Rīgas pasažieru ostā plāno celt pagaidu pasažieru termināli
SIA "Rīgas pasažieru termināls" (RPT) līdz rudenim Rīgas pasažieru ostā plāno uzcelt pagaidu pasažieru termināli, jo esošais ir sliktā tehniskā stāvoklī, šodien pēc Rīgas Brīvostas valdes sēdes žurnālistus informēja Rīgas domes priekšsēdētājs, brīvostas valdes priekšsēdētājs Gundars Bojārs (LSDSP).
SIA "Rīgas pasažieru termināls" (RPT) līdz rudenim Rīgas pasažieru ostā plāno uzcelt pagaidu pasažieru termināli, jo esošais ir sliktā tehniskā stāvoklī, šodien pēc Rīgas Brīvostas valdes sēdes žurnālistus informēja Rīgas domes priekšsēdētājs, brīvostas valdes priekšsēdētājs Gundars Bojārs (LSDSP).
Brīvostas valde šo priekšlikumu šodien akceptēja.
RPT vadītājs Valērijs Barjers aģentūrai LETA norādīja, ka termināli iespējams uzcelt piecu mēnešu laikā, tomēr viss būšot atkarīgs no tā, vai neradīsies kādi birokrātiski šķēršļi, jo "jebkura celtniecība ir saistīta ar dažādu dokumentu kārtošanu".
Kā skaidroja Barjers, esošais terminālis ir "avārijas stāvoklī", jo tas celts pirms 40 gadiem un nekādi darbi tur nav veikti. Jaunais pagaidu terminālis paredzēts pasažieru apkalpošanai, un, pēc RPT vadītāja teiktā, tas varētu būt tipveida termināls, kas spēs pildīt nepieciešamās funkcijas.
Pagaidu termināli varētu izmantot līdz brīdim, kad tiks izstrādāts detālplāns Rīgas pasažieru ostas teritorijai. Detālplāns patlaban tiek izstrādāts, un, kad tiks apstiprināti nosacījumi, RPT varētu izveidot mūsdienīgāku termināli.
Pagaidu termināļa izmaksas vēl nav zināmas. Pēc Barjera teiktā, tā celtniecība atkarīga arī no tā, vai banka uzskatīs par pietiekamu nodrošinājumu saistībām, kuras uzņemsies RPT. Savukārt nodrošinājums varētu būt ieņēmumi, piemēram, kuģu aģentu maksājumi par pakalpojumiem. Kā informēja Barjers, ar dažiem aģentiem ir izdevies panākt vienošanos, savukārt citi uzskata, ka tiem nav vajadzīgi RPT sniegtie pakalpojumi.
Pašreiz bez AS "Rīgas jūras līnija", kas veic pasažieru pārvadājumus maršrutā Rīga-Stokholma, vienošanās panākta arī ar SIA "Barwil-Andersson Agencies Ltd." un SIA "Muller Baltic". Arī kuģu aģentēšanas kompānija "Estma", pēc viņa teiktā, ir gatava sadarboties. Savukārt vislielākā neizpratne saņemta no SIA "Lat-Finn Agency" puses.
Barjers sacīja, ka arī līgums par vismaz daļas pasažieru un piestātņu maksas, ko patlaban saņem osta, novirzīšanu RPT vēl nav parakstīts.
Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Bojārs šodien žurnālistus informēja, ka patlaban notiek diskusijas par to, vai ostai būtu jāatsakās no ostas maksām. Viņš uzskata, ka ostai nav pamata prasīt maksu, ja tā pasažieriem neko nenodrošina.
Bojārs pauda viedokli, ka RPT ir par ko prasīt samaksu no kuģu aģentiem, jo uzņēmums piedāvā ēku, kas tiek apkurināta un apsargāta, tajā darbojas muita, robežsardze un tiek nodrošināti citi pakalpojumi. Tāpat plānots uzstādīt drošības sistēmu. Valdes priekšsēdētājs pieļāva, ka līdz 1.jūlijam drošības pasākumus neizdosies ieviest, bet pauda pārliecību, ka jūlija laikā tas tiks izdarīts.
