SM: Dienvidu tilta projekta pirmajai kārtai Kohēzijas fonda līdzekļus nevarēs piesaistīt
Dienvidu tilta pirmās kārtas būvniecībai Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzekļus vairs nav iespējams piesaistīt, jo konkurss par būvniecības veikšanu jau ir noticis, aģentūrai LETA atzina Satiksmes ministrijas (SM) Investīciju departamenta direktors Andulis Židkovs.
Dienvidu tilta pirmās kārtas būvniecībai Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzekļus vairs nav iespējams piesaistīt, jo konkurss par būvniecības veikšanu jau ir noticis, aģentūrai LETA atzina Satiksmes ministrijas (SM) Investīciju departamenta direktors Andulis Židkovs.
SM pārstāvis skaidroja, ka iepirkuma procedūra jāveic atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) prasībām, bet Dienvidu tilta gadījumā konkurss noticis pirms saskaņošanas, tādēļ pirmo tilta būvdarbu daļu vairs nevarēs pieteikt Kohēzijas fonda līdzekļiem.
Turklāt līdz 2006.gadam jau ir apstiprināts Kohēzijas fonda ietvara dokuments, kurā iekļautie 11 transporta jomas projekti, pēc Židkova teiktā, jau pārsniedz līdzekļus. Pēc aptuveni gada paredzēts uzsākt plānošanu nākamajam laika posmam - no 2007.gada līdz 2013.gadam -, tomēr pagaidām nav skaidri zināms, kādas būs summas.
Židkovs norādīja, ka fonda līdzekļus, iespējams, varēs piesaistīt nākamo Dienvidu tilta kārtu realizācijai, tomēr arī šeit varētu rasties grūtības, jo EK jau atbalsta Daugavas ziemeļu šķērsojuma būvniecību. Iepriekšējā pieredze liecina, ka divus paralēlus maršrutus EK nevēlas atbalstīt.
Viņš tomēr atzina, ka pastāv iespēja šo projektu sasaistīt ar "Via Baltica" autoceļu. Tādā gadījumā nākamās divas Dienvidu tilta kārtas, iespējams, varēs finansēt no Kohēzijas fonda līdzekļiem.
Kā ziņots, Finanšu ministrija (FM) ir nosūtījusi vēstuli Rīgas domei, kurā atkārtoti iesaka Dienvidu tilta būvniecībai piesaistīt Kohēzijas fonda līdzekļus.
Ministrija ir izvērtējusi Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta vēstuli par piedāvātajiem finansējuma modeļiem. Tie paredz, ka celtniecību finansē būvnieks, bet Rīgas dome par Dienvidu tiltu norēķinās 20 gadu laikā no celtniecības uzsākšanas brīža vai arī dome ņem kredītu. FM atkārtoti iesaka Rīgas domei iesniegt SM Dienvidu tilta projektu Kohēzijas fonda līdzekļu piesaistīšanai, tādējādi ir iespējams no ES piesaistīt līdz pat 85% finansējuma un ietaupīt valsts un pašvaldību naudu.
Ministrija norāda, ka likums "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" paredz pašvaldībām rīkoties ar finanšu līdzekļiem lietderīgi, lieki tos neizšķērdējot.
Ja Rīgas dome izvēlas modeli, ka celtniecību finansē būvnieks, līguma priekšmets varētu būt vērtējams kā koncesija. Koncesiju likums nosaka, ka koncesijas piešķiršanas metode ir izsole vai konkurss, līdz ar to turpmākā Rīgas domes rīcība iespējamās koncesijas gadījumā būtu jaunas iepirkuma procedūras izsludināšana, uzsver FM.
Kā aģentūrai LETA jau iepriekš skaidroja Rīgas reģionālās attīstības aģentūras direktors Dans Bērtulis, ES Kohēzijas fonda līdzekļus paredzēts piesaistīt otrajai tilta būvniecības kārtai, kas plānota 2007.-2010.gadā un varētu izmaksāt Ls 58 950 000. Minētos resursus varētu piesaistīt arī trešajai kārtai, kuru iecerēts īstenot 2012.gadā un kuras realizēšanai paredzēts izlietot Ls 25 520 000.
