SIA BaltHaus eksperiments: cik šobrīd pircējs gatavs maksāt par dzīvokli?
Kopš 2007. gada vasaras perioda nekustamā īpašuma tirgū notikušas krasas izmaiņas. Ir samazinājušies tirgus aktivitāti raksturojošie rādītāji pieprasījuma un piedāvājuma konjunktūras pārmaiņu dēļ.
Kopš 2007. gada vasaras perioda nekustamā īpašuma tirgū notikušas krasas izmaiņas. Ir samazinājušies tirgus aktivitāti raksturojošie rādītāji pieprasījuma un piedāvājuma konjunktūras pārmaiņu dēļ.
Valdības izstrādātais inflācijas apkarošanas plāns sarežģījis kredītiestāžu kredītu izsniegšanas procedūru, kā rezultātā atsevišķiem potenciālajiem mājokļa pircējiem ir ierobežotas iespējas saņemt finansējumu pilnā apjomā. Bez tam, saistībā ar novērojamo nozares speciālistu viedokļu paušanu, saistītu ar gaidāmo cenu stabilizāciju vai to negatīvām korekcijām nekustamā īpašuma tirgū kopumā, daļa pircēju arvien nogaida, cerot iegādāties mājokļus lētāk. Pircēju nogaidošo pozīciju pastiprina arī aizvien augošās kredītprocentu likmes.
Lai noskaidrotu, kāda cena esošajā tirgus situācijā var ieinteresēt potenciālo dzīvokļa pircēju, pērnā gada decembra sākumā SIA BaltHaus veica eksperimentu:
Sākotnēji tika atlasīti pircēju vidū pieprasītākie Rīgas mikrorajoni – Imanta, Ziepniekkalns, Purvciems, Pļavnieki, Mežciems un divi populārākie tipveida projekti – 602. un 119. sērija. Pirmajā eksperimenta fāzē, populārākajos sludinājumu portālos www.ss.lv un www.reklama.lv tika ievietota informācija par attiecīgo dzīvokļu pārdošanu konkrētajos mikrorajonos (kopumā 9 dzīvokļi), kuru cena bija 90% no vidējās tirgus vērtības. Trīs dienu laikā SIA BaltHaus saņēma 53 zvanus, kas ir līdzvērtīga situācija pagājušā gada pavasara periodam.
Eksperimenta otrajā fāzē šo pašu dzīvokļu vidējā vērtība tika samazināta līdz 85% no vidējās tirgus vērtības. Nepilnas minūtes laikā pēc sludinājumu publicēšanas tika saņemti pirmie telefona zvani, kur atsevišķi klienti, nekavējoties, bija gatavi apmaksāt dzīvokļa vērtību, lai iegūtu to savā īpašumā. Tātad, samazinot cenu vēl par 5%, sākas straujš pieprasījuma kāpums, kā rezultātā tika novērots zvanu skaita vidējais pieaugums par 57% 602. sērijas dzīvokļiem un par 34% 119. sērijas dzīvokļiem.
SIA BaltHaus veiktā eksperimenta secinājumi:
Interese par dzīvokļu iegādes iespējām joprojām pastāv.
Ar dzīvokļa vidējās vērtības samazināšanos palielinās pieprasījums. Tā, piemēram, samazinot vidējo tirgus vērtību no 90% uz 85%, zvanu skaits par 602. sērijas projektiem palielinājās 2,4 reizes, bet 119. sērijas projektiem – 1,5 reizes.
Mazāk elastīgs pieprasījums ir 119. sērijas dzīvokļos. Piemērojot 15% atlaidi no vidējās tirgus vērtības interesentu skaits par 602. sērijas dzīvokļiem bija 3,7 reizes lielāks nekā par 119. sērijas dzīvokļiem.
Potenciālais pircējs, iegādājoties mājokli, galvenokārt orientējas uz kopējo dzīvokļa summu, nevis kvadrātmetra vērtību. Starp 119. un 602. sērijas dzīvokļiem lielāku interesi izraisīja 602. sērijas dzīvokļi, kur cena par kvadrātmetru ir par 19% augstāka, taču dzīvokļi par 14 kv.m. mazāki nekā 119. sērijā.
Potenciālā mājokļa atrašanās vieta ir noteicošais faktors. Pieprasītākie Rīgas mikrorajoni ir Purvciems un Pļavnieki, neskatoties uz to, ka cena par kvadrātmetru šajos rajonos ir par 25 – 30 EUR augstāka nekā, piemēram, Ziepniekkalnā vai Imantā.
Nereti klienti vēlas pārdot nekustamo īpašumu pēc iespējas ātrāk. SIA BaltHaus speciālisti uzsver, ka pašreizējos tirgus apstākļos, realizējot dzīvokli par tā vidējo tirgus vērtību, būs jārēķinās ar 3 – 6 mēnešu ilgu laika posmu. Pazeminot dzīvokļa cenu par 10 – 15%, īpašuma ekspozīcijas laiks ievērojami samazināsies un to, visticamāk, būs iespējams realizēt nekavējoties.