Pēc viņa teiktā, RPT vēlas saņemt trīs eiro (aptuveni divi lati) par pasažieri, savukārt Mangaļos, kur piestāj SIA "DFDS Tor Line" maršrutā Rīga-Lībeka kursējošie prāmji, tiek maksāti pieci eiro (3,3 lati) par pasažieri, lai gan pakalpojumi tiek nodrošināti zemākā līmenī nekā pasažieru ostā.
Kā uzsvēra Bojārs, neesot normāla situācija, ka kruīza kuģi piestāj konteineru terminālī. "Normāli ir, kad saņem normālu servisu par normālu samaksu," sacīja Rīgas mērs. Viņš pauda pārliecību, ka gada laikā "daudz kas tiks uzlabots", tajā skaitā arī RPT.
Rīgas brīvostas valde nākamajā sēdē plāno izskatīt RPT attīstības koncepciju, jo daži valdes locekļi ar to vēl nav iepazinušies.
Valdes priekšsēdētājs pieļāva, ka uz nākamo sēdi, kas notiks 9.jūijā, tiks aicināti arī daži kuģu aģentu pārstāvji, lai izskaidrotu, par ko viņiem būs jāmaksā.
Kā ziņots, RPT vērsās pie kuģu aģentiem, piedāvājot jaunu maksu noteikšanu par sniegtajiem pakalpojumiem. Vairākas kuģu aģentēšanas kompānijas iebilda pret jaunu maksu noteikšanu, savukārt dažu uzņēmumu aģentētie kruīza kuģi piestāja konteineru terminālī.
Barjers iepriekš skaidroja, ka kopumā ir 29 posteņi, par kuriem RPT vēlas saņemt maksu. Pēc Barjera domām, var diskutēt tikai par pakalpojumu nosaukumiem.
Kuģu aģenti savukārt skaidroja, ka pašreiz viņiem liek maksāt par uzspiestiem pakalpojumiem. Latvijas Kuģu brokeru un aģentu nacionālās asociācijas ģenerālsekretārs Raimonds Toms piekrita, ka RPT pakalpojumi ir vajadzīgi un nepieciešami, tomēr pašreiz tie tiekot uzspiesti. Viņš uzsvēra, ka attiecībā uz kruīza kuģiem visas maksas tiek saskaņotas jau iepriekš, tādēļ aģenti nepiekrīt apmaksāt rēķinus, kas parādās pēkšņi.
Brīvostas valde šo priekšlikumu šodien akceptēja.
RPT vadītājs Valērijs Barjers aģentūrai LETA norādīja, ka termināli iespējams uzcelt piecu mēnešu laikā, tomēr viss būšot atkarīgs no tā, vai neradīsies kādi birokrātiski šķēršļi, jo "jebkura celtniecība ir saistīta ar dažādu dokumentu kārtošanu".
Kā skaidroja Barjers, esošais terminālis ir "avārijas stāvoklī", jo tas celts pirms 40 gadiem un nekādi darbi tur nav veikti. Jaunais pagaidu terminālis paredzēts pasažieru apkalpošanai, un, pēc RPT vadītāja teiktā, tas varētu būt tipveida termināls, kas spēs pildīt nepieciešamās funkcijas.
Pagaidu termināli varētu izmantot līdz brīdim, kad tiks izstrādāts detālplāns Rīgas pasažieru ostas teritorijai. Detālplāns patlaban tiek izstrādāts, un, kad tiks apstiprināti nosacījumi, RPT varētu izveidot mūsdienīgāku termināli.
Pagaidu termināļa izmaksas vēl nav zināmas. Pēc Barjera teiktā, tā celtniecība atkarīga arī no tā, vai banka uzskatīs par pietiekamu nodrošinājumu saistībām, kuras uzņemsies RPT. Savukārt nodrošinājums varētu būt ieņēmumi, piemēram, kuģu aģentu maksājumi par pakalpojumiem. Kā informēja Barjers, ar dažiem aģentiem ir izdevies panākt vienošanos, savukārt citi uzskata, ka tiem nav vajadzīgi RPT sniegtie pakalpojumi.
