītības un nodarbinātības politikas veidotāji, pārstāvji no profesionālās izglītības iestādēm, uzņēmumiem un nozaru ekspertu padomēm, asociācijām, pašvaldībām, profesionālās izglītības skolu audzēkņi un absolventi.