RTU izstrādā inovatīvu nodilumizturīgu mašīnbūves materiālu pārklājumu
Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki strādā pie īpaša nodilumizturīga mašīnbūves materiālu pārklājuma izpētes, kas samazinās metāla apstrādes ražošanas izmaksas un garantēs ražošanas procesa ekoloģisko drošību.
Pateicoties ES struktūrfondu atbalstam, Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) tiek īstenots ERAF līdzfinansēts projekts «Industriālās tehnoloģijas prototipa izstrāde daudzkomponentu nanostrukturētu jonu-plazmas nodilumizturīgu pārklājumu iegūšanai» (Vienošanās Nr. 2010/0299/2DP/2.1.1.1.0/10/APIA/VIAA/135), kurā notiek jaunu nodilumizturīgo un karstumizturīgo pārklājumu pētījumi un to iegūšanas tehnoloģijas izstrāde.
Projekts ilgst divus gadus, šajā laikā zinātnieki sagatavojuši dažāda veida daudzkomponentu daudzslāņu nanopārklājumu prototipus uz nitrīdu, oksīdu, metālu karbīdu bāzēm ar augsti efektīvu jonu plazmas magnetronu uzputināšanas metodi. Ir veikti šo pārklājumu struktūras ķīmiskā sastāva mērījumi ar skenējošo ekeltronmikroskopu, un RTU speciālisti ir pirmie Latvijā, kas veikuši īpašus trīsdimensiju virsmas raupjuma parametru mērījumus ar modernu Taylor Hobson 3D mērīšanas iekārtu. Projektā ir pētītas un salīdzinātas iegūto pārklājumu prasītās īpašības ar mērķi iegūt augstkvalitatīvu produktu.
Projektā izstrādātie daudzslāņu nanosturkturētie pārklājumi tiks izmantoti transporta mašīnbūvniecībā, iekraušanas-izkraušanas iekārtu, hidrauliskās un degvielas aparatūras, precīzijas pāru detaļu izgatavošanā un remontā. Inovatīvie pārklājumi nodrošinās metālu apstrādi ar palielinātiem ātrumiem, uzlabojot darba ražīgumu un samazinot produkcijas pašizmaksu. Uzlabotā pārklājumu uznešanas tehnoloģija garantēs ekoloģisko drošību, aizvietojot tādas ekoloģiski bīstamas metodes kā jonu implantācija, elektrodzirksteles leģēšana u. c., jo tajā nav gāzveida izmetumu un šķidrumu noteču.
«Jaunās tehnoloģijas un inovatīvā materiāla izstrādāšana mašīnbūves izstrādājumu kvalitātes uzlabošanai tiek īstenota ļoti aktīvi. Mēs veicam dažādus eksperimentus, īpašus augstā līmeņa mērījumus, tos analizējam un cenšamies atlasīt labākos variantus. Rezultāts būs vērtīgs ražotājiem, viņi izjutīs labumu no jaunā, augsti kvalitatīvā materiāla pielietošanas,» stāsta projekta vadošais pētnieks Jānis Rudzītis.
Projektu īsteno RTU Transporta un mašīnbūves fakultātes Mašīnbūves tehnoloģijas institūts un Aeronautikas institūts.
Projektu plānots noslēgt 2013. gada 30. novembrī.