Pašreiz bez AS "Rīgas jūras līnija", kas veic pasažieru pārvadājumus maršrutā Rīga-Stokholma, vienošanās panākta arī ar SIA "Barwil-Andersson Agencies Ltd." un SIA "Muller Baltic". Arī kuģu aģentēšanas kompānija "Estma", pēc viņa teiktā, ir gatava sadarboties. Savukārt vislielākā neizpratne saņemta no SIA "Lat-Finn Agency" puses.
Barjers sacīja, ka arī līgums par vismaz daļas pasažieru un piestātņu maksas, ko patlaban saņem osta, novirzīšanu RPT vēl nav parakstīts.
Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Bojārs šodien žurnālistus informēja, ka patlaban notiek diskusijas par to, vai ostai būtu jāatsakās no ostas maksām. Viņš uzskata, ka ostai nav pamata prasīt maksu, ja tā pasažieriem neko nenodrošina.
Bojārs pauda viedokli, ka RPT ir par ko prasīt samaksu no kuģu aģentiem, jo uzņēmums piedāvā ēku, kas tiek apkurināta un apsargāta, tajā darbojas muita, robežsardze un tiek nodrošināti citi pakalpojumi. Tāpat plānots uzstādīt drošības sistēmu. Valdes priekšsēdētājs pieļāva, ka līdz 1.jūlijam drošības pasākumus neizdosies ieviest, bet pauda pārliecību, ka jūlija laikā tas tiks izdarīts.
Pēc viņa teiktā, RPT vēlas saņemt trīs eiro (aptuveni divi lati) par pasažieri, savukārt Mangaļos, kur piestāj SIA "DFDS Tor Line" maršrutā Rīga-Lībeka kursējošie prāmji, tiek maksāti pieci eiro (3,3 lati) par pasažieri, lai gan pakalpojumi tiek nodrošināti zemākā līmenī nekā pasažieru ostā.
Kā uzsvēra Bojārs, neesot normāla situācija, ka kruīza kuģi piestāj konteineru terminālī. "Normāli ir, kad saņem normālu servisu par normālu samaksu," sacīja Rīgas mērs. Viņš pauda pārliecību, ka gada laikā "daudz kas tiks uzlabots", tajā skaitā arī RPT.
Rīgas brīvostas valde nākamajā sēdē plāno izskatīt RPT attīstības koncepciju, jo daži valdes locekļi ar to vēl nav iepazinušies.
Valdes priekšsēdētājs pieļāva, ka uz nākamo sēdi, kas notiks 9.jūijā, tiks aicināti arī daži kuģu aģentu pārstāvji, lai izskaidrotu, par ko viņiem būs jāmaksā.
Kā ziņots, RPT vērsās pie kuģu aģentiem, piedāvājot jaunu maksu noteikšanu par sniegtajiem pakalpojumiem. Vairākas kuģu aģentēšanas kompānijas iebilda pret jaunu maksu noteikšanu, savukārt dažu uzņēmumu aģentētie kruīza kuģi piestāja konteineru terminālī.
Barjers iepriekš skaidroja, ka kopumā ir 29 posteņi, par kuriem RPT vēlas saņemt maksu. Pēc Barjera domām, var diskutēt tikai par pakalpojumu nosaukumiem.
Kuģu aģenti savukārt skaidroja, ka pašreiz viņiem liek maksāt par uzspiestiem pakalpojumiem. Latvijas Kuģu brokeru un aģentu nacionālās asociācijas ģenerālsekretārs Raimonds Toms piekrita, ka RPT pakalpojumi ir vajadzīgi un nepieciešami, tomēr pašreiz tie tiekot uzspiesti. Viņš uzsvēra, ka attiecībā uz kruīza kuģiem visas maksas tiek saskaņotas jau iepriekš, tādēļ aģenti nepiekrīt apmaksāt rēķinus, kas parādās pēkšņi.