Kohēzijas fondā paredzēts 180 miljonu eiro (Ls 120,6 miljonu) finansējums Daugavas ziemeļu šķērsojumam, kas iecerēts kā "Via Baltica" ceļa posms, bet Dienvidu tiltam līdzekļi nav plānoti. Taču, arī piesaistot Kohēzijas fonda līdzekļus, būs nepieciešams līdzfinansējums no pašvaldības un valsts līdzekļiem.
SM pārstāvis skaidroja, ka iepirkuma procedūra jāveic atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) prasībām, bet Dienvidu tilta gadījumā konkurss noticis pirms saskaņošanas, tādēļ pirmo tilta būvdarbu daļu vairs nevarēs pieteikt Kohēzijas fonda līdzekļiem.
Turklāt līdz 2006.gadam jau ir apstiprināts Kohēzijas fonda ietvara dokuments, kurā iekļautie 11 transporta jomas projekti, pēc Židkova teiktā, jau pārsniedz līdzekļus. Pēc aptuveni gada paredzēts uzsākt plānošanu nākamajam laika posmam - no 2007.gada līdz 2013.gadam -, tomēr pagaidām nav skaidri zināms, kādas būs summas.
Židkovs norādīja, ka fonda līdzekļus, iespējams, varēs piesaistīt nākamo Dienvidu tilta kārtu realizācijai, tomēr arī šeit varētu rasties grūtības, jo EK jau atbalsta Daugavas ziemeļu šķērsojuma būvniecību. Iepriekšējā pieredze liecina, ka divus paralēlus maršrutus EK nevēlas atbalstīt.
Viņš tomēr atzina, ka pastāv iespēja šo projektu sasaistīt ar "Via Baltica" autoceļu. Tādā gadījumā nākamās divas Dienvidu tilta kārtas, iespējams, varēs finansēt no Kohēzijas fonda līdzekļiem.
Kā ziņots, Finanšu ministrija (FM) ir nosūtījusi vēstuli Rīgas domei, kurā atkārtoti iesaka Dienvidu tilta būvniecībai piesaistīt Kohēzijas fonda līdzekļus.
Ministrija ir izvērtējusi Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta vēstuli par piedāvātajiem finansējuma modeļiem. Tie paredz, ka celtniecību finansē būvnieks, bet Rīgas dome par Dienvidu tiltu norēķinās 20 gadu laikā no celtniecības uzsākšanas brīža vai arī dome ņem kredītu. FM atkārtoti iesaka Rīgas domei iesniegt SM Dienvidu tilta projektu Kohēzijas fonda līdzekļu piesaistīšanai, tādējādi ir iespējams no ES piesaistīt līdz pat 85% finansējuma un ietaupīt valsts un pašvaldību naudu.
Ministrija norāda, ka likums "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" paredz pašvaldībām rīkoties ar finanšu līdzekļiem lietderīgi, lieki tos neizšķērdējot.
Ja Rīgas dome izvēlas modeli, ka celtniecību finansē būvnieks, līguma priekšmets varētu būt vērtējams kā koncesija. Koncesiju likums nosaka, ka koncesijas piešķiršanas metode ir izsole vai konkurss, līdz ar to turpmākā Rīgas domes rīcība iespējamās koncesijas gadījumā būtu jaunas iepirkuma procedūras izsludināšana, uzsver FM.
Kā aģentūrai LETA jau iepriekš skaidroja Rīgas reģionālās attīstības aģentūras direktors Dans Bērtulis, ES Kohēzijas fonda līdzekļus paredzēts piesaistīt otrajai tilta būvniecības kārtai, kas plānota 2007.-2010.gadā un varētu izmaksāt Ls 58 950 000. Minētos resursus varētu piesaistīt arī trešajai kārtai, kuru iecerēts īstenot 2012.gadā un kuras realizēšanai paredzēts izlietot Ls 25 520 000.
Kohēzijas fondā paredzēts 180 miljonu eiro (Ls 120,6 miljonu) finansējums Daugavas ziemeļu šķērsojumam, kas iecerēts kā "Via Baltica" ceļa posms, bet Dienvidu tiltam līdzekļi nav plānoti. Taču, arī piesaistot Kohēzijas fonda līdzekļus, būs nepieciešams līdzfinansējums no pašvaldības un valsts līdzekļiem.