SIA BaltHaus
Dibināšanas gads – 2000
Darbinieku skaits – 16
Asociācijas – LANĪDA, FIABCI biedrs
Darbības sfēras – augstas kvalitātes nekustamā īpašuma pakalpojumi, konsaltings
Eksperimentu veikusi SIA BaltHaus struktūrvienība BH Consulting™
Kontaktpersona – SIA BaltHaus mārketinga nodaļas direktors Sergejs Volvenkins,
tālr.: 67 164 500, mob.: 29 435 194
Valdības izstrādātais inflācijas apkarošanas plāns sarežģījis kredītiestāžu kredītu izsniegšanas procedūru, kā rezultātā atsevišķiem potenciālajiem mājokļa pircējiem ir ierobežotas iespējas saņemt finansējumu pilnā apjomā. Bez tam, saistībā ar novērojamo nozares speciālistu viedokļu paušanu, saistītu ar gaidāmo cenu stabilizāciju vai to negatīvām korekcijām nekustamā īpašuma tirgū kopumā, daļa pircēju arvien nogaida, cerot iegādāties mājokļus lētāk. Pircēju nogaidošo pozīciju pastiprina arī aizvien augošās kredītprocentu likmes.
Lai noskaidrotu, kāda cena esošajā tirgus situācijā var ieinteresēt potenciālo dzīvokļa pircēju, pērnā gada decembra sākumā SIA BaltHaus veica eksperimentu:
Sākotnēji tika atlasīti pircēju vidū pieprasītākie Rīgas mikrorajoni – Imanta, Ziepniekkalns, Purvciems, Pļavnieki, Mežciems un divi populārākie tipveida projekti – 602. un 119. sērija. Pirmajā eksperimenta fāzē, populārākajos sludinājumu portālos www.ss.lv un www.reklama.lv tika ievietota informācija par attiecīgo dzīvokļu pārdošanu konkrētajos mikrorajonos (kopumā 9 dzīvokļi), kuru cena bija 90% no vidējās tirgus vērtības. Trīs dienu laikā SIA BaltHaus saņēma 53 zvanus, kas ir līdzvērtīga situācija pagājušā gada pavasara periodam.
Eksperimenta otrajā fāzē šo pašu dzīvokļu vidējā vērtība tika samazināta līdz 85% no vidējās tirgus vērtības. Nepilnas minūtes laikā pēc sludinājumu publicēšanas tika saņemti pirmie telefona zvani, kur atsevišķi klienti, nekavējoties, bija gatavi apmaksāt dzīvokļa vērtību, lai iegūtu to savā īpašumā. Tātad, samazinot cenu vēl par 5%, sākas straujš pieprasījuma kāpums, kā rezultātā tika novērots zvanu skaita vidējais pieaugums par 57% 602. sērijas dzīvokļiem un par 34% 119. sērijas dzīvokļiem.
SIA BaltHaus veiktā eksperimenta secinājumi:
Interese par dzīvokļu iegādes iespējām joprojām pastāv.
Ar dzīvokļa vidējās vērtības samazināšanos palielinās pieprasījums. Tā, piemēram, samazinot vidējo tirgus vērtību no 90% uz 85%, zvanu skaits par 602. sērijas projektiem palielinājās 2,4 reizes, bet 119. sērijas projektiem – 1,5 reizes.
Mazāk elastīgs pieprasījums ir 119. sērijas dzīvokļos. Piemērojot 15% atlaidi no vidējās tirgus vērtības interesentu skaits par 602. sērijas dzīvokļiem bija 3,7 reizes lielāks nekā par 119. sērijas dzīvokļiem.
Potenciālais pircējs, iegādājoties mājokli, galvenokārt orientējas uz kopējo dzīvokļa summu, nevis kvadrātmetra vērtību. Starp 119. un 602. sērijas dzīvokļiem lielāku interesi izraisīja 602. sērijas dzīvokļi, kur cena par kvadrātmetru ir par 19% augstāka, taču dzīvokļi par 14 kv.m. mazāki nekā 119. sērijā.
Potenciālā mājokļa atrašanās vieta ir noteicošais faktors. Pieprasītākie Rīgas mikrorajoni ir Purvciems un Pļavnieki, neskatoties uz to, ka cena par kvadrātmetru šajos rajonos ir par 25 – 30 EUR augstāka nekā, piemēram, Ziepniekkalnā vai Imantā.
Nereti klienti vēlas pārdot nekustamo īpašumu pēc iespējas ātrāk. SIA BaltHaus speciālisti uzsver, ka pašreizējos tirgus apstākļos, realizējot dzīvokli par tā vidējo tirgus vērtību, būs jārēķinās ar 3 – 6 mēnešu ilgu laika posmu. Pazeminot dzīvokļa cenu par 10 – 15%, īpašuma ekspozīcijas laiks ievērojami samazināsies un to, visticamāk, būs iespējams realizēt nekavējoties.
SIA BaltHaus
Dibināšanas gads – 2000
Darbinieku skaits – 16
Asociācijas – LANĪDA, FIABCI biedrs
Darbības sfēras – augstas kvalitātes nekustamā īpašuma pakalpojumi, konsaltings
Eksperimentu veikusi SIA BaltHaus struktūrvienība BH Consulting™
Kontaktpersona – SIA BaltHaus mārketinga nodaļas direktors Sergejs Volvenkins,
tālr.: 67 164 500, mob.: 29 435 194