Porshe muzejs - jaunu celtniecības tehnoloģiju paraugdemonstrējums
Janvāra beigās luksusklases automobiļu metropolē Štutgartē publikai durvis vēra renovētais leģendārā autoražotāja Porsche muzejs, 5600m2 futūristiskajā ekspozīcijas zālē piedāvājot apskatīt aptuveni 300 dažādas klases un kalibra Porsche eksponātus. Ēka ir izvietota Štutgartes rūpnieciskajā rajonā Cuffenhauzenā.
Porshe
muzejs - jaunu celtniecības tehnoloģiju paraugdemonstrējums |
|
|
|
Janvāra
beigās luksusklases automobiļu metropolē Štutgartē publikai durvis vēra
renovētais leģendārā autoražotāja Porsche muzejs, 5600m2 futūristiskajā
ekspozīcijas zālē piedāvājot apskatīt aptuveni 300 dažādas klases un
kalibra Porsche eksponātus. Ēka ir izvietota Štutgartes rūpnieciskajā
rajonā Cuffenhauzenā.
Jaunā muzeja ēka izmaksājusi 100 miljonus EUR, kas ir precīzi divas reizes vairāk kā tika plānots projekta sākuma etapā. Projektēšanas konkurss tika izsludināts 2004 gadā, pulcinot 170 pasaules arhitektu birojus ar vēlmi projektēt prestižo ēku. Uzvarētāja laurus plūca Austrijas projektēšanas kompānija Delugan Meissl. Interesanta sakritība vai arī kārtējais apliecinājums vecai patiesībai, ka līdzīgi pievelkas - arī Porsche korporācijas saknes meklējamas Austrijā. Otrā pasaules kara beigās vācieši daļu rūpniecības pārbāzēja tuvāk Austrijas Alpiem, tostarp arī Porsche konstruktoru biroju. Un tieši tur, Gmundē, pēc kara tapa pirmie 49 Porsche vieglo automobiļu eksemplāri. Žilbinošais ieejas mezgls, attēls no autozoo.ru Ēkas veidols un projekta risinājums nepārprotami demonstrē augstāko inženiertehniskās domas pilotāžu. Gigantisko izstāžu zāli balsta trīs 16 metrus augstas kolonnas, vizuāli piešķirot vieglumu un zināmu dematerializāciju apjomam. Aapdarē dominē balta metāla un līdz spoguļvirsmas efektam pulētas tērauda joslas. Kā atzīmē projekta autors arhitekts Romāns Delugans (Roman Delugan) - līdzīgas konstrukcijas ēku vēl pirms 4-5 gadiem uzbūvēt nebūtu iespējams. Salīdzinot ar Eifeļa torni, kura masa nepārsniedz 7800 tonnas, Porshe muzeja tērauda karkass sver 10 000 tonnas un tas ir saistīts ar sarežģīto konfigurāciju, kas paredzēja veidot tikai trīs balstus. Nav noslēpums, ka pat speciālisti sākotnēji ar skepsi raudzījās uz iespēju realizēt iecerēto projektu. Ar 18 m garu eskalatoru iespējams nokļūt gigantiskajā ekspozīcijas zālē, attēls no autozoo.ru Jāpiemin, ka ēkas būvniecībai ir zināma saistība arī ar Latviju. Arhitektūras brīnuma līdzautors ir vācu metināšanas iekārtu ražotājs REHM, ko Latvijā pārstāv SIA "Energolukss". Celtniecības procesā izmantoti divpadsmit SYNERGIC.PRO2 un pieci kompaktie un ērti pārvietojamie BOOSTER.PRO. Abi iekārtu modeļi tika izvēlēti kā labākie sarežģīta un apjomīga objekta realizācijai. Būvniecības procesā tērauda struktūras tika sametinātas izmantojot vairāk kā sešas tonnas pildītās stieples un vairāk kā divas tonnas elektrodu. Futūristiskā ēkas apjoma konfigurācija, attēls no dw-world.de Muzeja iekštelpās priekšroka atvēlēta žilbinošām un gaišām virsmām un funkcionālam minimālismam. Lai nokļūtu izstāžu zālē, jadodas uz otro stāvu ar 18 m garu eskalatoru. Interjerā līdz galam izturēta lakoniska un laikmetīga koncepcija, apvienojot muzejiem un mākslas galerijām raksturīgo noskaņu. Ekspozīcijas centrā, galveno arhitektonisko līniju krustpunktā, kas labi pārskatāms no jebkuras gigantiskās iztāžu zāles vietas, vietu ieņēmis 1948. gada modelis - pirmais auto, kuram piešķīra ģeniālā vācu konstruktora Ferdinanda Porše (Ferdinand Porsche) uzvārdu. Betona un tērauda kolosu balsta 3 kolonnas, attēls no dw-world.de Ar zīmolu Porsche ir saistāmi tādi jēdzieni kā inovācijas, kaislības un tradīcijas. Arhitektūras projekta skices izstrādes laikā šie trīs komponenti bija pamatvērtības, kas noteica risinājuma virzību. Arhitekti ir lieliski tikuši galā ar uzdevumu un autovēstures unikālie eksemplāri ieguvuši to statusam atbilstošu skatuvi. |